Loading...
dk

FSD i Danmark | Tesla Forum

Oreo100
Oreo100 Aug 9 '19

Hej, jeg har endnu ikke købt den fulde FSD pakke og ville egentlig gøre det før prisstigningen her midt August. Nu er jeg dog kommet i tvivl da det virker som om de fleste (interessante)  ting ikke er godkendt i EU endnu. Så vidt jeg kan se:

Parallel parkering (virker)

Normal summon (virker)

Enhanced Summon (ikke godkendt, eller man skal stå helt tæt på bilen)

Navigate on Autopilot (man skal selv blinke, etc hvor den i USA gør det selv. Tager lidt af fidusen)

og med V10 af SW:

Kørsel i byen (trafiklys, etc). Gætter på det heller ikke er godkendt. 

Jeg undrer mig over de også hæver priserne i EU når flere ting ikke er klar her endnu. Det giver mening i USA at FSD får flere og flere features og dermed bliver mere værd, men ikke i EU. 

Kan nogen med den fulde FSD give lidt indblik i hvad forskellen er i forhold til USA?

baldur
baldur Aug 9 '19
FSD i Europa er 6 til 9 måneder bagefter USA. På den måde ved du i god tid hvad der kommer :-) Når du skriver godkendt, så er det i de fleste tilfælde bare Tesla selv der ikke mener at funktionen er klar endnu. Vores veje og trafikregler er ikke identisk med amerikanernes, så den skal lige trænes til vores forhold. Det med summon skulle dog være et problem med myndighederne.
PeterE
PeterE Aug 9 '19
Det kommer til at tage 10 år før vi kan køre FSD i Danmark. Uanset om bilen kan eller ej.
henrik_dk
henrik_dk Aug 9 '19
Citat fra PeterE Det kommer til at tage 10 år før vi kan køre FSD i Danmark. Uanset om bilen kan eller ej.

Mangler en "Like" knappe ;-). For du har helt ret. Måske endda mere end 10 år.

PeterE
PeterE Aug 10 '19
Citat fra henrik_dk
Citat fra PeterE Det kommer til at tage 10 år før vi kan køre FSD i Danmark. Uanset om bilen kan eller ej.

Mangler en "Like" knappe ;-). For du har helt ret. Måske endda mere end 10 år.

Ja, 10 år er et godt bud faktisk :(

I mellemtiden er de øvrige funktioner nu super fede, bortset fra summon - det er mest en sjov gimmick hvis I spørger mig.
Joe73
Joe73 Aug 10 '19
Summen er faktisk smart nok, når man skal lade og man opdager, man skulle have været 1m længere fremme :)
loeweman
loeweman Aug 10 '19

Er der nogen, der ved, hvilke forskelle, der vil være på FSD og EAP fremover?

Jeg er ligeglad med, om bilen kan køre selv eller ej, men jeg vil frygtelig gerne have skiltegenkendelse og automatisk bremsning for rødt lys. Skal man have FSD for at disse sikkerhedsmæssige ting er med?

baldur
baldur Aug 10 '19
Citat fra loeweman

Er der nogen, der ved, hvilke forskelle, der vil være på FSD og EAP fremover?

Jeg er ligeglad med, om bilen kan køre selv eller ej, men jeg vil frygtelig gerne have skiltegenkendelse og automatisk bremsning for rødt lys. Skal man have FSD for at disse sikkerhedsmæssige ting er med?

Ja men de har det ikke engang i USA endnu, så regn med et år før at vi har det i DK. Derudover er Tesla ekstremt vægelsindet, så det er umuligt at vide hvilke features de vil have i den almindelige autopilot og hvilke der vil kræve FSD.

Oreo100
Oreo100 Aug 10 '19

Problemet er bare at prisen stiger med 10K i næste uge pga nye features i USA. Det giver god mening der, men for os her i Danmark knap så meget. 

Du skal helt sikkert have FSD for at stoppe for rødt lys (kan man se på deres side). Hvis jeg var sikker på at det samt Navigate on Autopilot bliver som USA så ville jeg gerne smide 50k nu. Men tror det næppe. Elon tweetede jo om hvor besværlige EU var for nyligt. 

Worm
Worm Aug 10 '19
Jeg mangler også i den grad skiltegenkendelsen, som jeg har været vant til fra min Avensis, der er 5 år gammel, det findes hos alle bilmærker i dag. Så det må Tesla gerne snart få implementeret. Problemet er nok at få det sammenkoblet med den adaptive fartpilot. Nogen der ved hvordan det virker i andre biler?
PeterE
PeterE Aug 10 '19
Skiltegenkendelsen er standard i min gamle Model S, men hvad vil I med den? Sammen med autopilot kan jeg forstå den men ellers ikke.
tintin
tintin Aug 10 '19

Jeg har også skiltegenkendelse i min P85D fra 2015 og jeg synes det er rart at bilen selv regulerer hastigheden op og ned når jeg kører med autopilot over den jydske højderyg. Godt nok går der vel 30 meter efter skiltet inden farten er nede så hvis der er en fartkontrol lige efter skiltet så bliver jeg bommet. 

Ice2EV
Ice2EV Aug 10 '19

@PeterE Fordi Autopilot basic der er i model 3 bruger kortets oplysninger om hastighedsgrænser. Men desværre er de oplysninger mangelfulde eller forkerte. Derfor når du kører autopilot i model 3, så springer den op og ned i fart på ganske alternative tidspunkter..

Har endda oplevet en strækning hvor den i display oplyser der er 60 kmt, men når man slår autopilot til, så vil den starte på 80..... Bilen ved altså godt at der kun er 60 på strækningen, men autopilot benytter 80????!!

Hvis den kunne læse skilte, så kunne det endda være man kunne få automatisk nedsat fart ved vejarbejder...... For der står ikke noget i kort data om du kun må køre 80 på motorvejen omkring Skanderborg, fortsætter den lystigt med 130, hvis man ikke selv justere ned.

PeterE
PeterE Aug 10 '19
Tjek, faktisk bruger jeg sjældent min AP - jeg kan jo faktisk li’ at køre bil :) men elsker min autopark.
Ice2EV
Ice2EV Aug 10 '19

Øh my bad..

Den gør det også på adaptiv fartpilot og det var det jeg mente i den sætning med de 60, hvor den satte sig til 80.

Benytter som regel fartpilot når fruen er med. Hun hader, når bilen køre selv, samt de der små hak den laver når den bliver nevøs over en eller anden skygge. Autopilot tit når jeg kører selv, men dog mindre end da vi lige fik den.

Sorry

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 10 '19
baldur
baldur Aug 10 '19
AP1 har genkendelse af skilte. AP2 mangler denne funktion. Det er derfor jer med ældre Model S har funktionen.
Kiefer
Kiefer Aug 11 '19

Og nu er det jo heller ikke fordi AP2 har været ude i bilerne i snart 3 år...

Utroligt at de funktioner der er i AP1 ikke er implementeret i AP2 efter så lang tid. Nu har vi "kun" AP1 i begge biler, men Hvad kan AP2 som AP1 ikke kan?

baldur
baldur Aug 11 '19
AP2 er væsentligt bedre til at følge linjerne. Derudover har den mange kameraer, hvor AP1 kun har et. Den bruger ikke dem alle endnu men skulle have gang i 3. HW3 er kraftig nok til at kunne aktivere dem alle, men har det tilsyneladende ikke endnu. Har i mulighed for vognbaneskift med AP1? Jeg tror det er ved at være slut med store nyheder på den platform.
tintin
tintin Aug 11 '19

Ja der er vognbaneskift med AP1 

Oreo100
Oreo100 Aug 12 '19

Jeg havde AP1 i min S og har nu AP2 med HW3 i min 3 så har prøvet begge. AP1 med autopilot pakken er bedre end AP2 uden FSD synes jeg. Flere funktioner, skiltegenkendelse, osv. AP2 uden FSD får man jo så også med "gratis" nu. AP2 med FSD er noget bedre i USA end AP1 (flere funktioner, bedre NoA, bedre summon, etc), men i DK ser det lidt tamt ud (ubrugelig summon, begrænsninger på NoA, etc). 

Fremtiden er helt sikkert AP2 med HW3, men lige nu ikke de 50k værd synes jeg. Så træls at de mener at priserne skal hæves i EU (gætter på trafiklysgenkendelse heller ikke kommer i Danmark). Kunne være fedt at få bekræftet. Skal faktisk op til Tesla idag så kan spørge. 

Sider: 1 2 3 »