Loading...
dk

Model 3 i alvorlig ulykke | Tesla Forum

Joe73
Joe73 Aug 13
Hmmm hvis han havde hænderne på rattet som der står i artiklen hvorfor drejede han så ikke uden om?
Her er et andet spind på historien
https://electrek.co/...-3-crash-explosions/
jramskov
jramskov Aug 13

Han siger selv han ikke så lastbilen.

voersaa
voersaa Aug 13

Jeg har efterhånden en del gange oplevet at AP er på vej ind i noget poentielt farligt og jeg derfor overtager styringen. Det der skræmmer mig mest ved de her historier er at de næsten altid giver indtryk af at bilisten har stolet blindt på AP.

Det kan naturligvis ikke udelukkes at mandens AP var på en selvmordsmission men ansvaret er som udgangspunkt altid mennesket bag rattet. Måske det er nødvendigt for Tesla også at skrive at man udover at have hænderne på rattet også skal have åbne øjne. I princippet er den her situation ikke anderledes end hvis man ikke holder øje med vejen (uden at AP er slået til) og derfor selv kører ind i noget.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Aug 13
PeterE
PeterE Aug 13

Det er et trist ulykke, og det understreger vist desværre at AP er i beta.

Den her situation kunne også være sket med et menneske bag rattet, og så alligevel nok ikke. 

AP kan mange ting, men AP 'kigger' ikke lige 200 meter frem og opdager at der holder et par biler i nødsporet længere fremme. AP får heller ikke information fra diverse trafikalarmer som også ville fortælle at der er noget at være opmærksom på. 

MOS
MOS Aug 13
Citat fra PeterE

Den her situation kunne også være sket med et menneske bag rattet, og så alligevel nok ikke. 

Øh, hallo! Der var da et menneske bag rattet. Vi taler ikke FSD. AP er bare en slags assistent. Selvom AP efterhånden kan meget, så er det altid førerens ansvar at holde øje med trafikken samt at styre og bremse bilen.

baldur
baldur Aug 13

Det der er et ømt punkt i AP2. Den reagerer ikke på objekter og biler som kun rager en smule ind i vognbanen. Hvis den havde holdt mere inde i banen, så var bilen stoppet.

Var selv ude for noget lignende (uden at køre galt). Der var det bare en lastbil der langsomt drev ind i min bane foran mig. Og tænkte at jeg ville se om AP ville reagere, men det gjorde den ikke. Så måtte naturligvis til sidst selv tage over og undvige.

Det er en af de få ting der får mig til at konkludere at AP ikke er helt klar til FSD på motorvej. Ellers er den der næsten.

Det er i øvrigt også en fail for bilens øvrige aktive sikkerhed. Den burde have bremset eller undveget selv hvis han ikke havde AP slået til. Og det gjorde den måske også men alt for sent.

MOS
MOS Aug 13

Jeg tror problemet er, at holdende biler i vejsiden er nemme og ret hurtige at styre udenom. AP antager nok, at føreren selv styrer udenom, men når føreren ikke gør dette, så nødbremser AP i sidste sekund, før det uundgåelige sammenstød, så farten i det mindste er lidt lavere i sammenstødsøjeblikket. Hvis AP ikke antog, at føreren selv styrer udenom, så skulle den begynde at bremse op længe før, så den kunne nå at bringe bilen til standsning. Men så ville der være rigtig mange irriterende situationer med holdende biler langs vejen, hvor AP bremser hele tiden, men hvor føreren nemt ville kunne styre udenom lidt senere.

Hvis den holdende bil fylder hele kørebanen, så skal der et noget større sving til for at komme udenom, hvilket skal påbegyndes noget tidligere. Og AP har således i ret god tid en idé om, hvorvidt føreren har tænkt sig at styre udenom. Den kan derfor i de fleste tilfælde nå at standse bilen helt.

Situationen med en bil, der kun rager lidt ud på kørebanen er en ret tricky situation. Tesla har vist ikke løst dette problem endnu, så den automatisk bremser eller styrer udenom i farlige situationer, men uden at gribe forstyrrende ind i kørslen, når der ikke er behov for det.

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at det ikke kun er AP2, der har dette problem. Det er det samme med AP1.

Ice2EV
Ice2EV Aug 13
Quote from baldur

Det der er et ømt punkt i AP2. Den reagerer ikke på objekter og biler som kun rager en smule ind i vognbanen. Hvis den havde holdt mere inde i banen, så var bilen stoppet.

Var selv ude for noget lignende (uden at køre galt). Der var det bare en lastbil der langsomt drev ind i min bane foran mig. Og tænkte at jeg ville se om AP ville reagere, men det gjorde den ikke. Så måtte naturligvis til sidst selv tage over og undvige.

Det er en af de få ting der får mig til at konkludere at AP ikke er helt klar til FSD på motorvej. Ellers er den der næsten.

Det er i øvrigt også en fail for bilens øvrige aktive sikkerhed. Den burde have bremset eller undveget selv hvis han ikke havde AP slået til. Og det gjorde den måske også men alt for sent.

Jeg har just oplevet at traktorer med ekstra brede dæk, som kører på midterstriben, får vognen til at bremse kraftigt op. Det samme med lastbiler der kører meget tæt på midten.
PeterE
PeterE Aug 14
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Øh, hallo! Der var da et menneske bag rattet. Vi taler ikke FSD. AP er bare en slags assistent. Selvom AP efterhånden kan meget, så er det altid førerens ansvar at holde øje med trafikken samt at styre og bremse bilen.

Hallo selv MOS! Ja, der var en person bag rattet, men ser det ikke ud som om han/hun/høn stoler blindt på at AP? Det kan også være at personer selv kører ind i den holdende lastbil, det ved vi jo ikke - men mon ikke et kvalificeret gæt er at AP er bygget til den slags? Rent gætværk, ingen af os sad - heldigvis - i bilen. 

Og ja, jeg er 100% enig i at AP er en lav-niveau assistent - det er desværre bare ikke alle Tesla-piloter som er klar over det. Eller som er enige i det. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 14
PeterE
PeterE Aug 14
Citat fra MOS

Jeg tror problemet er, at holdende biler i vejsiden er nemme og ret hurtige at styre udenom. AP antager nok, at føreren selv styrer udenom, men når føreren ikke gør dette, så nødbremser AP i sidste sekund, før det uundgåelige sammenstød, så farten i det mindste er lidt lavere i sammenstødsøjeblikket. Hvis AP ikke antog, at føreren selv styrer udenom, så skulle den begynde at bremse op længe før, så den kunne nå at bringe bilen til standsning. Men så ville der være rigtig mange irriterende situationer med holdende biler langs vejen, hvor AP bremser hele tiden, men hvor føreren nemt ville kunne styre udenom lidt senere.

Hvis den holdende bil fylder hele kørebanen, så skal der et noget større sving til for at komme udenom, hvilket skal påbegyndes noget tidligere. Og AP har således i ret god tid en idé om, hvorvidt føreren har tænkt sig at styre udenom. Den kan derfor i de fleste tilfælde nå at standse bilen helt.

Situationen med en bil, der kun rager lidt ud på kørebanen er en ret tricky situation. Tesla har vist ikke løst dette problem endnu, så den automatisk bremser eller styrer udenom i farlige situationer, men uden at gribe forstyrrende ind i kørslen, når der ikke er behov for det.

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at det ikke kun er AP2, der har dette problem. Det er det samme med AP1.

100% enig.  

MOS
MOS Aug 14
Citat fra PeterE

Hallo selv MOS! Ja, der var en person bag rattet, men ser det ikke ud som om han/hun/høn stoler blindt på at AP?

Jo, det er netop det, der er problemet. Nogle folk forventer åbenbart, at AP kan klare det hele og at de ikke behøver at holde øje med trafikken, når de kører med AP. Det er ikke AP's skyld, at folk bruger den forkert, men det er nok svært at sikre imod dette. Jeg ser frem til, at AP faktisk bliver 100% selvkørende, så folk med god samvittighed og sikkerheden i behold kan slippe rattet og koncentrere sig om andre gøremål. Det kan man ikke i dag.

PeterE
PeterE Aug 14

Vi er 100% enige, og jeg slapper fint af med den adaptive fartpilot. Styre vil jeg hellere selv - nogle år endnu :)

Gyzz
Gyzz Aug 15

Jeg kører dagligt  ca. 2x 55 km på AP1 og for mig fungerer det FANTASTISK, og har helt sikkert undværget mig mange situationer som kunne være med kedelige udfald uden......... Men

hvis der havde været en "barriære" i min bane ville den give et alarm BIP og flashe en rød bil i instrumentbrættet så jeg kan reagere ellers vil den reagere.    

den er ikke glad for "objekter" i siden af vejen, hverken cyklister fodgængere trailere biler osv, den holder stædigt sin bane på vejen uden at give besked eller bremse, det ville for mig være væsentlig større hjælp hvis den gav samme alarm BIP så jeg kunne reagere (da min er AP1 kan den jo ikke skifte bane selv, men måske kunne den trække ud til stregen og bremse hvis der ikke var plads til at komme forbi)

Desuden er den ikke glad for bakker.... især på landeveje hvor man kører over en bakketop har jeg erfaret at den på toppen af bakken drejer modsatte retning af vejens forløb .....   DAMN så er man vågen ;-)

en anden ting der ville være oplagt er hvis den tog hensyn til GPS så når man kører i et spor der splitter ud i to grene og GPS'en siger at jeg skal køre til højre at den så faktisk ville køre til højre og man ikke skal "nodge" den mod højre på rattet ..... det kunne tyde på at den prioriterer at følge "midterlinien"(linien til venstre for biler der kører i højre side af vejen) højere end linien til højre.

MOS
MOS Aug 15

@Gyzz

Jeg kan tilslutte mig dine observationer. Min AP1 gør det samme. Tror det er helt normalt.

koden
koden Aug 16
Citat fra PeterE

Vi er 100% enige, og jeg slapper fint af med den adaptive fartpilot. Styre vil jeg hellere selv - nogle år endnu :)

samme her... 
AP er ikke god nok til mig.
Gyzz
Gyzz Aug 20

Nu kører AP1 uden om forhindringer i indersporet hvis muligt i forhold til vejbanen, eller advarsels BIB BIB og nedbremsning, sikkert en SW opdatering efter omtalte ulykke ;-)