Loading...
dk

Rækkevidde model S60 i praksis | Tesla Forum

Comeback
Comeback Oct 16 '14

på SC har man følgende opladnings kurve fra 8% til 95% tid 51 minuter (S60)

Blå er km ladning i timen

Grå er kw ladning

rød er km i batteriet

lyserød er Volt DC

hjemme ladning 16 A 380V AC 11Kw 8% til 100% tid 6 timer 18 minuter (S60)

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Oct 17 '14
T3S7A
T3S7A Oct 16 '14
Sikker på du har ladet til 100%
Det tror jeg ikke på kan gøres på 50 min.
T3S7A
T3S7A Oct 16 '14
https://m.youtube.com/watch?v=ZYPeequUD4s
Når 90% på 60 min. De sidste 10% vil tage mindst 20 min, hvis ikke mere.
Hookmaker
Hookmaker Oct 16 '14
Yeps, jeg har besøgt en del SUC's både i dk og ude i Europa, og det lader sig ikke gøre.
Comeback
Comeback Oct 16 '14

om det var 95% eller 100% kan jeg ikke huske men det var der oppe af, jeg laver en ny kurve næste gang jeg kommer forbi Køge og er helt flad :)

SQLCPH
SQLCPH Oct 16 '14

Mhhhh... Okay... det er måske værd at overveje en 85 så hvis SC skal besøges jævnligt?

Lade-kWh flader hurtigt ud på hans S60´er ser det ud til på videoen postet af T3S7A og 90% på 60 min kan måske gøres bedre.

Spg: Hvor hurtigt kan man så lade 55 kWh på en S85 forudsat at SC er DIN alene og der er omkring de 100 kW tilrådighed?

T3S7A
T3S7A Oct 17 '14

Comeback: Jeg tvivler stærk på du også kan lade fra 0 til 95% på 50min. 

Prøv lige næste gang du skal SuC, at tage et billed med din tlf, af din computerskærm i bilen, hvor du har batteriet fremme, så man kan se start batteri, samt klokken i hjørnet, og så et når du er færdig 100% igen. 

Der er nogle ting jeg ikke helt forstår/kan få til at passe på de grafer. 

Rød viser antal km du kan køre? Så du kan på SuC billed kører 325km og på hjemme lader 375km? Burde jo være ens? Hvis rød viser km kommet i bilen, så er du på begge startet omkring 40km batteri i bilen, men på hjemmeladeren har du til 100% fået 335km strøm på, og SuC fået 285km på, begge for at nå 100%. Så noget er der galt. 

Det samme på SuC billedet, viser blå km ladet i timen. Så hvis du har ladet i 51 min, så viser den blå at du på 60 min, vil ca. kunne lade 250km. 250km på en time, vil jo ikke give 100% ladning. At du også lader med 25+ kW til sidst, tyder også på det ikke er en 100% ladning, nok 90%

90% vil tage omkring 52-55min, ved gode forhold. Fra 90-100% vil så tage 20+ min. Så passer det også meget godt med ca 1.15min for 100% ladning. 

T3S7A
T3S7A Oct 17 '14
Citat fra SQLCPH

Mhhhh... Okay... det er måske værd at overveje en 85 så hvis SC skal besøges jævnligt?

Lade-kWh flader hurtigt ud på hans S60´er ser det ud til på videoen postet af T3S7A og 90% på 60 min kan måske gøres bedre.

Spg: Hvor hurtigt kan man så lade 55 kWh på en S85 forudsat at SC er DIN alene og der er omkring de 100 kW tilrådighed?

Meget hurtigere. Som jeg skrev i indlæg højre oppe, så er 55kW jo fra næsten tom til hel fuld på en S60, men er jo kun fra næsten tom, til 73% i en 85. Dvs. 40min ca.  

rms
rms Oct 17 '14
Citat fra T3S7A
Citat fra SQLCPH

Meget hurtigere. Som jeg skrev i indlæg højre oppe, så er 55kW jo fra næsten tom til hel fuld på en S60, men er jo kun fra næsten tom, til 73% i en 85. Dvs. 40min ca.  

+1

Tak for input T3S7A og Comeback.
Comeback: Meget gerne en måling fra SOC 0 til 50% og 80%, men kom nu helt frem til standeren... ser så forkert ud at skubbe en elbil :o) 

SQLCPH
SQLCPH Oct 17 '14

Meget interessant. Rækkevidde med 60 kWh er egentlig ok til os, men havde ikke regnet med at ladetiden skulle være så forskellig (fruen hader at vente ;-)). Havde overvejet at sætte et D på S60 for at få lidt mere rækkevidde men opladehastighed er måske et ligeværdigt argument? Jeg er i tvivl!

Tesla "lover" ca. 50% opladning på 20 min (men fra hvilket startpunkt?), det giver ca. hhv. 30 kWh (S60) og 43 kWh (S85).

Det ser ud til at passe meget godt på S60 videoen (ca. 25 min for 30 kWh). Det tager ham i alt ca. 40 min at nå til 43 kWh!!!

Kan S85 virkelig lade 50% (43 kWh) på 20-25 min? Et stærkt argument for at købe S85.

Hookmaker
Hookmaker Oct 17 '14
Glem hvad Tesla lover, se på folks praktiske erfaringer.
CarstenHansen
CarstenHansen Nov 19 '15

Hej 

Jeg overvejer at blive en glad Tesla ejer. Jeg har kig på en S60, og vil derfor meget gerne hører til jeres erfaringer med motorvejs kørsel. Jeg kommer til at skulle kører ca. 150 til 200 km om dagen, hvor ca. 120 km er på motorvej. Jeg ønsker ikke at skulle snegle mig afsted for at kunne nå frem og tilbage, vil gerne kunne lige på en 120 - 130 km/t uden at frygte at skulle løbe tør og gerne have lidt overskud på batteriet når man når hjem. Her tænker jeg specielt på de kolde dage, jeg har mulighed for at for at forvarme bilen mens den er i stikket om morgenen. Batteriet vil jeg helst ikke lade mere end 80%-90% hver dag. 

Hvad siger i med jeres erfaring, do or dont?   

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

200km om dagen, med 130km/t på 80%. Med en pause imellem, hvor batteri og kabine bliver koldt. Så vil du ikke have noget tilbage overhovedet når du er færdig. 

Derudover skal du huske at en S60'er supercharger langsommere end S85. Dvs. den lader samme hastighed i %, men for at få eks. 200km Typical rækkevidde på en S 60'er skal du have 60-65% SOC, hvor på en 85'er ca 50+% SOC. De lader %-mæssigt lige hurtigt. 

Til sådan kørselsbehov ville jeg finde en S85. Typisk er prisforskellen hellere ikke så stor. 

CarstenHansen
CarstenHansen Nov 19 '15

Tak for svaret T3S7A. 

behovet vil nok nærmere hedde: 

Motorvej 130 km/t - 50 km,Motorvej 110 km/t - 60km, landevej 80 km/t 30km, bykørsel 50 km/t 20km.

Det er det samlede antal km til og fra arbejde.    

RobertJ
RobertJ Nov 19 '15

Carsten, jeg bruger ofte evtripplaner.com til at estimere ruter. Den har rigtig ofte meget ret i forudsigelserne.

En fiktiv rute fra hillerød til gedser er et godt match til din pendler rute ift motorvej/landevej/by
Den fortæller du skal bruge lige under 50kWh i 10° frost med 22°kabinetemp og let modvind, 45kWh ved medvind.
Det er effektivt nok 90% batterikapicitet du worst case skal bruge for at opretholde 130km/t max hastighed.

Det kræver derfor opladning på ankomststedet.

Egentlig fint nok med en S60 til den afstand. Der er dog mange argumenter for at vælge en S85 istedet.
Måske SQLCPH der har haft en S60er kan komme på banen med råd?

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 19 '15
CarstenHansen
CarstenHansen Nov 19 '15

Tak for linket, det vil jeg prøve mig lidt frem med. 

Jeg kommer til at kører fra Haslev til KBH hovedsageligt. Og så skal jeg ligge og trille lige rundt inden i byen. De 200 km er lidt højt sat, men hellere safe than sorry. 

Werge
Werge Nov 19 '15
Jeg har en 60'er, og lige meget hvor tosset jeg kører, så er 200 km ikke noget problem hvis du starter med 90+ % i opladning.
Jeg skal finde lidt data i aften og ligge ind her.
MEN - som andre skriver er der andre overvejelser du også skal have med, primært omkring ladning på Super Charger, som der allerede er nævnt. Men vil du ikke "dagligt" gøre brug af disse, så er det jo ikke noget problem.
Forummets indlæg er redigeret af Werge Nov 19 '15
Sider: « 1 2