Loading...
dk

Tør jeg sælge brugt | Tesla Forum

Niels
Niels Oct 15 '14

Jeg er en af dem som har sat min P85 til salg.

min plan er at sælge og købe en helt magen til - stadig 2wd, samme optioner, samme farve....

Er jeg dum....måske, men jeg kan da få 1 ekstra webcam (mobile eye), 2 ekstra ultralyds sensore samt en front monteret radar samt 14.000 km mindre på klokken.

Jeg kan se at jeg vil tabe ca. 90.000 kr på dette skift. så alt i alt ser jeg det som win-win for både sælger og køber.

MEN...jeg er på nippet til at trække salget tilbage - der er simpelt hen for stor usikkerhed for om afgifter bliver lavet om inden en levering af den nye - jeg vil MEGET nødigt stå i en situation at jeg har solgt min P85, og den nye står uden for min dør og venter, men så pludselig koster 2 mil.

Der er trods alt 6 mdr. forventet leverings tid og i den tid kan de politiske vinde blæse meget forskelligt.

Tesla kan tilbyde alle mulige, mulighedder for at træde ud af aftalen hvis afgiften bliver ændret (de kan jo blot sælge dem i Norge istedet) men vil egentlig ikke hjælpe da jeg så stadig vil stå uden min Tesla.

what to do ? optimalt set ville jo være at sælge i forbindelse med at ny leveres - men så har jeg lige pludseligt et større tab på min nuværende, som til den tid er både ældre og har kørt mere - jeg har i princippet intet problem i at undvære bil i 6 mdr når nu det er her til vinter (køre alligevel ikke om vinteren i tesla'en)

nogle gode ideer, input ?

cvitting
cvitting Oct 15 '14

@Niels

Interessant indlæg. Hvordan kommer du frem til, at du "kun" vil tabe ca. kr. 90.000,-. Ved du at bilen kan realiseres til et tab på ca kr. 90.000 ift. den pris, du betalte?

/Claus

Hookmaker
Hookmaker Oct 15 '14
Niels, afgiftsfritagelsen gælder til udgangen af 2015. Det ville være ret uhørt hvis den bortfalder tidligere. Den bedste salgspris må nødvendigvis kunne opnås ved et her og nu salg, altså én der bare skal have en Tesla NU.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 15 '14
Kristian70k
Kristian70k Oct 15 '14

De har vel først planer om at ændre på de afgifter til slut 2015 eller start 2016? min står til levering i december? håber da ikke den kan komme i klemme! det ville være slet spil fra de folkevalgte.. 

Niels
Niels Oct 15 '14

Jeg tænker at de laver reglerne om før de gamle løber ud. Hvis det sker er normalen vel at i samme øjeblik lovforslaget bliver vedtaget er det gældende lov.

Det var også således solcelle loven blev lavet, dog var det faktura dato som var skæring, mens det for biler er udstedelse af registrerings afgift - dvs. ved levering af bilen om 6 mdr.

Kristian70k
Kristian70k Oct 15 '14

hmm.. håber i det hele taget ikke den bliver lavet om.. men hvis det skulle ske at det tidligst bliver i slut 2015

Niels
Niels Oct 15 '14
Citat fra cvitting Interessant indlæg. Hvordan kommer du frem til, at du "kun" vil tabe ca. kr. 90.000,-. Ved du at bilen kan realiseres til et tab på ca kr. 90.000 ift. den pris, du betalte?

Det er i forhold til hvis jeg konfigurere en ny med samme optioner/valg. så skal jeg betale 90.000 kr mere for den nye end jeg får ind på den gamle.  stadig 2wd blot med radar og mobileeye.

En evt. køber får en Tesla P85 til en pris som er 90.000 kr mindre end det han skal betale for en ny, og samtidig får den 6 mdr før (og behøver ikke spekulere i om afgifter laves om)

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 15 '14
120281
120281 Oct 16 '14

Hej Niels,

Har set din bil på bilbasen. Men læg mærke til hvad der sker i andre lande. Over 200 Tesla S til salg i Norge. Flere og flere på mobile.de kommer nogle stykker på hver dag.

Pt. er der en i DK der vil sælge sin P85+ 10.000 kr. billigere end din P85, og den har kørt mindre.

I Tyskland er det også P85 og P85+ der kommer til salg. Var selv ved at købe en fra Tyskland tli 100.000 euro men en tysker kom mig i forkøbet inden min bank fik sagt GO :-(

120281
120281 Oct 16 '14

Mine tanker går på om jeg skal bruge 100k euro på en brugt P85+ eller købe en helt ny S85D til ca. 735.000 kr.

P85+: Vil være hurtigere, og med mere udstyr - men måske ikke den farve man ønsker (kan så ændres med folie, men det er så 20-30k oven i)

S85D: Langsommere, mere sikker med 4x4, kamera osv. Andre forbedringer ved sæder, lydisolering osv. Lavere km tal Vs. brugt.

Med de brugtpriser der er i DK pt. er der ingen tvivl om at hælder til en S85D. Men skæver da til Tyskland hvor P85+ pt. billigste koster 98.000 EURO.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/tesla-andere-model-s-p85-mwst-ausweisbar-neuss/200476775.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=135&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

Hookmaker
Hookmaker Oct 16 '14
@120281, hvis din oprindelige tanke var at købe en "billigere" brugt, så hold dig da til den tanke, og slå lidt koldt vand i blodet. Chancen for at opsnappe en ok handel på en i forvejen fantastisk bil er bedre nu end for en måned siden, og den bliver kun bedre fra nu af ..;-)
Maho
Maho Oct 16 '14
Måske.... Med mindre regeringens tanker om brandbeskatning af "luksus-Teslaen" bringer brugtprisen over nyprisen :-)
Skaarup
Skaarup Oct 16 '14
Maho, hvis en Leaf er grøn, må en Tesla da være MEGET grøn. Så det kan jeg ikke forestille mig :-)

Spøg til side, så har regeringen(-erne) jo lagt afgifter efter hvem der havde dårligst brændstoføkonomi, uden hensyntagen til heste, størrelse mv. Så hvorfor skulle de begynde på det nu?

Med hensyn til om man skal vælge en brugt RWD eller ny AWD, så er forskellen (udover tophastighed og acceleration) i mine øjne beskeden. Ja, du vil kunne accellerere bedre i dårligt føre (men vil man virkelig det? De bremser jo lige dårligt.), til gengæld kan man smide lidt mere med bagenden som Hookmaker er inde på i RWD (kør en tur i en RWD og prøv kun at bruge 140kW, så får man en fornemmelse kraften på baghujlene i en S85P). Jeg forstår det hvis man er nordmand, men i DK er forskellen beskeden.
120281
120281 Oct 16 '14

Der var da også nye elektroniske bremser på det nye ik ? eller forstår jeg Elon forkert i hans interview med Bloomberg ?

Niels
Niels Oct 16 '14
Citat fra 120281

Hej Niels,

.

Pt. er der en i DK der vil sælge sin P85+ 10.000 kr. billigere end din P85, og den har kørt mindre.

JA jeg tror gerne du kan finde en billigere og helt fint med mig - der er forskel. grunden til at jeg vælger at sætte til salg nu er at jeg ikke har et stort kørselsbehov om vinteren - bedre at sælge nu end at den blot står i garagen og venter på bedre vejr.

Den største "fare" ved at sælge nu er som jeg har skrevet i denne tråd, mulighedden for fremtidige afgifts ændringer - jeg ville græde mig selv i søvn hver nat det næste år hvis det sket i perioden mellem et salg/køb af ny.

Min har ingen fejl haft og der er ikke pillet ved den, andre har muligvis selv pillet beklædninger af i en uendelighed haft den til service hvor den er blevet skilt ad, skiftet drivlinje m.m. ledningsnet er måske klippet op, vand i lygter osv. min fungere og har aldrig haft nogen af de fejl :) - jo lige bortset fra at jeg fik justeret det ene håndtag 1 mm lige efter overtagelsen så den flugter perfekt og har fået eftermonteret titanium skjold.

Anyway, er der 8 års service (værdi 38.000 kr) i de andre ? - hvis man ikke har dette med eller selv forudbetaler koster tilsvarende service 48.000 kr. det er vist rigeligt de 10.000 kr i forskel værd :). Jeg har spurgt Tesla om jeg på nogen måde kan anullere den forudbetalte service eller overføre til en ny bestilling - hvis det er muligt sænker jeg prisen, så den afspejler en bil uden forudbetalt service - jeg er godt klar over at min bil desværre ikke er 38.000 kr mere værd en en uden - det største tab ligger på denne "pakke".

jeg har i øvrigt uploaded nye billeder som jeg lige har taget i dag - de andre var lidt pinlige.
de er blevet ok gode hvis jeg selv skal sige det.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 16 '14
Hookmaker
Hookmaker Oct 16 '14
Al ære og respekt for både købere og sælgere der er forummedlemmer, så synes jeg ikke det er fair at diskutere salgsprisen herinde, er det ikke bedre at det om ikke andet så kører som feks. PM?
Kiefer
Kiefer Oct 16 '14

@Hookmaker: generel diskussion af brugtpriser synes jeg er helt ok at holde i forum, det tror jeg der er mange der har interesse i, jeg er dog enig med dig i at diskutere konkrete salgsbiler mellem sælger og potentiel køber nok har bedst af at blive holdt mellem de to i fortrolighed.

Som ejer af en Tesla synes jeg selvfølgelig det er helt fint at brugtprisen på bilbasen matcher brugtprisen på en iPhone på dba.dk ;-)

/Martin 

Niels
Niels Oct 16 '14

Jeg syntes nu også at spørgsmålet fra 120281  er helt relevant også for andre. hvorfor er min tilsyneladende dyre end andre ?.

Jeg har besvaret det med at der på forsædet ligger en "Check" til brug hos Tesla på 38.000 kr. set i det lys er min nok ikke længere den dyreste men måske end dog den billigste.

For mig er det meget relevant for andre brugere at vide :)

mht. forhandling af pris, giver jeg også ret. dette skal naturligvis foregå via PM - min pris er dog fast indtil jeg ved om forudbetalt service kan ændres. og ellers køre jeg blot videre i min drømme bil og undvære radar'en - så meget er den funktion trods ikke værd.

Hookmaker
Hookmaker Oct 16 '14
Det var nu nærmest fordi jeg nødigt så vores gode forum medlemmer i åben diskussion med hinanden på forum, noget jeg har set ødelæggende på andre fora, så for minskyld ok...;-)
MartinPedersen
MartinPedersen Oct 19 '14

Jeg kom lige til at tænke på noget jeg tidligere har brugt, nemlig "bindende svar" fra Skat.

Det koster 400kr, og deres svar er juridisk bindende i 5 år.

http://www.tax.dk/pjecer/bindende_svar.htm

Jeg ved ikke om man kan bruge bindende svar i dette tilfælde, når der nu har været snak om afgift omlæggelse, omvendt har der jo været den snak så langt tilbage som jeg kan huske, men det er da værd at undersøge,

og argumentet om at man er ved at investere 1.000.000 burde de kunne forstå inde hos Skat, specielt hvis man har betalt for bilen inden afgift omlæggelsen.

Bare en tanke på en regnfuld søndag morgen =)

kajakaj
kajakaj Oct 19 '14

Paragraf 25 Stk. 2. Et svar er ikke bindende, i det omfang der er sket ændringer i forudsætninger, som har været afgørende for indholdet af svaret, herunder ændringer i love eller bekendtgørelser, der har ligget til grund for svaret. Det samme gælder, i det omfang svaret viser sig at være i strid med EU-retten.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Skatteforvaltningsloven.html#Kapitel 8

Sider: 1 2 »