Loading...
dk

Efter køb af autopilot | Tesla Forum

Udsulle
Udsulle Aug 17 '19
Hej, jeg er ved at bestille en M3 og kan se autopiloten koster hele kr 50.000 og er belagt af registreringsafgift. Er der nogen der har købt den efterfølgende når man har fået bilen udleveret? Jeg tænkte at der kunne måske være en besparelse ved at købe den efterfølgende?

Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Aug 17 '19
voersaa
voersaa Aug 17 '19

Det er FSD (full self driving) udgaven du ser til 50k. Der er basis AP med i den bil du køber. Du kan uden problemer tilkøbe den senere men det vil koste mere. Det skal dog siges at 50k pakke på nuværende tidspunkt ikke tilbyder ret mange ting i forhold til basispakken. Hvis du tror at FSD kommer inden for overskuelig fremtid så kan du overveje at købe den nu men ellers ville jeg vente at se hvad udviklingen bliver.

Personligt ville jeg ikke købe det på nuværende tidspunkt men du kan finde flere tråde her på forum hvor holdningerne bliver diskuteret.

Kiggede lige på min egen Telsa profil og der står prisen (som efterkøb) til 50k.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Aug 17 '19
Udsulle
Udsulle Aug 17 '19
Quote from voersaa

Det er FSD (full self driving) udgaven du ser til 50k. Der er basis AP med i den bil du køber. Du kan uden problemer tilkøbe den senere men det vil koste mere. Det skal dog siges at 50k pakke på nuværende tidspunkt ikke tilbyder ret mange ting i forhold til basispakken. Hvis du tror at FSD kommer inden for overskuelig fremtid så kan du overveje at købe den nu men ellers ville jeg vente at se hvad udviklingen bliver.

Personligt ville jeg ikke købe det på nuværende tidspunkt men du kan finde flere tråde her på forum hvor holdningerne bliver diskuteret.

Kiggede lige på min egen Telsa profil og der står prisen (som efterkøb) til 50k.

Hejsa, takker for info! Vil det sige at det jeg kender idag fra min VW med Lane Assist, blind spot, side Assist og dynamisk fartpilot er med i bilen som standard ?
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Aug 17 '19
baldur
baldur Aug 17 '19
Ja alt det er standard. Lane assist kan dog på ingen måde sammenlignes med det lane centrering som autopilot udfører.
DrKvist
DrKvist Aug 17 '19
Stort set ja, bortset fra, efter min mening, at VW og deres mærkers tilsvarende bare fungerer bedre. Har tidligere haft en Seat Ateca, hvor den adaptive fartpilot og Lane assist var, beklager, suverænt bedre end den model 3 har på nuværende tidspunkt.
DrKvist
DrKvist Aug 18 '19
Teslaen bremser ned alt for tidligt ifht forankørende (selvom distancen er sat til 1), laver pludselige opbremsninger og “gør modstand” når man skifter bane, så man nærmest er nødt til at slå AP fra. Ved aktiv lane assist i Seat’en slog den kortvarigt fra når man blinkede ifbm vognbaneskift. Jeg savner min Seat adaptive fartpilot/lane assist for at være helt ærlig.
Ice2EV
Ice2EV Aug 18 '19

Tænker noget af det kan afhjælpes ved at sætte den til "late" under menu Autopilot istedet for standard eller early. Jeg synes også den reducerer farten for tidligt, men har ikke selv prøvet at sætte den til late warning.

Dertil tror jeg du forveksler adaptiv fartpilot med Autopilot.

adaptiv: er fartpilot der holder farten til den indhenter en foran, og hvis du har sat lane assistenten til aktiv istedet for alarm, så vil den gøre modstand hvis du ikke blinker. blinker du så gør den ingen modstand og fortsætter med den fart du har sat den til.

Autopilot basic: Også kaldet autosteer, er en simpel autopilot der kan styre mellem linierne og holde farten. Den kan ikke skifte vognbane selv, heller ikke hvis du blinker ud. Hvis du ønsker den funktion skal du tilkøbe FSD, Full Self Driving. Hvis du blinker ud, så vil den slå AP fra og du skal selv aktivere den igen når du har lavet manøvren.

baldur
baldur Aug 18 '19

Har VW mere en et system der hedder næsten det samme? For jeg har en rimelig ny VW Golf GTE med adaptiv fartpilot og lane assist. Det system er en joke i forhold til Teslas autopilot.

Du kommer kørende med fartpilot aktiveret på motor og over en bakke så holder de helt stille på grund af et færdselsuheld. Din fart er 110 km/t. Du er søvnig og det er systemet der skal rede dig:

VW Adaptiv Fartpilot: din familie skal til begravelse. Bilen bremser slet ikke før at du støder ind i køen med 110 km/t.

Tesla Autopilot: den ser køen og bringer blidt bilen til standsning, ingen panik.

Eller du nærmer dig et kryds hvor der holder biler for rødt. Der er mere end 100-200 meter op til dem og ingen biler i bevægelse. Igen så vil VW ikke bremse men køre ind i dem for fuld kraft, hvor Tesla bare parkerer pænt bag ved dem.

Hvorfor? Fordi VWs system er rent radar baseret og radar kan kun se 100-200 meter frem. Hvis der kommer stillestående biler eller objekter ind, så ignoreres de. Systemet arbejder ikke sammen med kameraet og fartpiloten har derfor ingen ide om vejens forløb. Den antager at de holdende biler bare er parkeret og vejens forløb nok leder os udenom.

Hvis du kører bagved en person på motorvej og han tager afkørslen men du skal bare videre, så slipper Tesla ham så snart han er inde i afkørselsbanen. Den kan se at bilen nu er i anden bane. VWs system derimod kan ikke se vejens forløb og "følger" bare en bil foran som den har "lock" på. Så den sætter hastigheden ned og tror du også vil ind i afkørselsbanen. Det fastholder den indtil at du er så langt fremme, at du er kørt forbi det punkt hvor han forlod din bane, og først der kan de se, at du ikke længere følger samme bane. Så det kan da godt være at Tesla nogle gange bremser lidt tidligt, men VW er ikke uden fejl i samme kategori. I begge tilfælde giver jeg den bare lidt manuelt speeder, så er det hellere ikke mere.

Det med motorvejen skete da jeg kun havde haft bilen i få dage og jeg endnu ikke viste hvor livsfarligt det system er. Så jeg var ikke faldet i søvn men regnede med at den selv ville stoppe. Fik stoppet med fuld katastrofebremsning i sidste øjeblik.

Lane Assist: Det system jeg har fra VW kan ikke centrere bilen. Det er baseret på at bilen støder imod "kanten" og så retter den op så bilen kører ind imod midten igen. Det er helt forskelligt fra autopilot, som holder bilen i midten klippe stabilt. VWs system accepterer at bilen rammer kanten 3 gange og så slår den fra. Hvilket vil sige at hvis man bliver dårlig og mister bevistheden, så reder den dig 3 gange og fjerde gang lader den bilen køre galt med vilje og du dør. Tesla vil i den situation starte advarselsblinket og parkere bilen. Jeg ved ikke om Tesla også automatisk laver SOS kald.

VWs system er aktivt hele tiden og svarer lidt til Teslas "emergency lane departure avoidance" funktion, som også skubber dig tilbage, hvis du utilsigtet er ved at forlade din vognbane. Men det svarer på ingen måde til autopilot. Ved autopilot holder du op med at styre selv og lader bilen styre. Du skal signalere at du er tilstede ved at holde i rattet, men det er ikke dig der laver reelle styreinput. Det er 100% bilen. VW Lane Assist kan du ikke lade bilen styre i mere end nogle få sekunder, før at du har ramt kanten de famøse 3 gange og så er det slut. 

Hvis man skal sige noget positivt om lane assist, så er det at det generelt virker bedre end Teslas "emergency lane departure avoidance".

baldur
baldur Aug 18 '19

PS: Der kan skrives en rimelig lang liste over ting som Autopilot gør, som ingen andre systemer på markedet har. Eksempelvis er autopilot begyndt at flette. Når du kører i inderbanen på motorvej og der kommer biler fra højre, der skal flette, så tilpasser den hastigheden så de kan komme ind. Det kunne den ikke da jeg fik bilen. Det bliver hele tiden bedre med nye funktioner.

Jeg har på fornemmelsen at når folk sammenligner med Lane Assist, så er det ikke autopilot men "emergency lane departure avoidance" der sammenlignes med. I har husket at trykke to gange ned så at autopilot aktiveres, ikke? :-)

DrKvist
DrKvist Aug 18 '19
Jeg er helt med på man ikke kan sammenligne systemerne 1:1 og det hedder og indeholder noget forskelligt. Og at Tesla uden tvivl sikkerhedsmæssigt er suverænt overlegen. Men den samlede, overordnede køreoplevelse med systemerne (uden tilkøb af FSD), har for mig været bedre med VW’s måde at gøre tingene på. Fordi det er træls at den bremser tidligere, laver pludselige opbremsninger og man er nødt til at slå AP fra for at skifte vognbane uden den vil korrigere (når man blinker). Det burde være indeholdt uden FSD. Men jeg elsker min Tesla og vil også hellere ende i en potentiel farlig situation i den end nogen anden bil.
Udsulle
Udsulle Aug 18 '19
Mange tak for rigtig gode og uddybende  informationer. Det er FSD jeg så kan se koster kr 50.000, men totalbeløbet lyder på kr 66.000 så noget afgift kommer ovenpå 50k prisen. Mine tanker var, at hvis man kunne tilkøbe FSD på et senere tidspunkt kunne man spare afgiftedelen, da der jo så er tale om eftermontering af ekstraudstyr? Jeg læste også på et forum at i USA har Tesla med at tilbyde kampagner på FSD fra tid til anden til kunder som fravalgte det fra fabrikken. Er det mon noget man kan håbe også ville ske her i DK?  
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Aug 18 '19
jth
jth Aug 18 '19
Prisen er pt 50tkr efter køb så vent bare 
bskaarup
bskaarup Aug 18 '19

Jeg gjorde netop det du foreslår. Købte FSD efter levering og sparede derfor de 16K i afgift.

Elon har skrevet og sagt flere gange at FSD vil stige i pris  efterhånden som det bliver bedre. Senest er det steget i USA med $1000. Men Tesla priser er helt umulige at spå om. Elon skrev 16/7: "As mentioned earlier this year, cost of the Tesla FSD option will increase every few months. Those who buy it earlier will see the benefit."

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Aug 18 '19
Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Ja okay, jeg satser på at få det efterfølgende - 16K er også en slags penge
hatoff
hatoff Aug 20 '19

https://twitter.com/elonmusk/status/1163903521701294081

"Price increase for Tesla FSD postponed until version 10 with smart summon is in wide release, which is about 4 to 8 weeks away, depending on how early access goes"

baldur
baldur Oct 12 '19
Ok men Europa har ikke fået smart summon. Gælder det så her? FSD mangler i det hele taget en del features i EU versionen.
MSLFC
MSLFC Oct 13 '19
@Udsulle til info: husk at informer dit forsikringsselskab hvis du får eftermonteret udstyr (fx FSD) da der er ofte er beløbsgrænser for eftermonteret ekstraudstyr.
Evt. merpris på forsikringen betyder ikke meget ift besparelsen på de 16K.