Loading...
dk

Aarhus - København, uden opladning undervejs | Tesla Forum

Udsulle
Udsulle Aug 18 '19
Hejsa. I mit daglige arbejde har jeg en del ture mellem Aarhus og København på ca 305 km hver vej. Mit spørgsmål går på om jeg med fuldt opladet batteri, vil kunne komme til Kbh (med normal hastighed 120-130 kmt) uden at skulle lade i en M3P om vinteren? Så om megen af jer har erfaringer med ture på denne længde :-) ? 
bskaarup
bskaarup Aug 18 '19

Prøv at bruge https://abetterrouteplanner.com. Der kan du sætte temperatur/vind/nedbør osv.

fmm1000
fmm1000 Aug 18 '19
Jeg vil umiddelbart sige på de fleste dage kan du godt. I minus 10, modvind og sjaskede veje kan du nok ikke, men det vil nok højest kræve 10 minutters ladning.
selsoe
selsoe Aug 19 '19
Jeg har gjort det nogle gange. Ikke i rigtigt vintervejr endnu dog. Jeg tager oftest over Odden den ene vej, men mener jeg havde ca 20% på batteriet de gange jeg er startet hjemmefra med 100 %. Men ja ellers lader du bare 10 min i Slagelse, så er du videre.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Aug 19 '19
Kiefer
Kiefer Aug 19 '19

Det kan lade sig gøre i en Model S, så vil jeg mene at det også kan lade sig gøre i en Model 3. 

Jeg tager samme tur ret ofte. Men ender som regel med at lade i en 10-15 minutter i Slagelse på turen over. Da jeg ikke altid ved om der er lademulighed ved destinationen, så er det rart at vide jeg i det mindste kan komme ud af KBH og ned til Køge eller helt retur til Slagelse igen.

Hvis du har mulighed for det, så brug Molslinien. Den bruger jeg ofte selv, og så er der ingen problemer i at komme frem og tilbage fra Århus til KBH.

/Martin

bskaarup
bskaarup Aug 19 '19

Tag færgen! Det er muligt at lade med 11kw hvis man er BlueClass Jeg har en kollega med en S85D der har gjort det mange gange.

PeterE
PeterE Aug 19 '19

Jeg har også brugt færgen nogle gange, det kræver bare at virksomheden er ok med at billetten pludselig koster en sjat mere. Og ellers kan det da lade sige gøre for alle 3'ere - når min 85D kan.

kapsel
kapsel Aug 19 '19

Jeg forstår ikke at nogle er villige til at betale måske det dobbelte for en Blueclass billet, for under en times opladning på Type-2. Det giver måske 15% realistisk set. Bevares, der er også andre "fordele" ved Blueclass, og hvis man rejser for firmaets penge er det nok næppe det der vælter læsset, men principielt set synes jeg det er vanvittigt hvis man bruger opladning som det primære argument :)

Vi har kørt København-Randers tur/retur i en M3P en del gange. Turen er på 335 km., og er med andre ord vel ca. 30 km kortere end København-Aarhus. Vi har ikke haft problemer med at gøre det på en opladning, men det er med opladning til lige over 90% og med ankomst omkring de 5-10%. Ikke noget problem, men så er det en forudsætning at man kan forvente at kunne lade ved ankomst. Det er ved kørsel ved hastighedsgrænsen, eller lige under - og uden friske overhalinger :-)

Hvis man kører turen i vildt regnvejr (eller om vinteren), så skal man i min erfaring forvente et øget forbrug på op til 20% - og så bliver man nødt til at lade undervejs. Kørte turen så sent som i går, søndag, hvor det regnede hele vejen. Her kørte jeg fra Randers med 85%, og ladede ca. 7 minutter i Halsskov (hurtig tissepause), og ankom med 10% - med forbrug på ca. 200Wh/km, ca 20% over mit normale forbrug.

Med andre ord: ikke umuligt, men upraktisk at skulle lade over 90%, og ankomme med 10% :) Og muligvis umuligt om vinteren eller ved meget regn.

Forummets indlæg er redigeret af kapsel Aug 19 '19
Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Mange tak alle for uddybende svar + rute beregneren, den er super:-)
Det med Molslinjen er bestemt en god mulighed som jeg også benytter i dag af og til med diesel hakkeren, og med en elbil vil jeg nok benytte det endnu mere - især om vinteren :-)
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Aug 19 '19
Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Lige et ekstra spørgsmål.
Hvis man tager turen over Fyn mod Sjælland, så kan jeg se ved Korsør har E-On lavet en helt ny ladestation hvor de tilbyde opladnings hastigheder med helt op til 175 kw, men kan en Tesla Model 3 benytte de høje hastigheder? Og hvis den kan, hvad vil en ca. Ladetid være til ca 80% hvis man forstiller sig et næstet tomt batteri ?
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Aug 19 '19
kapsel
kapsel Aug 19 '19
Quote from Udsulle Lige et ekstra spørgsmål. Hvis man tager turen over Fyn mod Sjælland, så kan jeg se ved Korsør har E-On lavet en helt ny ladestation hvor de tilbyde opladning hastigheder med helt op til 175 kw, men kan en Tesla Model 3 benytte de høje hastigheder? Og hvis den kan, hvad vil en ca. Ladetid være hvis man forstiller sig et næstet tomt batteri ?
I praksis får man max ca. 150kW på laderne i Korsør på Model 3, det er i hvert tilfælde min erfaring. Det giver nok cirka 25% (fx fra 20 til 45%) på 10 minutter :) Langsommere hvis du kommer ind med fx 60%. Og en fuld opladning fra 10 til 90% tager ca. 40 minutter.   Af samme grund foretrækker jeg at lade på dem, end på Superchargers. De er lige lidt hurtigere, og koster stadig gratis. Har aldrig oplevet problemer med dem i Korsør, dem i Fredericia har imidlertid drillet mange gange. Undgå dem :) Desuden er du garanteret de ca. 150kW, hvorimod på en Supercharger risikerer du at skulle dele et ladepar med en anden (hvis der er fyldt - hvilket ofte er tilfældet ved fx Middelfart) - og dermed kun få fx 30kW indtil der bliver åbnet helt op for sluserne.
Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Quote from kapsel
Quote from Udsulle Lige et ekstra spørgsmål. Hvis man tager turen over Fyn mod Sjælland, så kan jeg se ved Korsør har E-On lavet en helt ny ladestation hvor de tilbyde opladning hastigheder med helt op til 175 kw, men kan en Tesla Model 3 benytte de høje hastigheder? Og hvis den kan, hvad vil en ca. Ladetid være hvis man forstiller sig et næstet tomt batteri ?
I praksis får man max ca. 150kW på laderne i Korsør på Model 3, det er i hvert tilfælde min erfaring. Det giver nok cirka 25% (fx fra 20 til 45%) på 10 minutter :) Langsommere hvis du kommer ind med fx 60%. Og en fuld opladning fra 10 til 90% tager ca. 40 minutter.   Af samme grund foretrækker jeg at lade på dem, end på Superchargers. De er lige lidt hurtigere, og koster stadig gratis. Har aldrig oplevet problemer med dem i Korsør, dem i Fredericia har imidlertid drillet mange gange. Undgå dem :) Desuden er du garanteret de ca. 150kW, hvorimod på en Supercharger risikerer du at skulle dele et ladepar med en anden (hvis der er fyldt - hvilket ofte er tilfældet ved fx Middelfart) - og dermed kun få fx 30kW indtil der bliver åbnet helt op for sluserne.
Perfekt, det lyder til det er en god fremgangsmåde at dække sig ind Kbh turen:-)

Der er også nogle ladestationer som hedder IONITY og de tilbyder helt op til 350 kw dog mod betaling på kr 80 pr ladning - Kan Model 3 også klare helt op til 350 kw ladning? 
kapsel
kapsel Aug 19 '19

Quote from Udsulle
Quote from kapsel
Perfekt, det lyder til det er en god fremgangsmåde at dække sig ind Kbh turen:-)   Der er også nogle ladestationer som hedder IONITY og de tilbyder helt op til 350 kw dog mod betaling på kr 80 pr ladning - Kan Model 3 også klare helt op til 350 kw ladning? 

Max 200kW lige nu, de skulle dog gerne åbne op for 250kW på et tidspunkt. Men man får kun de fulde ca. 200kW når man er mellem 10 og 40%, eller sådan noget, derefter dalende til 150 og nedefter, så i praksis sparer man ikke mange minutter mellem E.ON/Clever og IONITY :) IONITY har desuden en del problemer med Model 3 (eller omvendt), det er ikke værd at bruge tid og penge på før de problemer er løst! :)

tintin
tintin Aug 19 '19

Jeg har en model S og et e-on abonnement som jeg stort set kun har brugt hjemme. Kan jeg virkelig lade 150 kW på e-on hurtiglader? Når man går ind på deres hjemmeside står der 50 kW på deres hurtiglader standere både i Korsør og de 2 der er ved Sorø

kapsel
kapsel Aug 19 '19
Quote from tintin

Jeg har en model S og et e-on abonnement som jeg stort set kun har brugt hjemme. Kan jeg virkelig lade 150 kW på e-on hurtiglader? Når man går ind på deres hjemmeside står der 50 kW på deres hurtiglader standere både i Korsør og de 2 der er ved Sorø

Hvis du har købt CCS opgraderingen til din Model S så kan du få "op til" ca. 130kW (så vidt jeg lige husker) med alle CCS hurtig/ultraladerne som tilbyder de hastigheder.

Du kan desværre ikke regne med deres hjemmeside og app, det er, utroligt nok, vistnok stadig ikke helt ajour - google lidt efter EON/Clever og UFC, så bør der dukke nogle links op med de præcise adresser :) Ultra-laderen ved Korsør er på Storebæltsvej, lige ved en tankstation når du kører af ved Korsørafkørslen, efter at være kommet over broen fra Fyn. Den er ikke til at undgå at se, hvis man kører bagom tankstationen.

Lige nu er abonnementet ikke engang et krav, så du kan lade brikken ligge i bilen - bare tryk start, så starter opladningen, det er gratis for alle p.t.

Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Quote from kapsel
Quote from tintin

Hvis du har købt CCS opgraderingen til din Model S så kan du få "op til" ca. 130kW (så vidt jeg lige husker) med alle CCS hurtig/ultraladerne som tilbyder de hastigheder.

Du kan desværre ikke regne med deres hjemmeside og app, det er, utroligt nok, vistnok stadig ikke helt ajour - google lidt efter EON/Clever og UFC, så bør der dukke nogle links op med de præcise adresser :) Ultra-laderen ved Korsør er på Storebæltsvej, lige ved en tankstation når du kører af ved Korsørafkørslen, efter at være kommet over broen fra Fyn. Den er ikke til at undgå at se, hvis man kører bagom tankstationen.

Lige nu er abonnementet ikke engang et krav, så du kan lade brikken ligge i bilen - bare tryk start, så starter opladningen, det er gratis for alle p.t.

Det er da super god stil og kundeservice fra E-on :-) Jeg forventer også at lave min abb. hos dem så jeg kan lade ubegrænset i hele DK for kr 679 

Udsulle
Udsulle Aug 19 '19
Quote from kapsel

Quote from Udsulle
Quote from kapsel
Perfekt, det lyder til det er en god fremgangsmåde at dække sig ind Kbh turen:-)   Der er også nogle ladestationer som hedder IONITY og de tilbyder helt op til 350 kw dog mod betaling på kr 80 pr ladning - Kan Model 3 også klare helt op til 350 kw ladning? 

Max 200kW lige nu, de skulle dog gerne åbne op for 250kW på et tidspunkt. Men man får kun de fulde ca. 200kW når man er mellem 10 og 40%, eller sådan noget, derefter dalende til 150 og nedefter, så i praksis sparer man ikke mange minutter mellem E.ON/Clever og IONITY :) IONITY har desuden en del problemer med Model 3 (eller omvendt), det er ikke værd at bruge tid og penge på før de problemer er løst! :)

Jeg vil holde mig til E-on, tænker også at kr 80 for en opladning hos IONITY også er godt betalt, især også hvis hastigheden alligevel ikke er så langt fra hinanden. 
tintin
tintin Aug 19 '19

Har nu haft Tesla model S i 5 år men det med CCS er helt nyt for mig. Nogen der ved hvad det koster at få opgradering til CCS incl. konverter?

larsenjan
larsenjan Aug 20 '19
Jeg har opgraderet min 85D fra 15. Mener det kostede omkring 4000kr incl ombyg og adapter.
Men den lader ikke hurtigere end superlader, stadig bilen der sætter begrænsning.
baldur
baldur Aug 20 '19
Ionity kan kun lade Tesla Model 3 med 200 kW selvom de reklamere med 350 kW. Det skyldes at laderen er bygget til en højere batterispænding på 700 volt. Model 3 har et 400 volt batteri. Vi kan forvente at VW kommer med nogle biler der kan lade med 350 kW men model 3 vil da stadig være begrænset til 200 kW hos Ionity. Til gengæld kan Model 3 lade med 250 kW ved Supercharger v3 (dem er der ikke nogen af i Europa endnu)
Sider: 1 2 »