Loading...
dk

Abetterouteplanner og bjerge | Tesla Forum

jth
jth Aug 27 '19

Jeg skal på roadtrip til Bormio i de italienske alper om et par uger. Turen går over Umbrail passet (ca 2500m). Iflg. ABRP skal jeg kun lade til 46% ved den sidste SC og jeg rammer passet med 5% på batteriet.

Der skulle være en 22kw charger (Rev s.r.l.) i Bormio så jeg kan lade op inden turen går hjem så det gør ikke noget SoC er lav ved ankomst. 

Er der nogen der har erfaring med hvor meget buffer jeg skal evt tilføje? Tager ABRP korrekt hensyn til bjerge eller skal den forsigtige el-bilist lader op til 80%+ i stedet for 46% ved den sidste SC?

kapsel
kapsel Aug 27 '19

Den tager fint højde for stigninger mv., så du kan godt regne med den. Dog vil jeg altid sige den kan være et par procent off, så jeg ville nok lade lidt ekstra, just in case, hvis du satser på 5% ved ankomst :)

Du skriver at du vil lade inden turen går hjem, og det ikke gør noget at du rammer med 5% ved ankomst. Mener du at du vil parkere den et par dage, og lade inden I kører? Det er skidt for batteriet at stå ved 5%. Hvis du ankommer med 5%, vil jeg anbefale at sætte den til opladning umiddelbart efter ankomst.

Alternativ så planlæg ankomst med fx 30% (altså lad til 80-90%), og lad den stå, og tænk på opladning når I tager hjem.

kapsel
kapsel Aug 27 '19

Hov, og bemærk at du bør undgå at lade til fx 80-90% lige inden du kører ned ad et bjerg da du så ikke får optimal regen/"motorbremse" :-) Du henter en del procent på vejen ned ad bjerget, men det er du måske klar over.

jth
jth Aug 27 '19
Den sidste SC ligger 140km før Umbrail passet, så jeg rammer ikke stigningen med høj SoC. 

Hvis jeg sætter ankomst SoC i ABRP til 30%, så ser det lidt mere sikkert ud.
MOS
MOS Aug 28 '19

En tommelfingerregel er, at det koster ca. 10% ekstra SoC på batteriet for hver 1000 højdemeter, man kører opad (sammenlignet med kørsel på flad vej). Du får det meste tilbage igen på turen ned.

For at være på den sikre side, ville jeg nok lade så meget, at der er mindst 10% SoC, når man passerer Umbrail passet. Det er det kritiske sted. Hvis du kommer over passet uden at løbe tør, så kommer du helt sikkert også ned igen til Bormio med ekstra strøm på batteriet. Du kan også satse på at ankomme til Bormio med ca. 20% SoC, det burde være på den sikre side, så du også kan nå over passet uden problemer.

Et godt tip er at indtaste din destination i Bormio i navigationen og tjekke grafen på energy appen, når du lader ved den sidste SuC. Så kan du se, hvor meget energi, der er på batteriet i løbet af den sidste etape. Energiberegningen i energy appen tager fint højde for bjergene. Du burde tydeligt kunne identificere Umbrail passet - det er det punkt, hvor grafen kommer længst ned og knækker opad igen. Den må selvsagt ikke komme under 0% det laveste sted på grafen, heller ikke selvom den kommer over 0% igen på det sidste stykke ned til Bormio. Fortsæt med at lade, indtil der er en passende buffer ved passage af Umbrail passet, f.eks. 10%.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '19
jth
jth Sep 24 '19

Opfølgning på denne:

Yup, både Tesla's indbyggede navigation og ABRP tager hensyn til bjerge.

Den kører i fantastisk i bjerge: insta-torque, ingen irriterende gearskift, ingen brug af bremser nedad.

Tesla 3 er en lækker bil til roadtrips, og de 2x1400km forløb uden problemer. Bilen klar til at køre videre før man er færdig med toiletbesøg og fodring.

5 ladestop (ca 2h25min) på 1400km, 200W/km ud, 195W/km hjem (LR AWD, 18" uden aero covers). Gennemsnitsfart 100km/t ex pauser, og vi kørte 140-160km/t når der var plads (den kan dog hurtigt nå 215+km/t hvis man har lyst :D)