Få en elektriker til at se på det og få sat et blåt CEE stik op hvis muligt. Ellers begræns til 6A så klarer stikkontakten det fint i længden.
Det er min forståelse at mormorladning bør være en nødløsning og ikke noget man baserer daglig opladning på.
Umiddelbart ville jeg overveje et månedligt abbonement hos den af E.ON eller Clever som ligger bedst i forhold til din lejlighed. Alternativt kan du undersøge om det er muligt at installere en lader i din mors garage men forskellen imellem et abonnement og en installation + forbrug er nok minimal over 2 år.
Mormorladning er helt OK. Men det går langsomt. 6A x 240 V giver 1,44 kW. På 10 timer give det så 14,4 kWh, svarende til omkring 80-100 km i en Model 3.
Hvis du ikke kører mere pr dag, er det jo fint. Så kan du jo have et abonnement hos enten Eon eller Clever eller Ionity til de lange ture.
Edit: Du kan have et abonnement uden månedligt fast beløb. Det har vi som en nødløsning. Men så er Kwh prisen højere. Det skal du lige regne på. Men du behøver altså ikke betale fast 600 kr/md.
En standard dansk stikkontakt kan klare 6A kontinuerligt, så det kan du roligt gøre..
Vær opmærksom på at EON lige har ændret deres priser.
Og de har sat en max. forbrug på 750kWh ! Kan se jeg har været oppe på 1.100kW nogle af de kolde måneder. Men nu med 2 elbiler er grænsen 1.500kWh, og prisen stiger til 929,-
Tusind tak - det satser jeg på. :)En standard dansk stikkontakt kan klare 6A kontinuerligt, så det kan du roligt gøre..
Er helt indforstået med det 'langsomme'. Bare 50-60km hen over natten er mere end hvad jeg behøver.Mormorladning er helt OK. Men det går langsomt. 6A x 240 V giver 1,44 kW. På 10 timer give det så 14,4 kWh, svarende til omkring 80-100 km i en Model 3.
Hvis du ikke kører mere pr dag, er det jo fint. Så kan du jo have et abonnement hos enten Eon eller Clever eller Ionity til de lange ture.
Edit: Du kan have et abonnement uden månedligt fast beløb. Det har vi som en nødløsning. Men så er Kwh prisen højere. Det skal du lige regne på. Men du behøver altså ikke betale fast 600 kr/md.
Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.
Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.
På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.
Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste, du skal bruge derudover, er en Schuko-adapter, f.eks. denne.
Mormorladning er mere skånsomt for batteriet end hurtigladning, så det kan du sagtens, så længe du holder den til 6A selvfølgelig.
Husk, at de 1500 km du får ved en referral code kun er gyldig i 6 mdr, dvs prioriter SC først ved lange ture, over fx. Ionity de først 6 mdr, men det kommer selvfølgelig også an på hvor du skal hen. Der er ikke noget ved at køre store omveje for, at spare håndører.
Du får alle relevante kabler med.
Aha okay. Jeg ringer til Tesla og forhører mig ift. Clever. De er alligevel en 200kr billigere pr. md i forhold til E.Ons City 44+ abb. Så det er jo en fin løsning tænker jeg.Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.
Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.
På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.
Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste du skal bruge er en Schuko-adapter.
Kan man så ikke tegne abb. efter modtagelse af bilen eller hvordan?
Jeg ved ikke mere, end der står på Clevers hjemmeside. Så spørg dem, hvis du er i tvivl.
Var det mig, så ville jeg vente med at købe abonnementer. Jeg overlevede på 1x8A de første 2 måneder, og det var typisk et køremønster ala. dette:
tirsdag: 220 km
onsdag: 0 km (hjemmearbejdsdag)
torsdag: 220 km
Der var først "krise" hvis jeg også skulle afsted om onsdagen, men det gik dog alligevel. ;) Skal du kun køre 50 km om dagen, så skal du kun lade ca. 7-8 timer på 6 A før alt er hentet hjem. Sæt ladelimit til 70%, begræns til 6 A, scheduled charging til kl 22 og du er klar til afgang kl 6.
Sorry hvis jeg spørger dumt.Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.
Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.
På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.
Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste, du skal bruge derudover, er en Schuko-adapter, f.eks. denne.
Ja - hvis man godt kan bestille Clever senere hen ad vejen ville det jo være oplagt og se om man kan overleve med mormorladeren.Var det mig, så ville jeg vente med at købe abonnementer. Jeg overlevede på 1x8A de første 2 måneder, og det var typisk et køremønster ala. dette:
tirsdag: 220 km
onsdag: 0 km (hjemmearbejdsdag)
torsdag: 220 km
Der var først "krise" hvis jeg også skulle afsted om onsdagen, men det gik dog alligevel. ;) Skal du kun køre 50 km om dagen, så skal du kun lade ca. 7-8 timer på 6 A før alt er hentet hjem. Sæt ladelimit til 70%, begræns til 6 A, scheduled charging til kl 22 og du er klar til afgang kl 6.
@Emre
Jeg ville nok sætte min egen måler på det outlet og så hver parat til at betale regningen når nogen opdager merforbruget eller aktivt prøve at få en ordning på plads.
Nu ved jeg ikke hvor meget du lader på det stik, men det vil være træls at blive uvenner med naboerne for et par hundrede kroner sparet.