Loading...
dk

TM3 opladningsmuligheder, lejlighed? | Tesla Forum

Emre
Emre Aug 28 '19
Hej alle!

Mens jeg venter på levering af min Model 3 ville jeg lige spørge ift opladning.

Min situation er således, at jeg bor i lejlighed (almen boligforening). Jeg har dermed ikke mulighed for opladning i hjemmet som sådan.. 

Jeg ved, at vi har E.ON og Clever til opladning udenfor hjemmet og på farten. Men mit generelle forbrug vil være relativt lavt de næste 2 år, indtil jeg køber eget hus. Omkring 10 og max 12.000km årligt. Derfor tænker jeg ikke at ovenstående er prisen værd, da det vil være billigere for mig gennem 'mormorladning'.

Min mor bor også i lejlighed men har egen garage.
Der er mulighed for at sætte den til dér, da der er et wall outlet. Tænker det er en standard 220v, men kan man se eller måle det på en måde??

- Hvad skal jeg være OBS på ift. at 'mormorlade' i en aflukket garage? 
- Hvor mange AMP skal den sættes til - så den ikke smelter eller værre: går i brand?
- Er der X antal timer man kan lade af gangen på sådan et wall outlet, ift. belastning og mulig overophedning?

Håber det giver mening.

Tak på forhånd :)

Vh Emre
bskaarup
bskaarup Aug 28 '19

Få en elektriker til at se på det og få sat et blåt CEE stik op hvis muligt. Ellers begræns til 6A så klarer stikkontakten det fint i længden.

voersaa
voersaa Aug 28 '19

Det er min forståelse at mormorladning bør være en nødløsning og ikke noget man baserer daglig opladning på. 

Umiddelbart ville jeg overveje et månedligt abbonement hos den af E.ON eller Clever som ligger bedst i forhold til din lejlighed. Alternativt kan du undersøge om det er muligt at installere en lader i din mors garage men forskellen imellem et abonnement og en installation + forbrug er nok minimal over 2 år.

jramskov
jramskov Aug 28 '19

Vær opmærksom på at EON lige har ændret deres priser.

Emre
Emre Aug 28 '19
Kan det betale sig med E.on eller Clever med et forbrug på 1000-1300km pr måned?

Synes det er lidt i overkanten at give 600kr når mit faktiske KW forbrug vil ligge omkr. 200-350kr :/

Jeg tror ikke at boligforeningen vil gå med til at lave en ny installation. De fleste beboere benytter deres outlet til en fryser i garagen :D og de kører døgnet rundt.

Nå.. men kan jeg lade på 6A hen over natten uden problemer og uden at løbe nogen risiko?

Er der én af de to muligheder der er bedre end den anden ift. deres ladere og kundeservice? De har rimelig dårlige anmeldelser på Trustpilot..
Forummets indlæg er redigeret af Emre Aug 28 '19
SuneH
SuneH Aug 28 '19

Mormorladning er helt OK. Men det går langsomt. 6A x 240 V giver 1,44 kW. På 10 timer give det så 14,4 kWh, svarende til omkring 80-100 km i en Model 3. 

Hvis du ikke kører mere pr dag, er det jo fint. Så kan du jo have et abonnement hos enten Eon eller Clever eller Ionity til de lange ture.

Edit: Du kan have et abonnement uden månedligt fast beløb. Det har vi som en nødløsning. Men så er Kwh prisen højere. Det skal du lige regne på. Men du behøver altså ikke betale fast 600 kr/md.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Aug 28 '19
bskaarup
bskaarup Aug 28 '19

En standard dansk stikkontakt kan klare 6A kontinuerligt, så det kan du roligt gøre..

KimT
KimT Aug 28 '19
Citat fra jramskov

Vær opmærksom på at EON lige har ændret deres priser.

Og de har sat en max. forbrug på 750kWh ! Kan se jeg har været oppe på 1.100kW nogle af de kolde måneder. Men nu med 2 elbiler er grænsen 1.500kWh, og prisen stiger til 929,- 

Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from bskaarup

En standard dansk stikkontakt kan klare 6A kontinuerligt, så det kan du roligt gøre..

Tusind tak - det satser jeg på. :)
Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from SuneH

Mormorladning er helt OK. Men det går langsomt. 6A x 240 V giver 1,44 kW. På 10 timer give det så 14,4 kWh, svarende til omkring 80-100 km i en Model 3. 

Hvis du ikke kører mere pr dag, er det jo fint. Så kan du jo have et abonnement hos enten Eon eller Clever eller Ionity til de lange ture.

Edit: Du kan have et abonnement uden månedligt fast beløb. Det har vi som en nødløsning. Men så er Kwh prisen højere. Det skal du lige regne på. Men du behøver altså ikke betale fast 600 kr/md.

Er helt indforstået med det 'langsomme'. Bare 50-60km hen over natten er mere end hvad jeg behøver. 

Når jeg så endelig får hus, så er et abb. og væglader nok en mere logisk løsning, da mit årlige forbrug vil stige til mellem 20-30.000KM :D 

Tænker at jeg betaler pr. gang ift. langture, tror det mere kan betale sig på den måde? :s
Emre
Emre Aug 28 '19
Hvad tænker i om dette som en 'midlertidig' løsning:

- Primært bruges bilen til bykørsel, derfor et behov på 50km dagligt (bare et eksempel). Opladning sker via 220v outlet i garage, mormorladning ved 6A.

- Til langture, som vil være sjældne i midlertid, benytter jeg Ionity's netværk som en tap'n'go løsning. Derudover har jeg jo også 1500km Supercharging gratis om nødvendigt.

Tænker at jeg vil kunne spare meget fremfor en E.On eller Clever løsning med ovenstående behov. SÅ LÆNGE mormorladning ikke har en negativ effekt på bilens batteri og ikke brænder sammen :D

Men udfra hvad i kære mennesker skriver, kan den sagtens lade på 6A og alm outlet gennem natten.

Thoughts? :)

PS: Behøver jeg særlige kabler til ovenstående eller får man det med?? :o
Forummets indlæg er redigeret af Emre Aug 28 '19
MOS
MOS Aug 28 '19

Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.

Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.

På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.

Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste, du skal bruge derudover, er en Schuko-adapter, f.eks. denne.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 28 '19
selsoe
selsoe Aug 28 '19

Mormorladning er mere skånsomt for batteriet end hurtigladning, så det kan du sagtens, så længe du holder den til 6A selvfølgelig.

Husk, at de 1500 km du får ved en referral code kun er gyldig i 6 mdr, dvs prioriter SC først ved lange ture, over fx. Ionity de først 6 mdr, men det kommer selvfølgelig også an på hvor du skal hen. Der er ikke noget ved at køre store omveje for, at spare håndører.

Du får alle relevante kabler med.

Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from MOS

Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.

Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.

På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.

Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste du skal bruge er en Schuko-adapter.

Aha okay. Jeg ringer til Tesla og forhører mig ift. Clever. De er alligevel en 200kr billigere pr. md i forhold til E.Ons City 44+ abb. Så det er jo en fin løsning tænker jeg.

Kan man så ikke tegne abb. efter modtagelse af bilen eller hvordan? 
MOS
MOS Aug 28 '19
Citat fra Emre Kan man så ikke tegne abb. efter modtagelse af bilen eller hvordan? 

Jeg ved ikke mere, end der står på Clevers hjemmeside. Så spørg dem, hvis du er i tvivl. 

jonsiii
jonsiii Aug 28 '19

Var det mig, så ville jeg vente med at købe abonnementer. Jeg overlevede på 1x8A de første 2 måneder, og det var typisk et køremønster ala. dette:

tirsdag: 220 km

onsdag: 0 km (hjemmearbejdsdag)

torsdag: 220 km

Der var først "krise" hvis jeg også skulle afsted om onsdagen, men det gik dog alligevel. ;) Skal du kun køre 50 km om dagen, så skal du kun lade ca. 7-8 timer på 6 A før alt er hentet hjem. Sæt ladelimit til 70%, begræns til 6 A, scheduled charging til kl 22 og du er klar til afgang kl 6.

Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from MOS

Du kan overveje et Clever Unlimited Network abonnement til 399,-/mnd. Det giver nem og ubegrænset opladning på Clevers standere ude i byen, men ingen ladeboks derhjemme. Abonnementet skal vist bestilles hos forhandleren ifm. købet af den nye elbil, så du bør nok lige forhøre dig hos Tesla i god tid. EON har et lignende tilbud, men det er lidt dyrere.

Jeg tror, du bliver træt af at skulle være afhængig af at lade hjemme hos din mor, men det er selvfølgelig en mulighed. Hvis det er en alm. stikkontakt, så skal du være opmærksom på, at den skal have jord. Desuden skal jordforbindelsen være tilstrækkeligt god. Jeg har selv haft irriterende oplevelser med en stikkontakt, der faktisk var forbundet til jord, men hvor jordforbindelsen alligevel ikke var god nok til, at UMC'en accepterede det, så den nægtede at starte opladningen.

På en alm. stikkontakt kan du altid lade kontinuert med 6 A. Under visse omstændigheder, f.eks. kortvarig belastning, kan man ofte lade med lidt højere strømstyrke. Se f.eks. denne vejledning.

Der følger en UMC og adaptere til alm. stikkontakt (mormorstik) og blåt stik med til din nye Tesla. Det eneste, du skal bruge derudover, er en Schuko-adapter, f.eks. denne.

Sorry hvis jeg spørger dumt.
I hvilket sammenhæng skal Schuko-adapteren bruges?
Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from jonsiii

Var det mig, så ville jeg vente med at købe abonnementer. Jeg overlevede på 1x8A de første 2 måneder, og det var typisk et køremønster ala. dette:

tirsdag: 220 km

onsdag: 0 km (hjemmearbejdsdag)

torsdag: 220 km

Der var først "krise" hvis jeg også skulle afsted om onsdagen, men det gik dog alligevel. ;) Skal du kun køre 50 km om dagen, så skal du kun lade ca. 7-8 timer på 6 A før alt er hentet hjem. Sæt ladelimit til 70%, begræns til 6 A, scheduled charging til kl 22 og du er klar til afgang kl 6.

Ja - hvis man godt kan bestille Clever senere hen ad vejen ville det jo være oplagt og se om man kan overleve med mormorladeren.

Derudover TROR jeg rent faktisk at strømmen er 'gratis' i garagen. Der er alligevel knap 300 meter fra lejligheden til garagen, og tænker ikke nødvendigvis at boligforeningen har forbundet garage-lejlighed kabler ift. elektricitet. Vildt hvis de i sin tid har trukket X antal hundrede kabler til så mange lejligheder, gennem jorden. 

Men der er et outlet og det må man jo så bruge - vi betaler trods alt et månedligt beløb for leje af denne.
selsoe
selsoe Aug 28 '19

"Gratis": som I boligforeningen betaler. Det skal du nok blive populær på ;) 

mbk
mbk Aug 28 '19

@Emre

Jeg ville nok sætte min egen måler på det outlet og så hver parat til at betale regningen når nogen opdager merforbruget eller aktivt prøve at få en ordning på plads.

Nu ved jeg ikke hvor meget du lader på det stik, men det vil være træls at blive uvenner med naboerne for et par hundrede kroner sparet.

Sider: 1 2 »