Loading...
dk

Event: Glatbanekørsel med Model S | Tesla Forum

KS
KS Nov 10 '14

Hej Deltagere søndag. Har sendt en mail omkring betaling m.v. Søndag mødes vi kl 10 - eller lidt før - på FDM Sjællandsringen - er der andre der bare vil kigge på, så kører vi fra omkring 13 til 17.

Jeg vil anbefale at man kommer i en fuldt opladet bil - kørslen med massere af accelleration og nedbremsning koster batteri. Desuden vil det være en rigtig god ide, at sørge for at der ikke er ting der ligger løst i bilen, hverken inde i bilen, i frunk eller trunk, for en snurretur gør at tingene bliver mixet lidt rundt. Det er ikke nødvendigt at komme i en udvendigt rengjort bil, da i skal forvente skidt fra vejen.

Når vi kommer på banen, så vil jeg helt bestemt anbefale at vinduesviskerne startes, eller som min sættes på auto, at vinduerne er rullet helt op, og at soltaget et lukket - hvis bilen kommer til at køre sidelæns - med vilje eller ej, vil vandet blive skovlet væk fra banen, og vand har det med at komme ind hvor det kan, så luk godt af.

Skulle hilse fra instruktørene - at de også glæder sig til at se os derude.

Bianco
Bianco Nov 16 '14

Tak for et super arrangement :-)

Ingen buler og masser af læring. Den kan godt snurre rundt sådan en Tesla, hvis man provokerer den tilstrækkeligt 8-)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Nov 16 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Nov 16 '14

Enig - bortset fra at det faktisk ikke var helt let at få bilen til at snurre, i hvert fald ikke med vinterdæk:-)

Tue
Tue Nov 16 '14

Prøvede ingen at slå ESP fra?

Så plejer den at få en meget løs bagende (super til donuts:-)

KS
KS Nov 17 '14
Jo, selvfølgelig blev ESP slået fra, ellers kunne os med vinterdæk aldrig have snurret rundt.. Det er fantastisk hvad vinterdæk kan gøre, men fysikkens love kan de ikke ophæve. Både i glatbane kurven, hvor der skulle laves bagvognsudskridning og på 'Bakken' slog jeg det fra, og kunne drifte igennem kurven et par gange, og snurre rundt andre gange. På 'bakken' - en meget bred glatbane, hvor man skulle køre slalom igennem 3 porte prøvede jeg også, med det resultat at den snurrede mere end 360 grader.

Læringen fra dagen var at sikkerhedssystemerne er super effektive, og uden er bilen sjov (hvis man har plads). ESP og traction kontrol virkede perfekt. Sidste læring er at vinterdæk reducerer bremselængden med lige under 50%, og gør at man kan køre sikkert med noget højere hastighed.

Men kommer man ud på fysikkens grænser er denne hårfin, og kommer man over den, så bliver man straffet. Bilens systemer gør hvad de kan, men der er grænser..

Alt i alt en super dag hvor jeg tror alle fik mindst er par ture rundt om sig selv - ellers har de ikke været modige nok. Det gik jo ud på af finde sine egne og bilens grænser.
rms
rms Nov 17 '14
Citat fra Bluecoffee

Enig - bortset fra at det faktisk ikke var helt let at få bilen til at snurre, i hvert fald ikke med vinterdæk:-)

Gik fint med helsårsdæk på glatbanen ;-) uden ESP var det crazy! men lød på instruktøren til at vi genneralt skulle kører med højre hastighed på banen end normalt for at få bilen ud over grænsen.

Leder pt. efter vinterdæk.. 

Tak for et super arrangement !

muller
muller Nov 17 '14

En anden læring for nogle af os, var at den regenerative bremse kan være et problem på glat vej; hvis man kører på glat vej, og slipper acceleratoren vil bilen automatisk motorbremse (på baghjulene) med udskridning til følge - det var nok særligt slemt for os på helårsdæk. Men noget som jeg i hvert fald ikke havde tænkt over inden. Det er selvfølgelig ikke et problem hvis man roligt beholder foden på acceleratoren når man rammer den glatte vej :-)

Ellers tak for en super hyggelig og lærerig dag! Jeg fornemmede at der var bred opbakning til Niveau 2! :-)

supergaard
supergaard Nov 17 '14

Hvordan slår I ESP fra? Er det ikke kun traction control der er en slider til? ;)

Hookmaker
Hookmaker Nov 17 '14

Supergaard: Jo!

I øvrigt også tak herfra, min datter fik en kanonoplevelse og jeg selv synes det var fedt at være "co-driver" hos Theis.

De 4 omgange på banen til slut var lidt af en oplevelse, som fik adrenalinet op i blodet! Med lidt for stor fart ind i den skarpe kurve på første runde, mørk bane og fedteføre, skulle der lægges alle erfaringer i for at holde bilen sikkert gennem kurven. Den var helt ude på grænsen med bagudskridning, fuld kontra og max søm! Da Anna var færdig med dagens øvelser stod kw/km forbruget på 268, da Far var færdig med de 4 omgange var det forsvundet op på hele 570!! (gennemsnit for dagens 114 kørte kilometer)! 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Nov 17 '14
KS
KS Nov 22 '14

Lidt historik fra glatbanedagen;

Stone
Stone Jan 18 '16
Her er modellen via video på glatbanekørsel ;-)
http://youtu.be/sCUBo1Xk9IE
Sider: « 1 2 3