Umiddelbart er Tesla da drømmebilen for organiseret biltyve, hvilket de østeuropæiske tyve der kommer og stjæler airbags og navigation helt klart er.
Det er sikkert muligt at købe Tesla log ind's på samme måde som kreditkort. De kan så sidde på deres kontor i deres hjemland og følge den bilpark de har adgang til og planlægge hvor de skal sende fodfolket hen. Når biltyven så er i bilen, så kan de skifte pw og wupti så har de lige nogle ekstra timer alene.
Umiddelbart virker det teoretisk en del lettere og smartere end at skulle gå rundt med radioudstyr og forlænge nøglers radiosignal. Hertil kommer at de blandt andet kan se hvor meget strøm der er på før de tager den.
Brugeres manglende pw disciplin er det svage link
Mja, jeg tvivler på markedet for stjålne Tesla airbags og skærme er stort. Så vidt jeg har forstået kører der ikke mange Tesla'er i østeuropa.
Og man får nok ikke meget ud af at stjæle en hel bil med mindre det er til et rambukstyveri eller de har fundet ud af hvordan man kan tage bilen helt offline.
Men efterhånden som Tesla bliver udbredt så kan det jo selvfølgelig ændre sig.
Passwords er usikre uanset længden. Man kan sikre sig lidt mere med pinkode, men det bedste ville være en form for to-faktor godkendelse -- måske integration med NemID ;)
Deres marked er nok ikke begrænset til østeuropa og batteriet fra en Tesla alene er ganske meget værd og meget nemt at komme af med, det samme gælder driveunit, inverter etc etc etc. De dele anvendes ikke kun i Tesla, men i høj grad af DIY folk der vil lave elbiler, power walls og ganske mange andre ting. Mit gæt ville være at de inden for ganske kort tid er delt i ganske mange dele.
Det rigtige spørgsmål er nok hvorfor det ikke er et større problem ;-)
Nu er DYI folk forhåbenligt lidt mere lovlydige end østeurpæiske gangstere ;-)
Ja, men det kan jo være at de køber via ebay :-) Prøv at gå på ebay.de og søg på tesla batterie, der er mange ting fra fx Litauen