Loading...
dk

Pris for en Tesla Model X 90D fra 2016 | Tesla Forum

Bangca
Bangca Sep 24 '19

Hej 

Hvad tror i prisen ligger på en Tesla Model X 90D fra 2016 i 2021-2022 ? 

tror i den vil falde helt vildt i pris eller hvordan ? 

Forummets indlæg er redigeret af Bangca Sep 24 '19
MOS
MOS Sep 24 '19

Hvis Model Y kommer til salg i DK til den tid, så kan man nok forvente, at brugtpriserne på Model X falder en del. Lidt det samme som vi så med brugtpriserne på Model S, da Model 3 kom til DK. Hvis man pludselig kan få en helt ny bil med nyeste teknologi til den halve pris af hvad den gamle, lidt større model koster, så kan mange nok godt leve med, at størrelsen er lidt mindre. Det går naturligvis ud over efterspørgslen på de store modeller og dermed også brugtpriserne.

fmm1000
fmm1000 Sep 24 '19
Hvis den følger Model S prisudviklingen så i hvert fald under det halve af nyprisen i dag.
PeterE
PeterE Sep 24 '19
Enig, hvis du har givet 900 (ca) for din X i 2016, så er den nok max 350-400 værd i 2022. Måske endnu mindre. 
 
Til sammenligning kostede min S85D 800 i 2015, og jeg får nok 400 idag hvis jeg sælger den...
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 24 '19
Bangca
Bangca Sep 25 '19

Har selv lige pt en TMS men overvejer at skiftet til en TMX. men hvis den falder så meget i pris hmm. 

det eneste grund til jeg vil ha en TMX er at dørne åbner og lukker af sig selv :D det er alt for fedt :) 

AgentP
AgentP Sep 25 '19

En generel tommelfinger for alle biler er ca. 18 % værditab om året. Så er det bare at gange op: 

Efter tre år er bilen 55% værd, efter fire år 45%, fem år er bilen 37% værd af købsprisen. Efter seks år 30%. 

Den gælder for ICE biler, og når man ser på fx leasingtilbud på Teslaer så indregner firmaerne cirka samme tabsprofil; så de professionelle har en ide om, at afskrivningskurven er cirka den samme for Teslaer. 

Efter det chock kan man så begynder at kigge på udbud og efterspørgsel. Og en Model Y vil måske påvirke prisen på en X'er. Omvendt vil der være mange med dieselbiler, der ikke kan komme af med dem, men gerne vil have en el-bil. Og vil man kunne sælge en bil med 400 km rækkevidde, når alle nye elbiler kan køre det dobbelte. Det er svært at spå om. :-) 

PeterE
PeterE Sep 25 '19
Jeg gætter på at vi snart erkender at en el-bil faktisk - efter nogle år - har en anden afskrivningsprofil end en ICE. Primært fordi der er meget færre bevægelige dele. El-bilen kører jo snildt 500000 km uden at falde fra hinanden, fx hvis den er bygget af aluminium.
MOS
MOS Sep 25 '19

Jeg gætter på, at værdien falder ret hurtigt de første år pga. teknologiudviklingen for elbiler. Men derefter flader værditabet sikkert meget ud, fordi en elbil kan holde længere og har færre vedligholdelsesomkostninger. Desuden er der en bund under værdien for en brugt elbil, da batteriet i sig selv er en del værd, selv hvis bilen bliver skrottet.

Bangca
Bangca Sep 25 '19

#MOS Når du siger at batteriet er noget værd. hvad et prisen så enlig ? 

Snakker man 100.000kr + eller hvordan ? 

Forummets indlæg er redigeret af Bangca Sep 25 '19
PeterE
PeterE Sep 25 '19
Citat fra MOS

Jeg gætter på, at værdien falder ret hurtigt de første år pga. teknologiudviklingen for elbiler. Men derefter flader værditabet sikkert meget ud, fordi en elbil kan holde længere og har færre vedligholdelsesomkostninger. Desuden er der en bund under værdien for en brugt elbil, da batteriet i sig selv er en del værd, selv hvis bilen bliver skrottet.

Netop.

Med den tilføjelse at el-bilen også er et stykke teknologi som afskrives hurtigt. Dvs at ‘bilen’ i min Model S kan leve længe, men at MCU og ‘IT-delen’ af min S forældes hurtigere.
Bangca
Bangca Sep 25 '19

For at kigget på gomore der kan man få en TMX for 13000kr om månede .. og det lyder bare ok dyrt . ? 

MOS
MOS Sep 25 '19
Citat fra Bangca

#MOS Når du siger at batteriet er noget værd. hvad et prisen så enlig ? 

Snakker man 100.000kr + eller hvordan ? 

Brugte Tesla Model S batterimoduler sælges for ca. 1.200 € ex. moms pr. modul, så det er godt 150.000 DKK incl. moms for et helt batteri med 14 moduler. Det må dog forventes, at batteripriserne (også på brugtmarkedet) løbende vil falde. Så regn ikke med at få 150k for dit gamle Tesla batteri, når du skrotter bilen om 20 år ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 25 '19
AgentP
AgentP Sep 25 '19
Citat fra Bangca

For at kigget på gomore der kan man få en TMX for 13000kr om månede .. og det lyder bare ok dyrt . ? 

Nypris for den billigste X er 822.000.

Værditab over tre år er ca 370.000. Divideret med 36 måneder er det 10.275 kr. om måneden. Dertil skal du lægge en forsikring, service og fortjeneste til firmaet. Næ, så er det ikke dyrt.  

Desuden skal de indkalkulere den risiko, at du afleverer bilen i løbet af det første år, hvor den virkelig har taget et stort værditab, når du kører ud over kantstenen, men dine afdrag er regnet til 3 år. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Sep 25 '19
PeterE
PeterE Sep 25 '19

Det betyder nok ikke så meget, men husk at dine 30000,- til udbetalingen til gomore bare er en del af betalingen. Og husk at hvis du kører over 15000km/år, så bliver det dyrere. Men nej, det lyder ikke vanvittigt dyrt.