Loading...
dk

Mange km i Tesla Model S | Tesla Forum

17slaz
17slaz Oct 1 '19

Hey

Jeg overvejer køb af Tesla, og kigger også på biler med +100.000 km. Men er det et farligt projekt at begive sig ud i..? Jeg kører 35.000 årligt, og tænker at beholde bilen 3-4 år..

Hvad tænker I..?

Bianco
Bianco Oct 1 '19

Jeg kørte i dag i Teslas hvide S 60 som har kørt godt 100.000 km. jeg ved ikke om den altid har kørt som låner eller den er en indbytter, men den så faktisk perfekt ud indvendigt. Og der er 8 års garanti på batteri og motor. Styrekugler og lejer skal måske skiftes på en bil der har kørt 200.000 men ellers burde der ikke være noget at bekymre sig for.

PS Hvis du kører 35.000 km om året, så vil jeg stærkt anbefale at få en bil med autopilot. (= produceret efter sept. 2014)

P85DK
P85DK Oct 1 '19

Det er måske relevant at vide om du normalt køber brugte biler med 90.000+ km på tælleren eller om du altid har købt nye biler og solgt dem når de nærmer sig 100.000 km

Hvis du normalt køber brugte biler med 90+ på tælleren så er det i det store hele business as usual bortset fra de 8 år driveline garanti som Bianco skriver

PeterE
PeterE Oct 1 '19
Jeg kører de samme 35-40000 om året som dig og min TMS har kørt 137000. 

Udover et par forrude (eller fire...) har jeg kun fået skiftet parkeringsbremserne og dims i bagklappen.  

Mine bremser er renset løbende og fejler intet. 

Jeg er kun bekymret for om min store skærm og computeren bag (samlet: MCU) ryger og skal udskiftes til lidt over 20000,- og måske skal mine bageste trækaksler skiftes en dag.
17slaz
17slaz Oct 1 '19

Kigger bla på 90D fra 2015. Min nervøsitet går ikke så meget på holdbarheden mens jeg selv kører i den - nok mere på muligheden for gensalg.. En elbil der har kørt 250.000 - kan den sælges igen..?

KimT
KimT Oct 1 '19

Vores 70D er nu 4 år gammel og har kørt 165.000km.

Så tung en bil vil slide på undervognen - vi fik skiftet bagerste bærearme da der var slør i dem. Det kostede 6.500,- ifm at indkaldelse til skift af airbag og styrekugler.

Batteriet tror jeg ikke du skal være bange for hos Tesla. Og der er jo mulighed for at få udlæst info fra batteriet med det rigtige kabel/OBD2 dongle

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 1 '19
P85DK
P85DK Oct 1 '19
Quote from 17slaz

Kigger bla på 90D fra 2015. Min nervøsitet går ikke så meget på holdbarheden mens jeg selv kører i den - nok mere på muligheden for gensalg.. En elbil der har kørt 250.000 - kan den sælges igen..?

Fisk - Det er i bund og grund batteriteknologi v. 1.1.5 i en Tesla 90D'er, hvilken værdi det har om et par år er svært at sige. Men så længe batteriet har det godt (og der er jo garanti på det frem til 2023) så har bilen en værdi. I modsætning til andre biler med en nypris på lige omkring én million og med samme præstationer så er reservedelsomkostninger og løbende forbrugsomkostninger som grøn ejerafgift og strøm særdeles fordelagtige og vil højst sandsynligt stadig være det i 2023, hvilket måske kan være svært at sige for en tilsvarende MB, BMW eller Audi

PeterE
PeterE Oct 1 '19
Hvis du køber en 90D til 449600,- (bare et gæt...), så har den jo klart taget de store afskrivninger. Og vil nok falde til under 300 på 3-4 år. 

Kom evt forbi Espergærde og se min 85D - den er altid til salg...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 1 '19
17slaz
17slaz Oct 2 '19

Tak for inputs. Jeg prøver en del pt, og slår til når det føles rigtigt - og glæder mig helt vildt:-)

Et indtryk er, at de lyder ret forskelligt? Lige fra nærmest ingen lyd en (90D) til meget tydelig lyd ved selv den mindste speederberøring (en 85er uden D)

Hvad skal man lægge i det...?

Forummets indlæg er redigeret af 17slaz Oct 2 '19
KimT
KimT Oct 2 '19

Da D'ern kom frem i midten af '15 begyndte folk at kommentere at de larmede mere end RWD (rear wheel drive) modellerne; man kunne høre motoren ude foran. Og dem jeg har kørt i (vi har en 70D) har en svag hyletone fra fronten ved 70-80km/h. Så det lyder lidt mærkeligt at du oplever det modsat. Men der er også 8 års garanti på drivetrain - som med batteri. Så her skal man heller ikke være så bange.

Jeg har kun prøvet en enkelt P85+, og den havde det med at smide bagenden hvis vejen var regnvåd, når man kørte ud fra rundkørsler. Det oplever man ikke på D modellerne. De står stabilt på vejen

fmm1000
fmm1000 Oct 2 '19
240k på fire år and still going strong.
Her lidt hjælp til dit brugtkøb.
https://docs.google.com/...IaZbSc_sI3VKlKJdbEdY
webercarbmann
webercarbmann Oct 3 '19

Vores 70D har gået lige under 200K km på fire år.  Den skal have skiftet de originale skiver og klodser samt skiftet batterivæske og bremsevæske til det kommende årlige service.  Det kommer til at koste ca 15k  Jeg regner derefter med yderligere 200K km unden større udgifter. Vores driftomkostninger har været meget lave som forventet.  Når bilen komer ud over 8 år regner jeg med en restværdi på 100-200K. Til den tid er der antageligt mulighed for at opgradere bilen med et større batteri med bedre ladehastighed. Muligvis en ny fra Tesla, muligvis en let brugt batteripakke fra en skadet bil. 

KimT
KimT Oct 3 '19

Jeg troede de var gået væk fra at skifte batterivæske

webercarbmann
webercarbmann Oct 3 '19
Citat fra KimT

Jeg troede de var gået væk fra at skifte batterivæske

OK - det er lidt nyt for mig.  Før var der skift af batterivæske hver 80K km eller 4år.  Det fandt jeg fjollet og opfandt min egen regl, skift efter 4 år :)   Dvs at jeg ikke skal ofre kroner på skift af batterivæsken og bare køre videre? Det ville passe mig glimrende. 

KimT
KimT Oct 3 '19

Tesla har meldt det ud. De har undersøgt væsker fra batterier, og mener ikke de vil bidrage til unødvendigt miljøsvineri. Så det er afskaffet. Generelt er faste serviceintervalle fjernet.

Jeg havde den inde ved 160.000 til skift af airbag, styrekugler og et par gummidimser til dræn i bagklappen. Det som de kaldte et serviceeftersyn var opstramning af undervogn, skift af bremsevæske, filter og bremserens.

Du kan heller ikke finde info omkring serviceeftersyn mere på deres hjemmeside. Det er hvad der er tilbage : https://www.tesla.com/da_DK/support/car-maintenance?redirect=no

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 3 '19
fmm1000
fmm1000 Oct 4 '19
Prøv lige at uddybe det med batterivæsken. Står over for et skifte ved 80.000 km og 1,5 år. Hvilken dokumentation findes fra Tesla, at man ikke længere skal skífte batterivæske.
KimT
KimT Oct 4 '19

I bund og grund mener jeg vist det var et tweet fra Elon. Men eftersom der intet står mere på deres service side som jeg linkede til, så er det vel afskaffet. Bremsevæske står der jo stadig at de skal kontrolleres hvert 2. år

skinke
skinke Oct 4 '19

Fik dette svar da jeg ville booke 140000 km service. Der havde vi fået 120000 km 6 måneder tidlige.

så det er åbenbat ikke nødvendigt 

""

Hej Ruben,

Tak for din email. VI anbefaler nu servicetjek hvert andet år. Pånær bremserens og evt tjek af soltaget – det anbefales årligt. Cirka 1500 kr.

Du kan se vores serviceanbefalinger her: https://www.tesla.com/da_DK/support/car-maintenance

CCS opgradering kan vi sagtens klare – det koster 3733 DKK inkl moms og montering.

Hvis du ønsker noget af det udført, vil jeg bede dig booke en tid via mobilappen J