Loading...
dk

Lav el-afgift fortsætter (måske) i 2020 | Tesla Forum

RUNE2
RUNE2 Oct 2 '19

I 2020 er der indbudgetteret en forlængelse af den midlertidige særordning med lav processats for el til erhvervsmæssig opladning af elbiler mv. Finansårsvirkningen på denne konto skønnes at udgøre et mindreprovenu på ca. 30 mio. kr. i 2020

https://www.fm.dk/publikationer/2019/forslag-til-finanslov-for-finansaaret-2020

Det ville dog være rart med en mere permanent ordning.

PeterE
PeterE Oct 2 '19
Indtil videre er dem ordning blevet forlænget hver år. Og hvad betyder permanent? Reelt ingenting. 
MOS
MOS Oct 2 '19

Der er den praktiske forskel, at med en forlængelse af ordningen, skal politikerne aktivt tage stilling til en yderligere forlængelse hvert eneste år (eller hver gang ordningen udløber). Samt finde finansiering til det. Der er således risiko for, at der ikke er politisk vilje til det, at der ikke bliver fundet finansiering til det, eller ganske enkelt nøl forstået på den måde at man rent praktisk ikke når at få lavet en forlængelse i tide.

Med en permanent ordning skulle den gerne fortsætte helt automatisk uden de store problemer, medmindre politikerne aktivt går imod det og laver en lovændring, der afskaffer ordningen.

Jeg vil mene, at det sidste giver en væsentlig bedre gennemsigtighed ud i de fremtidige forhold og en bedre sikkerhed for de elbilister, der ønsker at langtidsplanlægge deres ladeløsning. Tilsvarende for de virksomheder, der lever af at levere ladeløsninger.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 2 '19
ClausK
ClausK Oct 2 '19
DR.dk skriver at det forlænges for både 2020 og 2021
https://www.dr.dk/...paavirke-din-hverdag
webercarbmann
webercarbmann Oct 2 '19

Enig - der skal laves en langsigtet planlægning.  Forlængelsen i to år giver dog ro et stykke tid og vi må så håbe at der i mellemtiden bliver vedtaget en langsigtet plan for energiafgifter.  Lige nu glæder jeg mig over fortsat billig strøm i foreløbig godt 27 måneder endnu :)

selsoe
selsoe Oct 2 '19

Er der ikke en kommission der udkommer med et oplæg til omlægning af afgifter på biler til næste år? Det er nok det de venter på.