Loading...
dk

SR+ ladeeffekt begrænset til 100kW | Tesla Forum

BKC
BKC Oct 8
Selvom jeg ikke SuC ofte, så er jeg blevet overrasket over at SR+ ladeeffekt er begrænset til 100 kW og dermed mindre ladeeffekt end LR og Performance. 

Er der en grund til denne reduktion? (Er der en anden batteri arkitektur, kølesystem etc. i SR+, i forhold til LR og Performance?).

Jeg vil jo mene at det ikke kan være i Teslas interesse at SR+ lader markant langsommere end de øvrige modeller i Tesla familien på deres SuC. Vi tager jo unødvendig plads op!
MikaelH
MikaelH Oct 8

Batteriet i SR+ er mindre end i LR og derfor kan du heller ikke presse så meget energi ind i batteriet. Der er simpelthen færre celler at fordele energien til. 
SR+ er ca. 33% mindre end LR, så man kunne godt forvente at ladehastigheden på SR+ på sigt bliver 2/3 af LR.
Pt. er det dog kun LR som har fået skruet op for ladehastigheden. Det skyldes nok primært at Tesla har et langt bedre datagrundlag for netop LR, da denne batteripakke har været længst tid på markedet og sidder i væsentligt flere biler. Når Tesla har mere data på SR+, så er det da også min forventning at SR+ kommer over 100kW, måske med et peak omkring 160kW. 

MOS
MOS Oct 8

Men er det ikke fuldstændigt identiske battericeller, der er i SR+ og LR? Hvis cellerne (96 grupper á 46 stk. = 4416 celler) i LR kan holde til en C-rate på over 3C, så burde de samme celler i SR+ (96 grupper á 31 stk. = 2976 celler) vel også kunne holde til samme C-rate. Så når LR kan klare op til 250 kW, burde SR+ alt andet lige kunne klare op til 168 kW. Er der signifikant forskel på kølingen eller er der andre forklaringer på, hvorfor man ikke bare skruer op til samme C-rate på de samme celler?

baldur
baldur Oct 8

Hvad er batterispænding på SR+ i forhold til LR? Hvis der er mindre spænding men samme strømstyrke, så er begrænsningen måske i virkeligheden i laderen. Eksempelvis kan det være at Superchargeren kan levere 300 ampere ved 400 volt til LR. SR+ kan derimod få 300 ampere ved 270 volt.

RUNE2
RUNE2 Oct 8
Citat fra baldur

Hvad er batterispænding på SR+ i forhold til LR? 

Begge har 360V nominelt svarende til ca. 3.7V*96 https://www.evspecifications.com/en/model/06625a

Det ville være et skørt sted at spare på DC-ledningen fra CSS-stikket ned til batteriet. Kan der være forskel i noget lade-kredsløb? Ellers skyldes hurtig-lade-begrænsningen på SR+ måske forretningsmæssige hensyn fremfor tekniske?

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 8
BKC
BKC Oct 9
Hvis det er forretningsmæssige hensyn, må det være for at distancere LR fra SR+, men som mos skriver, så vil der pga. batteri størrelsen altid være en forskel på ladeeffekt. 

Så det virker mærkeligt at Tesla downgrader SR+ yderligere. Jeg vil stadig mene at det ikke kan være i Tesla interesse at øvrige Tesla modeller skal vente på M3 SR+ lader færdig på deres SuC. 

Forummets indlæg er redigeret af BKC Oct 9
KimT
KimT Oct 9
Citat fra BKC Hvis det er forretningsmæssige hensyn, må det være for at distancere LR fra SR+, men som mos skriver, så vil der pga. batteri størrelsen altid være en forskel på ladeeffekt.    Så det virker mærkeligt at Tesla downgrader SR+ yderligere. Jeg vil stadig mene at det ikke kan være i Tesla interesse at øvrige Tesla modeller skal vente på M3 SR+ lader færdig på deres SuC.   

Os med de gamle modeller kan kun drømme om ladehastigheder på 100kW. Så du behøver ikke være bange for at det er en model 3 som blokkere for noget som helst. Vi snakker om ladetider på knap 50min for at få 40kWh for at kunne komme videre til næste SuC

BKC
BKC Oct 9
Det var jo næsten en fornærmelse at påstå at SR+ har en langsom ladeeffekt
Forummets indlæg er redigeret af BKC Oct 9
mbk
mbk Oct 9

@RUNE2

Tesla har det med ikke at have ret meget forskel i deres modeller, så jeg tror ikke at de har forskellige DC ledninger eller lign. Det er formenligt software differentiering, måske for at flytte modellerne lidt fra hinanden men sikkert også for at skåne batteriet lidt mere i SR modellerne. De har altid gjort det samme med performance modellerne, køre dem mere til hardware-grænser, det giver helt sikkert forhøjet omkostninger i service/reparationer så det er jo okay at det kommer med en premium selvom hardwaren er 'den samme'. Det er jo op til Tesla hvordan de vil sætte grænserne for wear and tear, det er dem der yder garantien.

Det kan også ske at batteriet er mindre godt kølet i SR modellen, det er måske en billigere opbygning internt i batteriet, der er måske færre køleledninger/væske/flow da performance for bilen generelt er reduceret.

Desuden er peak kW ladning heller ikke _så_ vigtig, forskellen mellem 100kW og 150kW peak er ikke _så_ stor i minutter da det netop er peak, som bilen kun kan opretholde i måske 10-15 min alligevel.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 9
NikolajK
NikolajK Oct 9

Jeg troede faktisk at batteriet i SR+ var blevet software-opgraderet til 120KW.
Men det er måske ikke tilfældet?

Boris
Boris Oct 9

SR+ ladekurve er forbedret ved en software opdatering i juni 2019, så den lader 100 kW helt til 50 %, hvor den tidligere droppede ved 35 %. Det nedbringer ladetiden, især hvis man lader til 80 % eller derunder. Men det lader altså desværre ikke til at den er øget til 120 kW.

baldur
baldur Oct 9

Den flade profil på SR+ ladekurven ovenover ligner godt nok en ren kunstig softwarebegrænsning. Ligesom at 100 kW er et godt "marketing tal" - nemt at huske etc.

KimT
KimT Oct 9

Det er som skrevet en ladekurve som os med de gamle modeller,som har fået beskåret ladekurven kraftigt, kan længtes efter. Håber snart de får den begrænsning fjernet igen......

MikaelH
MikaelH Oct 9

LR lader med ca. 150kW ved 50%, hvor SR+ lader med ca. 100kW ved 50%. Det er jo sådan set lige præcis hvad vi forventede. Det betyder også at SR+ ejere nok ikke skal forvente at hastigheden over 50% ændrer sig.
Der er dog plads til forbedring op til 50%, hvor man godt kunne have forventet 120kW, hvilket er 20% højere end den nuværende. Og ligesom LR har vist potentiale til et 250kW peak, så burde SR+ også få et 160kW peak. Det er dog forholdsvist begrænset hvad det reelt betyder for ladetiden, og det kræver at man ankommer med et driftsvarmt batteri i den helt rigtige SoC. 

Boris
Boris Oct 9

Her er kurven for M3 Long Range: 

Ice2EV
Ice2EV Oct 10

Hvis man køber en SR model, er det vel også fordi man har forholdsvis få længere ture med SuC ophold.

Altså man køber vel ikke en SR hvis man er rejsende sælger med 4-500 km om dagen som erhverv. Eller hvis man har hus på rivieraen og kører derned jævnligt.

Vi har en LR og har ikke været på SuC siden uge 3 i vognens levetid, har nu rundet 17k. Bor AAL, og har både været i Nyborg med overnatning og destination charger. Horsens t/r 3-4 gange samt Thyborøn t/r (350 km)uden at have den fjerneste behov for at lade på turene. EL Rakettos runder 7 måneder i overmorgen. 

baldur
baldur Oct 10
Det kan også være at man kører SR fordi det var så meget man er villig til at bruge på bil? Det er stadig en af de bedste elbiler til at køre langt.