Loading...
dk

Ladepistol til 3x230 V 16 A ? | Tesla Forum

TQ
TQ Oct 10 '19
Ny herinde, så en hvis overbærenhed hvis jeg spørger om noget der tidligere er svaret på :-)
Jeg har et rundt kraft stik 3x230V 16 A sidende i min carport fra tidligere brændekløver. Tænker at bruge de 11 KW til ladning i det daglige.
Kan man købe en løs ladepistol evt. med kabel som jeg selv kunne montere et hanstik på, eller skal jeg købe en Tesla væg-lader i stedet?
KimT
KimT Oct 10 '19

Du skal have en ladeboks imellem.

Kik evt. på https://www.evse.dk/ du kan "leje" en og få omkring 1kr retur/kWh

PS. du kan få et specielt kabel med elektronik indbygget : http://tesla-shop.dk/25-mobilt-ladekabel

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 10 '19
TQ
TQ Oct 10 '19
En Ladeboks imellem.
Tak for svaret!
Så er det bare hvilken, hvis abonnement- ordningen ikke giver mening efter nytår.
Hvad er almindeligt rundt om i landet?
RUNE2
RUNE2 Oct 10 '19

Hvor langt kører du på et år, og har du reduceret elafgift pga. elvarme? Og har du solceller?

Tesla egen væglader er en af de bedste og billigste man kan købe for 4050 kr inkl. moms.

KimT
KimT Oct 10 '19

De har sagt de forlænger ordningen.

Langt de fleste af os "gamle" har nok et all-inclusive fra E.on da det var dem der var først. I starten var der ikke de store krav til installation, og hvis man havde et kraftstik kunne man bare få tilsendt en ladeboks. Den går ikke mere. Så hos både E.on/Clever skal man vel stor set regne med en udgift på knap 10.000,- for at få sat en boks op med ab. Det behøver man ikke hos EVSE. Her er et kraftstik vel stadig OK ?

Men som Rune skriver skal du nok lige oplyse dit forvente årlige kørselsbehov, og om du har solceller osv.

MOS
MOS Oct 10 '19

Jeg har selv abonnement hos EVSE. I mine vilkår for installation af ladeboksen står der, at måleren (bimåler) kun må registrere forbrug på ladeboksen. Det er naturligvis pga., at refusion af elafgiften kun gælder for el til opladning af elbil.

Det tolker jeg som, at der skal gå en direkte forbindelse fra måleren og hen til ladeboksen uden stikdåser undervejs. Hvis der var en stikdåse, kunne man jo nemt snyde og tage stikket til ladeboksen ud og bruge stikdåsen til f.eks. elektriske haveredskaber og maskiner og dermed uberettiget få refusion af el brugt til andre formål end opladning af elbilen.

Men hvis du ikke skal bruge kraftsstikkontakten til andet, så kan du jo forholdsvis nemt afmontere kraftstikkontakten og lave en fast forbindelse i en dåse, hvorfra der går et kabel videre til ladeboksen. Alternativt kunne du sætte bimåleren op mellem kraftstikkontakten og ladeboksen, således at man frakobler både bimåler og ladeboks, når man tager stikket ud af kraftstikkontakten. Så kan du stadig bruge kraftstikkontakten til andre formål, men uden at forbruget tælles på bimåleren.

TQ
TQ Oct 10 '19
Endnu en gang, tak for svarene! 
Jeg forventer ikke at køre mere end max. 15.000 km om året, og i langt de fleste tilfælde lade hjemmefra. Pt. Har jeg ikke solceller, men desværre en el. gennemstrømnings vandvarmer på samme gruppe så det!!
Øv, men det betyder vel bare at jeg starter med en Tesla væg-lader og via min el app. lader om natten hvor elprisen er lavest! Så må solcellerne komme.
bskaarup
bskaarup Oct 11 '19
Citat fra MOS

Det tolker jeg som, at der skal gå en direkte forbindelse fra måleren og hen til ladeboksen uden stikdåser undervejs.

Bimåleren er indbygget i min ladeboks fra evse, så der er det sværere at snyde. Ingen problemer med stikdåse med den type ladeboks.

Hvis du vil købe en ladeboks er Teslas egen den billigste hvis du selv er elektriker (da den ikke kommer med stik monteret) Du kan købe en boks med stik monteret for kr. 5.248. Bedste løsning for dig (hvis du ikke allerede har nedsat elafift) er efter min mening en lejeløsning fra evse Prisforskellen vil have tjent sig hjem efter et 10 måneder.

Du kan også starte med et adapter kabel og bruge den medfølgende lader. Jeg har klaret mig med 1-fase ladning de seneste 4 måneder (17.500 km pr. år) og det er gået fint.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 11 '19
DeaconWP
DeaconWP Oct 11 '19

Har du elvarme? Med den der elgennemstrømningsvandvarmer?

Så har du vel nedsat elafgift i forvejen.

TQ
TQ Oct 11 '19
Hej igen
Dejligt med dette forum. Som ny førstegangsbruger af elbil ,har jeg nu fået et overblik som ellers kunne have resulteret i fejlindkøb, ærgelser mm..
Ud fra de indlæg jeg har fået vil jeg fortsætte med “mormor” -ladning evt. 3,7 KW frem til nytår og derefter leje en ladestation hvis og såfremt den nuværende lovgivning bliver forlænget. :-)
TQ
TQ Oct 11 '19
NB! Ja, jeg har netop i år fået varmepumper og er registreret som el-opvarmet hus.
hatoff
hatoff Oct 11 '19
Citat fra TQ Endnu en gang, tak for svarene!  Jeg forventer ikke at køre mere end max. 15.000 km om året, og i langt de fleste tilfælde lade hjemmefra. Pt. Har jeg ikke solceller, men desværre en el. gennemstrømnings vandvarmer på samme gruppe så det!! Øv, men det betyder vel bare at jeg starter med en Tesla væg-lader og via min el app. lader om natten hvor elprisen er lavest! Så må solcellerne komme.

Er det ikke meget begrænset besparelse man kan opnå ved at time ens ladning? (*)

Efter hvad jeg kan slå op, så er det kun i tidsrum 17-20 jeg skal undgå at lade:
https://konstant.dk/media/3391077/konstant-tariffer-abonnement-010719-og-gebyrer-010118.pdf

(*) Er ikke selv kvik nok til at gennemskue den PDF og komme frem til evt besparelse, som jeg kan opnå ved at lade på rigtige tidspunkter.

Joe73
Joe73 Oct 11 '19
Man kan se hvornår det billigst at lade her.
https://www.nordpoolgroup.com/...K/Hourly/?view=table

Vil man nørde endnu mere er disse sider også interessante
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen
https://www.windy.com/

Med true energy appen kan man sammenholde billig strøm, med mest miljøvenlig strøm
https://www.trueenergy.dk/energistyring-via-app/

Men ja man skal nok være lidt nørdet :)
MOS
MOS Oct 11 '19
Citat fra TQ NB! Ja, jeg har netop i år fået varmepumper og er registreret som el-opvarmet hus.

Hvis dit hus er registreret som elopvarmet, så betaler du vel i forvejen ikke elafgift? I så fald giver det vel ikke meget mening at leje en ladeboks hos EVSE. Hele fidusen er jo, at EVSE refunderer elafgiften (ca. 1 kr./kWh), men det gør de nok ikke, hvis du slet ikke betaler elafgift til at begynde med. Måske der er andre med elvarme, der kan bekræfte dette?

Jeg brugte selv mormorladning fra en alm. husholdningsstikkontakt med en forlængerledning hængende ud gennem soveværelsesvinduet i et par måneder, indtil jeg fik sat en ladeboks op. Det gik faktisk problemfrit (bortset fra at der blev meget koldt inde i soveværelset - det var vinter!). Det kan altså godt lade sig gøre, hvis man kan leve med den langsomme ladehastighed. Men det er og bliver en nødløsning. På sigt beder man nærmest om problemer med sprungne sikringer eller smeltede elinstallationer og i værste fald brand.

Jeg vil klart anbefale at købe en ladeboks (f.eks. Tesla) uden abonnement eller noget, hvis du gerne vil have den nemme og komfortable løsning, der giver hurtig (11 kW) og sikker ladning.

Alternativt ville jeg lave/købe en adapter (fra rød til blå), så du kan tilslutte din UMC til det røde kraftstik. Så kan du uden risiko lade på 1 fase med 16 A svarende til 3,7 kW. Denne løsning kunne være interessant, hvis du vil spare penge til køb og installation af ladeboks, f.eks. hvis du skal flytte inden for overskuelig tid. Man kan nemt lave sådan en adapter selv, ellers kan man købe den for et par hundrede kroner. Det er også en adapter, du kan få brug for, hvis du skal lade andre steder fra et rødt kraftstik.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 11 '19
Hilbert
Hilbert Oct 11 '19

Måske har jeg misforstået MOS´s skriv. Jeg har i 5 år ladet min Model S med 11 kW (3x16 A) med UMC fra rødt kraftstik (50 kr) i min garage. Aldrig problemer.

MOS
MOS Oct 11 '19

@Hilbert

Teknisk og sikkerhedsmæssigt er det en udmærket løsning. Ulempen er bare, at det rent praktisk er ret bøvlet at trække det røde stik ud af kontakten (sidder ret stramt) og pakke ledninger sammen og putte i bilen, når du skal have din UMC med. Hvis du normalt bare unplugger ladestikket fra bilen og lader hele lade-gøje-møget hænge derhjemme, så er der risiko for tyveri, medmindre det sidder i en aflåst garage. Og så har du ikke din UMC med på turen. Man ved aldrig, hvornår man kan få brug for den.

Johannelund
Johannelund Oct 11 '19
@mos@hilbert
Hvorfor ikke CLEVER, har man solceller eller elvarme, er CLEVER det oplagte valg, deres måler til refusion er via et simkort i ladeboksen, derfor ingen bimåler og de refunderer 2,00 kr selvom man har nedsat elafgift, og fra den 01012020 er vi alle over på timeafregning, og hvis man så lader om natten er det en overskudsforretning, har nu haft CLEVER i godt 2 år og overrefusion har på nuværende betalt hele cleverladeboksen, og det er en fornøjelse ikke at skulle bøvle med umc kablet når man skal lade, dvs at der tager 10 sec ar sætte den til opladning og næste morgen 5 sec at afkoble den,
KimT
KimT Oct 11 '19

Med 15.000km tror jeg ikke det kan lønne sig. Tænk på at hvis der skal en ladeboks op - selv om han har kraft - kan det koste op til 10.000,- for at få den sat op.

DavidS90D
DavidS90D Oct 11 '19
Tvivler på ‘clever’(?) kan svare sig med ca. 15kkm om året.
Især efter eon (og vel også clever) har opdaget kunderne bruger mere strøm end forventet...Surprise!
Tænker de bruger det sædvanlige trick med at lokke kunder i butikken, derefter hæve prisen og håbe folk er ligeglade nu hvor de jo har betalt svimlende 8000kr for at få skruet et par ledninger sammen!
DavidS90D
DavidS90D Oct 11 '19
KimT, nå det var vi enige om.
Sider: 1 2 »