Loading...
dk

Ladepistol til 3x230 V 16 A ? | Tesla Forum

jth
jth Oct 11 '19
Med 15.000km og elvarme (nedsat elafgift) kan det overhovedet ikke betale sig med Clever

Breakeven er 25.000 årligt. Ved 30.000km sparer du en 100kr Per måned. Det skal sættes op mod risikoen for at Clever hæver prisen, indfører begrænsninger, eller at ordningen bortfalder.

RUNE2
RUNE2 Oct 11 '19

Med clever+solceller/reduceret afgift løber man en risiko for:

1) clever hæver den månedlige pris

2) clever stopper med at refundere elafgift, som man ikke har betalt (overrefusion).

3) ordningen om afgiftsfritagelse ikke forlænges. 

4) Der kommer et bedre tilbud inden opstartsomkostningerne er dækket ind af overrefusion (tager et par år)

5) Du kører mindre end forventet fordi du fx får andet job, bliver syg eller bilen går i stykker.

Med egen ladeboks har du ikke de risici.

Johannelund
Johannelund Oct 12 '19
@rune
Med CLEVER+solceller/reduceret afgift løber man en risiko for:
1) CLEVER hæver den månedlige pris, Ikke sandsynligt da de er i konkurence med E.on og andre
2) CLEVER stopper med at refundere ikke opkrævet elafgift, Ikke sandsynligt da de ikke ved hvilken afgift man betaler, da forbrug opgøres udenom el-leverandør.
3) ordningen med afgiftfritagelse er netop blevet forlænget.
4) ja der kan altid komme et bedre tilbud, f.eks kunne Tesla jo også begynde at sælge deres biler til halv pris
jonsiii
jonsiii Oct 12 '19

Uhhh var lige inde på

https://energinet.eloverblik.dk/da-DK/Home/Info

Det ser ud til at mit elselskab + netselskab endelig er blevet klar til timeafregning (se under din måler - Kundeoplysninger - Afregning). Det betyder fx at du her lørdag fra 10:00-14:59 kan lade for under 10 øre/kWh. Jaja, der kommer lidt moms + andre småting oveni (har en Evse-boks der trækker 1,03 kr/kWh fra), så det ender nok i 50 øre / kWh. I nat var der endda negative elpriser fra kl. 2 til 3.

Generelt er (blæsende) weekender billige, så der skal der bare tankes op til den kommende uge.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 12 '19
KimT
KimT Oct 12 '19

Hvorfor satse på timeafregning ?

Hvis du shopper el/skifter selvskab hvert halve år har du billig strøm hele dagen - i nogen tilfælde gratis strøm.

Kik på de enkelte selskabers tilbud på http://elpris.dk/#/

koden
koden Oct 12 '19

ja jeg har pt. en pris på 1,58 pr. kw fordi jeg har gratis strøm i 6 mdr.

jonsiii
jonsiii Oct 12 '19

Det er selvfølgelig smart. Men ligesom EON og Clevers prismodeller ikke var langtidsholdbare, så kan det heller ikke være langtidsholdbart, at selskaberne forærer strøm væk på alle tider af døgnet. Så snart der er nok el-bilister, der bruger det trick, ja så gætter jeg på der sættes begrænsninger på (max antal kWh pr. døgn eller hvad de nu kan finde på).

Næeh lad mig bare betale hvad det reelt koster. Det har jeg det bedst med.

@koden: Ja det lyder meget rigtigt. Jeg endte på ca. samme pris på "Ewii Variabel Pris", hvis spotprisen var på 0 øre/kWh.

RUNE2
RUNE2 Oct 12 '19
Quote from Johannelund @rune
Med CLEVER+solceller/reduceret afgift løber man en risiko for:
1) CLEVER hæver den månedlige pris, Ikke sandsynligt da de er i konkurence med E.on og andre
2) CLEVER stopper med at refundere ikke opkrævet elafgift, Ikke sandsynligt da de ikke ved hvilken afgift man betaler, da forbrug opgøres udenom el-leverandør.
3) ordningen med afgiftfritagelse er netop blevet forlænget.
4) ja der kan altid komme et bedre tilbud, f.eks kunne Tesla jo også begynde at sælge deres biler til halv pris
Hvis du kender lidt til politikernes ageren i fx solcellesager, vil du vide at grøn omstilling stopper når det bliver for dyrt i tabt afgift, og at det ENESTE du kan regne med er, at staten nok skal få kradset sine afgifter ind. 

Det er ret sandsynligt, at staten tvinger clever til at dokumentere, at der er betalt fuld afgift af den strøm, som clever får fuld refusion for. Det kan clever ikke for solcellestrøm eller reduceret elafgift-strøm, hvorfor clever sandsynligvis vil rette ind og få samme refusion-praksis som deres konkurrenter. Dvs. overrefusion stopper - hvornår er der ingen der ved. 

Afgiftsrefusionen er i øvrigt ikke formelt forlænget før finanslov 2020 er vedtaget, og de kan nå at ændre holdning 100 gange inden 2021.

Mange aktører arbejder på nye forretningsmodeller omkring strøm. Fx True Energy. Selvfølgelig kommer der nye tilbud til køb af strøm til elbiler.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 12 '19
Sider: « 1 2