Loading...
dk

Tesla, tør jeg det? | Tesla Forum

TL
TL Oct 12 '19

Jeg er den lykkelige ejer af en Mercedes GLC Coupe - jeg overvejer dog at skifte til Tesla model 3 Performance, dette fordi jeg synes den er fed og lækker med lidt gadgets, samt ønsker jeg en lidt grønnere profil erhvervsmæssigt. Jeg kører ca. 40000km. årligt og bilen står altid parkeret ude. Hvad skal man være opmærksom på, jeg tænker generelt over alt/ det hele som evt. ny EL-bil ejer?

Skal jeg lave en hjemmeladestation og fra hvilken udbyder, hvad koster det og er det med fri strøm?

Hvad er en realistisk rækkevide i model 3 performance i dansk terræn og vejr med tung fod?     Osv osv osv......

AgentP
AgentP Oct 12 '19

Jeg kommer fra en C-klasse og det eneste jeg savner er ILS-lygterne. 

Kig på et abonnement gennem e.on. 720 om måneden for flat-rate strøm i hele landet, inklusive derhjemme. Der er dog loft på, og det dækker nok cirka 40.000 km. Det er inklusive en lader hjemme (Der er dog oprettelse på 8.000 kr). Du kan også købe gennem Clever med flat-rate, men e.on har vist flere stationer. 

Du skal jo være opmærksom på hvor langt du kører på en opladning ift hvor tit du skal lade. Det er anderledes vaner at køre elbil. Din nuværende bil lader du op, når lampen lyser. En elbil lader du op, når du alligevel stopper (for at købe kaffe / toilettet / handle ind). Desuden lades batteriet normalt kun til 80% dagligt, og du kører den jo sjældent ned til 0%, så forvent at du til dagligt anvender 60-70 % af kapaciteten. 

Jeg har ikke SR+, så jeg vil ikke udtale mig om realistisk rækkevidde. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 12 '19

Vi har en 2015 C klasse uden ILS, og lyset på model 3 er mange gange bedre.

C klassen synes jeg føles gammeldags ved siden af. Dog tænker jeg du lige skal overveje om du er klar til at sætte dig ned i bilen frem for ind i bilen, altså når nu det er en GLC du kommer fra.

Vil anslå du kan køre 350 km på fuldt batteri og 140 på motorvejen i ok vejr, til vinter nok ikke over 300 km.

Kan du nøjes med 120-125 så går den 400 om sommeren. På landevej kan du også nå 500. Men du skal køre 85-90.

Det er dog mest accellerationerne der er fede i en Tesla. Du er så langt ude over stepperne inden din GLC er begyndt at hælde benz/diesel ind i cylinderen. En RS4 eller en M3 henter først en performance når de runder 170 i accelleration, det er alligevel sjældent du hamre den langt over 170, ikke.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 12 '19
TL
TL Oct 14 '19

Tak for jeres svar.

med en hjemme lade station fra e.on eller clever, hvor mange timer tager det da at lade 70kwt på bilen?

KimT
KimT Oct 14 '19

70 / 11 - så under 7 timer hvis den er helt tom

TL
TL Oct 14 '19

Tak, man bliver jo mere og mere solgt :-)

 

Twinauto
Twinauto Oct 14 '19
Har haft 2 S'ere og kører 40.000 pr år, min S70 RWD havde med 100% 300 ægte km om sommeren med frisk kørsel og 15-20% mindre ved hprd vinter, P90DL var ca 350-375 ægte om sommeren, men P tager noget for ulejligheden. Hvis du ikke kun har motorvej, men lidt blandet og hvor mitorvej er 130, så bør du fint kunne klare 400 på 100%. Personligt finder jeg det meget konservativt kun at lade til 80%, jeg lader altid til 90% og 100, hvis jeg ved jeg skal på langtur. Efter et par år med diverse ICE, så får jeg min 3 Performance leveret i november og jeg kører vel nu 40-45.000 årligt. Havde Eon før, men nu har de sat loft på, så for mig bliver det nok Clever til 700 pr måned uden begrænsning ig boks til 8000. Ebeste problem ved at vælge en Tesla er, at du ikke gider køre ICE mere
Gyzz
Gyzz Oct 15 '19

Ja med 40.000km/årligt skal du lade hjemme om natten, hvis du har bilen privat vil jeg i øjeblikket (det skifter lidt frem og tilbage) anbefale Clever som har ALL-IN-ONE abonnement til 699Kr/Måned og installation af hjemmeladeboks til 7999kr

https://webshop.clever.dk/clever-webshop/all-in-one-elbil/c-24/p-990

hvis det er firmabil ved jeg ikke helt hvordan dette kan arrangeres.

performance kommer du ikke til at mangle, men som skrevet før bliver du afhængig af ydelse, lydniveau autopilot, ladning vænner man sig til ret hurtigt og hvis du skal på længere ture er Teslas SUC netværk fantastisk.

i øvrigt kan du forvarme bilen om morgenen på laderen så du ikke bruger batteri på det og din bil er dejlig varm når du hopper ind .... vanedannende ;-)

selsoe
selsoe Oct 15 '19

Enig mht EV vs ICE. Man kan ikke gå tilbage. Jeg var ude at køre i mine forældres diesel i weekenden. Det føltes som at køre traktor.

TL
TL Oct 15 '19

Endnu engang tak for jeres tilbagemeldinger, det er fedt. Jeg overvejer som skrevet en model 3 performance med originale vinterhjul samt det dersens kør selv halløj til 50000,-

Konen forlanger hvidt indtræk hvis jeg skal have lov at skifte...

er der noget ekstra i tænker er et most have, ekstra stik, gadgets, måtter osv - og hvor dælen køber man det?

Teslas side er jo ikke ligefrem med ekstraudstyr! 

selsoe
selsoe Oct 15 '19
Der er ikke noget jeg mener er et must at have ud over det du kan tilvælge når de bestiller bilen. Husk vinterdæk og en lader hvis du har mulighed for det hjemme, så kommer du ikke til at mangle noget.

Husk at bestille med referral-link så du får 6 mdr gratis super charging. Referral kan ikke tilføjes efter ordren er lagt. Du kan bruge mit hvis det er: https://ts.la/mikkel27374
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 15 '19
selsoe
selsoe Oct 16 '19
Godt tip. Og ifølge Elon Musk stiger prisen på FSD 1. november.
bskaarup
bskaarup Oct 16 '19

Elon skriver det stiger med $1.000 hvilket er mindre end det du vil komme til at betale i afgift.. Så rådet er fortsat: vent.

Jeg har fsd og jeg er bestemt ikke imponeret. Navigate on autopilot virker f.eks. ikke i mørke hvis det regner bare en lille smule (som jo nærmest er standarden i DK i 6 måneder om året) Den overhaler ikke automatisk som i USA (pga. lovgivning) og smart summon virker heller ikke (pga. lovgivning). Så jeg synes ikke man får ret meget for pengene.

Jeg vil råde til at prøve bilen i en periode og så tage stilling til om FSD skal købes.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 16 '19
jth
jth Oct 16 '19
Prisstigningen holdes vist tilbage i Europa indtil Smart Summon er godkendt 


TL
TL Oct 16 '19

I er virkelig inde i sagerne, lækkert :-)

Under bestilling på Teslas hjemmeside bliver man gjort opmærksom på af FSD virker inden årsskiftet!?

Men god pointe, hvis det ikke er super endnu kan man jo ligeså godt vente.

Selsoe, hvad kan jeg tilvælge når jeg køber? (udover farve, interiør, vinterdæk og FSD)

selsoe
selsoe Oct 16 '19
Du kan selv løbe designeren igennem uden at bestille for, at se hvad du kan tilvælge. Men ud over hvad du nævner, er det vist kun 19” hjul du kan vælge til, medmindre du køber Performance, der får du 20” med.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 16 '19
Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '19

Du kan vælge træk, forudsat det ikke er en "genuine" Performance du ønsker. Så skal det være en p3d- (Performance model 3 AWD minus) hvor minus betyder du ikke får bremserne og sænkningen samt den kommer på 19" hjul istedet for 20". 20" kan ikke bære træk.

baldur
baldur Oct 16 '19
TL det er helt umuligt at FSD bliver klar inden årsskiftet. Måske de kan nå lidt flere features i USA men i Europa er vi konsekvent mindst et halvt år efter amerikanerne. Vi får ikke FSD før du i en rum tid har set Youtube med amerikanske ejere der kører FSD.
P85DK
P85DK Oct 16 '19

@TL - Husk at Tesla side er en direkte oversættelse fra US, så som baldur siger, der er meget lange udsigter til FSD. Det skal godkendes i EU før det kommer til Danmark og lur mig om der ikke er nogle lobbyister der taler for at hellere være på den sikre side end at godkende noget (som de europæiske producenter ikke har) for tidligt.

selsoe
selsoe Oct 17 '19

Performance-udgaven kommer nu med grå performance-fælge. Fås ikke til standard-modellerne. Hype!

Sider: 1 2 3 4 »