Loading...
dk

Stort batteri dræn ved kørsel | Tesla Forum

skyblue
skyblue Oct 18 '19
Vi har haft vores M3 AWD LR siden juni. Den har generelt holdt antal km tilbage på alle vores ture. Selv ned af autobahnen i sommers. 

Men onsdag tog vi en tur til Uppsala. Og her gik batteriet ned med ca. 1.41km per km kørt. Ved ca. 120km/t. Det er meget. Godt nok var vejen våd og det var tåget, men alligevel. 

Vi har været på forskellige småture idag og igår, og det er ret konsekvent 1.41 km per km kørt. Udetemperaturer har været c. 9C.

I nat tabte den 28km range bare på at være parkeret. 

Så, nu har vi slået wifi fra. Det burde dog ikke gøre alverden.

Nogen der har oplevet noget lignende?

Hvad gør man når ddt bliver koldt? Er rangen så nede på 250km?

Protip: Der er reelt ingen M3 oplader nord for Stockholm. Det er S og X only.. :/ Mm. men kører over til Tesla Service og får en plads.... 
Forummets indlæg er redigeret af skyblue Oct 18 '19
PeterE
PeterE Oct 18 '19
Intet unormalt i noget af det du skriver, og hvis du kører 150km/t så forsvinder dine km endnu hurtigere. Og ja, kulde - nat eller dag - betyder en del. 
 
Til gengæld er det masser af CCS ladere nord for Stockholm - se billede fra PlugShare her.




skyblue
skyblue Oct 18 '19
Mjoe men. i kørte ikke 150. Idag kørte vi 90 på landevej og 50 i byen. Samme resultat.
Forummets indlæg er redigeret af skyblue Oct 18 '19
jth
jth Oct 18 '19
Har du Sentry mode aktiveret? Den spiser en del hen over en nat.

Abetterouteplanner siger 190W/km ved 9 grader og våde veje.
Det er omkring 1.3 rated km / kørt km.
skyblue
skyblue Oct 19 '19
Quote from jth Har du Sentry mode aktiveret? Den spiser en del hen over en nat.

Abetterouteplanner siger 190W/km ved 9 grader og våde veje.
Det er omkring 1.3 rated km / kørt km.
Tak. Det er vel bare sådan livet er. Vores dæktryk var også lavt. Det fik vi op, men det hjalp ikke alverden. :/
Olepeder
Olepeder Oct 19 '19

Jeg har problemer med tab af strøm ved stilstand var på rejse i udlandet i 3 uger, bilen var opladet til 330 km. Stod på 180 km. da jeg  kom hjem altså mistet 160 km. Ved stilstand i september måned uden at have været kørt i.

kapsel
kapsel Oct 19 '19
Quote from Olepeder

Jeg har problemer med tab af strøm ved stilstand var på rejse i udlandet i 3 uger, bilen var opladet til 330 km. Stod på 180 km. da jeg  kom hjem altså mistet 160 km. Ved stilstand i september måned uden at have været kørt i.

Det er helt normalt. Det kaldes "phantom drain", og sker på nærmest alt med batteri - lige fra en mobiltelefon der ligger stille, til en bil der holder i garagen. Din Tesla er altid standby (i en eller anden grad), fx klar til at genkende din nøgle/telefon, osv.. Så den vil altid bruge strøm på at holde stille. Det står vist også i manualen. Derfor kan det være en god ide at hælde lidt strøm på den inden man rejser væk i ugevis. Det er i hvert tilfælde langt bedre, end at den risikerer at løbe helt tør.

jth
jth Oct 20 '19
Sentry Mode aktiv?

Når jeg parkerer i lufthavnen slår jeg Sentry mode fra og undlader at bruge appen.
Så koster det 2% / 10km per uge.
DavidS90D
DavidS90D Oct 20 '19
Nahhh...det hedder vist ikke “Phantom drain”!
Forbruget er ganske målbart og et naturligt resultat af den måde bilens BMS og telematik arbejder på. Det er ofte omtalt som “Vampire drain”.
Det kan kun nedsættes markant ved at frakoble 12VDC systemet. BMS burde stadig være aktiv på celle/modul-niveau. (Usikkert?)

Men 160 km på 3 uger lyder alligevel i den høje ende! Pga. Sentry Mode ?
MOS
MOS Oct 20 '19
Hvis man er bekymret for vampire drain, mens bilen holder parkeret, vil nogle nok have en tendens til løbende at tjekke den vha. mobil appen. Og hvis SOC falder hurtigere end forventet, vil man nok tjekke den endnu oftere - af ren nervøsitet. Det gjorde jeg også selv i starten. Det holder så bilen vågen, så den dræner batteriet hurtigere end nødvendigt. Lad den nu bare være, så den kan falde i dvale. Så bruger den ikke ret meget - medmindre Sentry Mode er aktiveret.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '19
kapsel
kapsel Oct 20 '19
Quote from DavidS90D Nahhh...det hedder vist ikke “Phantom drain”!
Forbruget er ganske målbart og et naturligt resultat af den måde bilens BMS og telematik arbejder på. Det er ofte omtalt som “Vampire drain”.

"vampire drain" tesla Ca. 7.010 resultater (0,33 sekunder) - Google

"phantom drain" tesla Ca. 12.300 resultater (0,32 sekunder)  - Google

Så jeg tror umiddelbart det kaldes begge dele, og nok oftere phantom end vampire, hvis altså man spørger internettet :-)

DavidS90D
DavidS90D Oct 20 '19
Ok fair nok. GIYF. Men selve tomgangsforbruget er nu ægte nok :-). (Altså ikke noget fantom)
skyblue
skyblue Oct 21 '19
Citat fra jth Har du Sentry mode aktiveret? Den spiser en del hen over en nat.

Abetterouteplanner siger 190W/km ved 9 grader og våde veje.
Det er omkring 1.3 rated km / kørt km.

Det viste sig at vores dæktryk var nede på 36 psi. Vi pumpede  det op til 45 og det hjalp noget. Vi brugte så alligevel temmelig meget strøm, men det havde muligvis noget med vores generelle hastighed at gøre. *host* :) 

NikolajK
NikolajK Oct 22 '19

Et andet fif i den kolde tid er at sørge for at varme batteri og kabine op inden man kører hvis bilen sidder i stik.
Og brug evt. sædevarme fremfor klimaanlæg