Loading...
dk

Clever-opladning via (fx) Plugsurfing | Tesla Forum

AgentP
AgentP Oct 20 '19

I går skulle jeg lade ved en Clever-stander. Jeg er ikke Clever-kunde; så jeg fik mig klikket frem til standeren via PlugSurfing app'en. App'en vidste hvilke håndtag, der var optagede; så jeg konstaterede, at der var kontakt mellem standeren og PlugSurfing. 

Men når jeg trykkede på "Start opladning", så meldte PlugSurfing app'en tilbage at det mislykkedes at starte ladningen. Så prøvede jeg andre app's som Virta. Samme problem, optankningen kunne ikke startes via app. Der var en anden, der anvendte stander inden mig, så den virkede. 

Jeg prøvede at ringe til Clever, men medarbejderen lød til slet ikke at kende til sådanne app's. Hans konklusion var, at man skulle være kunde hos Clever, for at kunne benytte deres standere. 

Hvad er jeres erfaring med de apps? 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Oct 20 '19
Bianco
Bianco Oct 20 '19

Der er et eller andet funky m rækkefølgen. Som jeg husker det så skal man sætte stik i bil først, og kan derefter betale... PS mener du plugshare eller plugsurfing app? PPS jeg prøvede lige clevers egen app - den finder ingen ladestandere ?-)

AgentP
AgentP Oct 20 '19

Det med at sætte stikket i først må jeg prøve næste gang. 

Jeg mente PlugSurfing - men havde skrevet PlugShare. Det har jeg rettet i det første indlæg. Tak for at gøre mig opmærksom på det. :-)

jonasboege
jonasboege Oct 23 '19

Jeg har lige talt med Clever i dag. Og hende jeg talte med sagde man kun kunne bruge SMS optankning, hvis man ikke havde en brik. Man går på hjemmesiden og køber enten 40 eller 20 kWh (sidstnævnte koster 175 kr!) og får så en sms kode man skal bruge for at aktivere opladningen.

Jeg er meget interesseret i at høre, om man kan bruge plugsurfing brikken - og hvad det koster hos Clever. Det kunne hun ikke oplyse mig om.

Jonas

mortengj
mortengj Oct 23 '19

Man kan jo købe en clever go ladebrik til 350 kr og derefter lade til 5,50 kr pr kWh (6,00 kr efter 1. januar) uden at skulle betale abonnement, det kan sikkert godt betale sig hvis man lejlighedsvis har brug for at lade ved clever.

voigt1
voigt1 Oct 23 '19

Har lige fået brev om stigning i pris hos Clever - jeg har unlimited med ladeboks hjemme. Men en positiv ting var der dog, at der planlægges roaming en gang i 2020, så man kan lade på tværs af udbydere (dem der vil være med). Ikke at det bliver billigere, men forhåbentlig nemmere - vi må se :-)

MOS
MOS Oct 23 '19

@selsoe

+1

Fuldstændig enig!

jonsiii
jonsiii Oct 23 '19

@jonasboege Jeg har købt et Plugsurfing-kort til 10€, da vi skulle til Tyskland/Holland/Belgien og omegn i sommers, men jeg fik dog ikke brug for det. I Belgien ligger priserne ved fx Allego-standerne på 0,32€/kWh, dvs. ca. 2,5 kr/kWh. Du kan både aktivere standere med app eller med chipkort.

Alle Clever-ladere her i landet bonner hele 8,85 kr/kWh. Føjda. Charge.ON-standere står til 9,14 kr/kWh. Til gengæld er der intet abonnement overhovedet, og de 10€ i opstart kan du endda lade for.

Så snart du er syd for grænsen hjælper det på prisen. 0,37€/kWh ved fx the New Motion i Harislee.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 23 '19
AgentP
AgentP Oct 24 '19

Det er stadig helt horribelt herhjemme. 9 kr/kWh versus 2,5 i din egen stikkontakt. Jeg synes det nærmer sig sjofelt.  

Jeg håber de fleste allerede ved det, men med EasyPark app'en eller Virta app'en (€30 i oprettelse, som du kan tanke for) er E.on "nede" på ca 5,5 kr/kWh, hvis man ikke har abonnement.
Det er stadig dobbelt pris af din egen stikkontakt, men til at betale.

NewMotion (Der nu hedder Shell) har en nifty funktion, der viser, hvad en opladning koster. Du kan selv sætte strømbehovet, udgangspunktet er 20% -> 80%. Der koster min SR+ €39 at lade op hos e.on, det er ca. 300 kr. Ionity koster 80 kr. Men til gengæld skal du trækkes med den høje hastighed hos Ionity. ;-) 

Som sagt helt horribelt og uigennemskueligt. Jeg har 4 apps kørende lige nu. Ender nok, men, at jeg forelsker mig i én og så bare betaler hvad det koster. Men der kan være stor forskel på priserne på tværs af apps Fx e.on herhjemme svinger mellem 5-9 kr kWh, det er alligevel en markant forskel. Jeg spottede også en lader i Flensburg, Tyskland hvor den ene app afregnede pr. kWh, den anden app fast engangspris pr. opladning (alá Ionity). Samme stander, forskellige apps. Det er virkelig en jungle. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Oct 24 '19
jonsiii
jonsiii Oct 24 '19

Jatak, helt enig. Vi kan da lige til nye læsere tage et par screenshots fra området:

Du kan også trykke på "Liste" i bunden:

Ja det blev ikke meget bedre. ;) Og så kan vi da lige ta en sjov en fra Belgien. Her er der også parkeringsbetaling, hvis du holder der mere end 8 timer, men det stopper efter 20 timer:

Denne stander kan også kun aktiveres med kortet. Welcome to the jungle. =)

jramskov
jramskov Oct 24 '19

Kan kun være enig. Hvorfor skal det være så besværligt! Jeg vil godt stille spørgsmålstegn ved behovet for at de har deres egen app? EON opdaterer den praktisk taget aldrig. Jeg har flere gange spurgt til hvornår UFC laderen i Fredericia kommer på kortet. Den har været åben i mange måneder, men er fortsat ikke på kortet. De har 2 ladere i Svendborg centrum ifølge kortet. Hvad man ikke kan se er at der reelt kun er én tilgængelig da den anden er reserveret til et "car-sharing" service. Jeg skrev til dem om det tilbage i sommers da jeg var på ferie dernede. Jeg fik svar, men de har ikke ændret noget. 

Hvorfor ikke lave et samarbejde med f.eks. plugsurfing eller lignende?

Clever og EON offentlige ladere er latterligt dyre. Vi har et EON abb. fordi det kan betale sig, men har et par gange gerne villet have haft et Clever abb. fordi de har 50kw ladere i en række byer. EON har generelt kun 11kw ladere i byerne. Ville være fedt hvis EON i det mindste gik med i roaming samarbejdet med Clever.

Sorry about the rant.