Loading...
dk

Fejlalarm | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 23 '19

Da jeg gik ud til bilen i morges, gik alarmen pludselig på min Model S fra 2015. Jeg havde keyfobben i lommen og gik langs højre side af bilen, da alarmen pludselig gik. Jeg havde ikke rørt ved bilen eller noget, men var blot på vej om til frunken for at putte noget bagage i.

Jeg har snakket med Tesla og deres standardspørgsmål er, om jeg har flasker el. lign. i kopholderen, da disse kan udløse alarmen ved skiftende temperaturer. Men jeg har ingen flasker i bilen. De foreslog også, at det kunne være et insekt, der kravler forbi sensoren inde i kabinen, men det virker mærkeligt, at det skulle ske lige i det øjeblik, jeg var tæt på bilen. De ville have 600,- for at undersøge sagen nærmere, hvilket jeg takkede pænt nej til.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende eller har en anden god forklaring på fejlalarmen?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 23 '19
JacobKbhS
JacobKbhS Oct 23 '19
Der har tidligere været tale om en software-bug (oplevede det selv en del gange tilbage i 2015/2016). Så det er mit bud - forhåbentlig bliver det løst med en kommende softwareopdatering.
migselv
migselv Oct 23 '19

Jeg har over det sidste halve år haft et par tilfælde (måske 4 stk.) hvor alarmen pludselig udløste idet jeg låste bilen op eller åbnede frunken (mens bilen var i låst tilstand) med nøglen.

I alle tilfælde kunne alarmen ikke stoppes ved at trykke på nøglen (hverken ét eller to tryk på "taget" havde nogen effekt ud over at bilen låste/låste op). Yderligere kunne alarmen ikke stoppes ved at slå den helt fra inde i bilen. Den blev ved med at bimle og bamle i de 30 sekunder den må og så var der til gengæld ro bagefter (tænder ikke igen).

Nu havde jeg i alle disse tilfælde slået alarmen fra, så jeg ved ikke om den ville starte igen hvis ikke jeg havde gjort det.

Jeg har ingen forklaring parat og har ej heller meldt det til Tesla. En teori i mit tilfælde er at alarm-modulet ikke fik information fra resten af bilen om at den blev låst op på korrekt måde (måske en kommunikationsfejl på CAN bussen) og derfor udløste. Hvorfor den så ikke ville slukke igen? Tja. Måske der er en eller anden styreboks der ikke var startet op ordentlig eller brød kommunikationslinien til alarmen?

Så længe det ikke sker jævnlig og alarmen derved bliver ubruglig kan jeg leve med det.

MOS
MOS Oct 25 '19

Jeg har nu fået endnu en fejlalarm, mens bilen holdt på parkeringspladsen på mit arbejde. Nogle kollegaer, der sidder på kontor ved vinduet lige ud til bilen siger, at der ingen mennesker var i nærheden af bilen, da alarmen gik.

Hverken i forgårs eller i dag fik jeg nogen notifikation om alarm i min Tesla app. Er det normalt? (Car Alarm er naturligvis vinget af i appen.)

migselv
migselv Oct 25 '19

Ahh, det glemte jeg at nævne. I de tilfælde jeg havde fik jeg heller ingen notifikation i APPen!

Det er ligesom at resten af bilen ikke ved at alarmen er gået (kan ikke stoppes med keyfob eller ved at slå alarmen fra, ingen notifikation).

Lidt foruroligende at din alarm bare starter uden nogen synlig ekstern påvirkning. Især når det heller ikke meldes ved man ikke en gang hvor tit det sker.

tintin
tintin Oct 28 '19

Jeg har fået alarmen  Key Fob battery low og selvom jeg har sat nyt batteri i, endda to gange, og opdateret så bliver alarmen stående. Er der nogen der har oplevet det og eventuelt har et fix? 

KimT
KimT Oct 29 '19

Har du skiftet i begge ?

PeterE
PeterE Oct 29 '19
Citat fra tintin

Jeg har fået alarmen  Key Fob battery low og selvom jeg har sat nyt batteri i, endda to gange, og opdateret så bliver alarmen stående. Er der nogen der har oplevet det og eventuelt har et fix? 

Skift i begge og læg begge fob’s i bilen samtidig så den kan genkende dem begge. Der er vist også en ny fob-funktion i service menuen eller der omkring.
tintin
tintin Oct 29 '19

Tak. Skiftede batteri i den anden fob og opdaterede begge på en gang og så forsvandt alarmen