Loading...
dk

Dong lyde ved start? | Tesla Forum

mortengj
mortengj Oct 23 '19

Normalt når jeg sætter mig ind i min M3 og sætter foden på bremsen sker der normalt ikke andet end at den stiller rat og sæde samt der kommer "lys" i en masse advarseslamper under opstart.

Men det sker en gang i mellem at bilen under denne opstart siger seks dong lyde med meget kort mellemrum.

Der kommer ikke nogen advarsel op på skærmen og fortæller hvad lyden betyder og jeg har endnu ikke kunne finde en sammenhæng mellem hvornår den kommer.

Det er langt fra hver gang det kommer, men ofte nok til at jeg lader mig irritere af det.

Jeg har også forsøgt at søge på nettet efter en forklaring, men har ikke kunne finde en.

Er der en af jer der ved hvad de seks gange dong betyder under opstart?

P85DK
P85DK Oct 23 '19

Dør open = dong

Dør lukket = ingen dong

MOS
MOS Oct 23 '19

Hvis det er denne lyd: "DONG-dong, DONG-dong, DONG-dong, DONG-dong, DONG-dong, DONG-dong", så tror jeg, det er selealarmen, dvs. du har glemt at spænde sikkerhedsselen.

Hvis døren står åben, mens man sætter den i D, så kommer der en mere højfrekvent og aggressiv, advarsels-agtig lyd med 3 hurtige bip, som gentages, indtil man lukker døren: "BIP-BIP-BIP... BIP-BIP-BIP... BIP-BIP-BIP... BIP-BIP-BIP... osv.".

Har lige tjekket ovenstående på min Model S. Det kan naturligvis være anderledes på en Model 3, men jeg vil da tro, det er det samme.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 23 '19
voersaa
voersaa Oct 23 '19

Enig med MOS, det lyder som noget relateret til selealarmen. Testede lige på min egen og jeg kunne ikke umiddelbart få den til at reagere med lyden når jeg satte bilen til drive uden at have sele på. De gange jeg selv har hørt lyden er når jeg har parkeret og taget selen af inden jeg har sat bilen i park.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Oct 23 '19
P85DK
P85DK Oct 23 '19

Men selealarmen går først i gang når du har sat den i gear ...

Men det burde være muligt at kunne skrue ned for de alarmer eller allerbedst kunne slå dem fra

KimT
KimT Oct 23 '19
Citat fra P85DK

Men det burde være muligt at kunne skrue ned for de alarmer eller allerbedst kunne slå dem fra

Det er vel det som "Joe mode" gør..... altså skruer ned for lyden så børn på bagsædet ikke forstyres

mortengj
mortengj Oct 23 '19

Jeg tror nu ikke det er selealarm, for det kommer allerede når jeg trykker på bremsen, altså inden jeg rører ved "gearvælgeren".

Har lige testet om jeg kunne fremprovokere det ved at trykke på bremsen inden jeg havde lukket døren, men det kunne jeg ikke.

PeterE
PeterE Oct 23 '19
Citat fra P85DK

Selealarmen har vist været lovpligtig i nogle år, og det er vel derfor den ikke kan slås fra? 

P85DK
P85DK Oct 23 '19

@KimT - tja, det er jo kun halvvejs, burde være muligt at vælge hvilke alarmer og at kunne slå helt fra. Fx så er kollisionsalarmen relevant at have på et et niveau man kan høre. Diverse bing dong etc når bilen holder stille vil jeg gerne slå helt fra. At selealarmen går i gang før bilen bevæger sig er jo til grin.

I flere af mine tidligere biler var det muligt at slå selealarmen fra. Fx i Range Rover gør du således:

• Sit on the drivers seat, close the door.
  • Do not touch pedals.
  • Turn the ignition on by pressing START/STOP button once.
  • Wait few seconds for most of the indicators to turn off.
  • Buckle and unbuckle drivers seat belt 9 times.
  • You should hear seatbelt chime sound once.
  • Turn off the ignition.
KimT
KimT Oct 23 '19

Hold da op en beskrivelse. Var det inden man fik en skærm i en bil ;-)

Og skal den pege mod Mekka (eller Big Ben) ?

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 23 '19
P85DK
P85DK Oct 23 '19

Ha ha - det er jo bare en form for secret kode som kan gemmes på mange måder. Du kan jo lave tilsvarende på Tesla og grunden til de 9 gange er jo nok at det ikke sker ved en fejl :-)

Og måske er den ikke top moderne og med netflix på skærmen og spil der kan styres med rattet - men den er der og det er mere end man kan sige om Tesla med den store skærm ;-) Dong Dong Dong Dong ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 23 '19
Ice2EV
Ice2EV Oct 23 '19

Det bør ikke være sele alarm, idet den først "bør" slå til når du kører over et eller andet omkring 20 kmt. Det er muligt det ikke er 20 kmt, men et eller andet der hænger sammen med miles/hour, eks 12M/h og 19 kmt.