Loading...
dk

Exteriør farve - og lak typer! | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Oct 21 '14

én af de mange ting der skal besluttes er bilens farve. Jeg har en sort bmw i dag og hvis alt slår fejl ved jeg nogenlunde hvordan den skal håndteres. Men den sorte er std lak og ikke metallak.

Mit spørgsmål er derfor hvordan den sorte lak ser ud 1-2 år gammel forudsat at den løbende har fået minimum lak-pleje?

Dernæst vil jeg selvfølgelig gerne vide om multicoat hvid er nem at holde eller om den er umulig. Er den 11.500 værd i fht std hvid?

Er der nogle der har blå der kan fortælle lidt om hvordan den ser ud med støv og snavs? Er snavs mere synligt på blå end på grå?

Tak for jeres input :-)

vh Søren

SQLCPH
SQLCPH Oct 30 '14

Jeg tillader mig lige at bumpe denne tråd

og udvider emnet med jeres favorit-farve-lak, hvorfor og gerne billeder. Det er ved at være sidste tvivl-spørgsmål inden jeg indgår en aftale med Tesla ;-)

vh søren

LarsH
LarsH Oct 30 '14

Sådan skal min konfiguration være:

Fordi? Jeg har en fetisch for sorte biler og sort/sort går man aldrig galt i byen med. Jeg synes ikke træindlæg hører hjemme i en bil, derfor kulfiber indlæggene.

SimonHN
SimonHN Oct 31 '14
Jeg kørte ud til åbningen af Tesla SC i Randers. I håbet om at der vil komme en tesla i hvid og perlemorshvid. Det gjore der heldigvis. Jeg syntes helt klart at den perlemorshvide er pengene værd.

Lars: er der ikke et ordsprog der siger: When you go Black you never go back. :P

Syntes bare det er synd at kulfiberspoileren falder helt væk i en sort bil.

Helt enig. Træ høre ikke hjemme i en bil. ;)
Kristian70k
Kristian70k Oct 31 '14

LarsH sådan kommer min.. dog uden 21" (de tager 10 - 12 % af rækkevidden, men med preformance sædder i stedet for.. tror det bliver fedt  med sort himmel _:)

Lasse
Lasse Oct 31 '14

@Søren,

Jeg havde også STORE problemer med at vælge farven. Min favorit farve efter jeg har set bilen ”live” var;

• Perlemorshvid
  • Sort
  • Blå

Men da jeg skulle bestille bilen ved Tesla (Kastrup) så jeg en multicoat red med 21" grå Turbine-hjul! – Den var super fed., og jeg var ikke et sekundet i tvivl – min nye Tesla skulle være multicoat red.

Lidt sjovt, for jeg har aldrig haft en rød bil, og kunne heller ikke forstille en (måske lige en Ferrari:-)

Multicoat red med grå Turbine-hjul og Panoramisk glastag, den er bare for lækker – men det er bare min mening.

//Lasse

SQLCPH
SQLCPH Oct 31 '14
Det er fedt at høre JERES historie om farvevalget :-) jeg og fruen (omvendt rækkefølge forstås) hælder mest til grå nu. Mørkeblå som runner up.

Vi har en sort BMW i dag std lak og jeg synes den modtager ridser lidt for nemt. Jeg har hørt at metallak skulle være lidt mere modstandsdygtig over for ridser og på sigt stå pænere. Jeg så en dag en sort S'er hos Tesla på Amager og den så falmet ud. Det kan være den aldrig har fået noget lakforsegler eller voks. Min er BMW er 1,5 år og ser stadig ok ud men sol sagt så vil jeg vælge metallak i dag.

MC Rød og hvid er cool synes jeg men det gør fruen ikke ;-) og farven er ikke nær så vigtig som bilen. Det er og bliver en drømme bil også selvom det bliver en low scope S60 ;-)
SQLCPH
SQLCPH Oct 31 '14
Mhhh jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge så! Hvad er den tekniske forskel på den sorte/hvide std lak (ikke metal) og dem med metallak og for den sags skyld MC?

2 ting er sikre når jeg får min S, 1. Aldrig mere ind på en tank for at tanke diesel/benzin op ;-) 2. Aldrig mere vaske i vaskehal. BMW'en fik nogle ture i starten men har så siden kun fået håndvask med skumlanse og 2 spandsprincippet. En gang imellem lak forsegler og voks bagefter - som tiden har tilladt det. Resultatet er at den faktisk står pæn og ren - i sær efter et regnskyld.
Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Jeg har altid været lidt konservativ og de seneste 3 ud af 4 biler har været sølvgrå og det samme ente Teslaen med at blive, det er som sådan en ganske neutral farve der skærmer godt af for vaskeridser og skidt...

OG så kan jeg bare konstatere at det åbenbart også er en farve man har næsten helt for sig selv, til åbningen af SuC i Middelfart var der vel et sted mellem 30 og 40 Teslaer, og kun min i sølvgrå :-)

Jeg vekslede lidt imellem den mørkegrå og den sølvgrå, men jeg eftersom beslutningen var 19" standardfælge, syntes jeg bare ikke de passede overhovedet til den mørkegrå udgave, så skulle der mørkegrå 21" fælge på den i stedet, og jeg var bare ikke parat på det tidspunkt til at give 35K ekstra for bilen på grund af farven...

På de mørke udgaver af bilen ser du skidt og ridser så meget mere end ved de lyse modeller.  JEg vil anbefale uanset hvilken lak du giver den, at køre den forbi en omgang opticoat behandling, det gør den langt nemmere at vaske efterfølgende og passer lidt bedre på lakken.

/Martin

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Oct 31 '14

Citat fra Kiefer

Jeg har altid været lidt konservativ og de seneste 3 ud af 4 biler har været sølvgrå og det samme ente Teslaen med at blive, det er som sådan en ganske neutral farve der skærmer godt af for vaskeridser og skidt...

OG så kan jeg bare konstatere at det åbenbart også er en farve man har næsten helt for sig selv, til åbningen af SuC i Middelfart var der vel et sted mellem 30 og 40 Teslaer, og kun min i sølvgrå :-)

Jeg vekslede lidt imellem den mørkegrå og den sølvgrå, men jeg eftersom beslutningen var 19" standardfælge, syntes jeg bare ikke de passede overhovedet til den mørkegrå udgave, så skulle der mørkegrå 21" fælge på den i stedet, og jeg var bare ikke parat på det tidspunkt til at give 35K ekstra for bilen på grund af farven...

På de mørke udgaver af bilen ser du skidt og ridser så meget mere end ved de lyse modeller.  JEg vil anbefale uanset hvilken lak du giver den, at køre den forbi en omgang opticoat behandling, det gør den langt nemmere at vaske efterfølgende og passer lidt bedre på lakken.

/Martin

Mange tak for roserne. Opticoat er især super når man vasker bilen i hånden som flere og flere gør. Skidt hæfter bare ikke så nemt/færre ridser/holder sig renere lidt længere/mindsker ir-rust/og vandet perler meget bedre.

SQLCPH
SQLCPH Oct 31 '14

Tak Matthias. Jeg har måtte læse lidt op på emnet og metallak er ikke stærkere til at modstå ridser end std lakken. Så det er som du skriver et spg om man kan lide farven og spillet metalflagerne giver.

Det åbner op for sort igen :-) Er der nogle der har en TMS i sort som har 1-2 år på bagen? Hvordan ser jeres bil ud nu efter brug og hvad har i behandlet den med?

DetaillingBilpleje: Hvad er opticoat hvis du skal sammenholde med manuelt påført lakforsegler og voks enten i 2in1 eller 2 forskellige behandlinger? Kan du evt. også vise nogle resultater? Det ville være super for mig at se hvordan den sorte bliver hvis man passer på den vel at mærke.