Loading...
dk

Opladning til 100% (Og er det 560km ???) | Tesla Forum

Ocean2804
Ocean2804 Oct 23 '19

Jeg er ny Tesla 3 ejer og meget usikker på opladningen af batteriet. Normalt oplader jeg til 80% som Tesla anbefaler. Men hvis jeg skal længere vil jeg gerne oplade til 100%, men er der noget jeg skal være opmærksom på? Hvor lang tid må bilen stå med 100% på batteriet? Skal jeg hurtigt bruge de 20 %

Jeg har fro første gang ladt op til 100% i dag og landede på 495km. Det undrer mig, da der står at LR skal op på 560km. Er der andre som oplever det.

Håber at høre fra andre som har mere erfaring på dette område. 

KimT
KimT Oct 23 '19

Med de sidste ændringer Tesla har lavet til firmware (det er det i hvert flad på S/X), så vil du nok oplevet at batterikøleren vil stå og køre når du lader til så højt. Og den vil have et stort standby forbrug ind til den er kommet ned under 90%. Så som det er i dag tror jeg ikke helt at man skal tænke på at laden bilen stå med 100%

mbk
mbk Oct 23 '19

Jeg lader oftest til 90%, men ikke hver dag. Skal jeg på langtur lader jeg højere, men gerne så den står og lader lige inden jeg skal afsted, f.eks så den rammer 95 - 98% istedet for at stå på 100% hele natten.

Min er sat til % visningen, jeg orker ikke de der 'falske' km angivelser og åbner 'energy' menuen hvis jeg har en destination der langt væk for at se hvor mange km jeg har 'i tanken', den opdaterer efter forbruget som jeg synes er smart. Som tommelfingerregel bruger jeg 1% = 4km.

PeterE
PeterE Oct 23 '19
Citat fra selsoe

Mht de 560km, er det jo efter WLTP-normen. Under de helt ideelle forhold, kan du måske presse det ud af den (dvs. 100 til 0% plus hvad den evt har af lille ekstrakapacitet til nødstilfælde). Men hvem kører sin bil til 0%? 495km er lidt mere realistisk, men ikke i 12 grader og modvind, så derfor: Slå den over i %. Du får ret hurtigt en god ide om hvor langt du kan køre på en opladning.

Den der ekstakapacitet, er det noget du ved - eller er det et gæt? (for jeg ved at mange gættede på netop det, og jeg har på egen krop - øh bil - konstateret at bilen holder bomstille ved 0%...) 

PeterE
PeterE Oct 23 '19

Pas på med at tro på myter :)

MOS
MOS Oct 23 '19

Jeg har på et tidspunkt kørt 8 km, efter den ramte 0%. Det gik så heller ikke ret stærkt! Den havde mistet så meget power, at selvom jeg lå i slipstrømmen bag en lastbil for at strække de sidste elektrondampe, der måtte være tilbage på bunden af batteriet, så blev jeg hægtet af op ad bakken på Lillebæltsbroen. Den kunne ikke trække mere end ca. 70 km/h op ad bakken og power var begrænset til ca. 30 kW!! Jeg nåede heldigvis lige netop op over toppen af broen, satte bilen i Neutral og kunne lettet trille i mål på Middelfart SuC.

Jeg kan absolut ikke anbefale at eftergøre dette eksperiment. Dels er der nogle, der har oplevet, at bilen holder bomstille, så snart den rammer 0% og der er endda nogle, der har oplevet, at den uventet siger "game over" allerede et stykke tid før, den er nået ned på 0%. Dette kan ske, hvis batteriindikatoren ikke er perfekt kalibreret eller hvis man f.eks. kører med høj belastning (høj fart, op ad bakke, kraftig acceleration eller med påhængskøretøj). Dels har batteriet ikke godt af det.

Hvis jeg skal komme med en generel anbefaling til den uerfarne, så regn altid med at have mindst 10% ekstra på batteriet ved ankomst til næste lademulighed. Til den mere erfarne, der har grundigt kendskab til og stor erfaring med bilen, og ved hvad han gør, så kan man godt køre den længere ned. Hvis man er forsigtig og ikke presser for meget effekt ud af den, kan man sagtens køre den ned til 2-3% uden problemer. Her er det afgørende at holde øje med effektbegrænsningen. Det er en god idé ikke at trykke hårdere på speederen end, at man holder sig godt under effektbegrænsningen, da batterispændingen ellers falder til et meget lavt niveau, hvilket kan trigge BMS'en, så den siger game over. Min erfaring er, at man med forsigtighed kan køre den indtil effektbegrænsningen når ca. 100 kW (jeg har en Model S, men jeg ved godt, at det er lidt svært at aflæse i en Model 3). Derefter går det pludselig meget stærkt med, at effektbegrænsningen kryber nedad og så er det slut.

I den anden ende af skalaen, så kan man trygt lade den op til 90% til hverdag. Hvis man kan nøjes med 80%, så er det naturligvis lidt bedre for batteriet. Alt over 90% æder batterilevetid uforholdsmæssigt hurtigt, så man bør ikke lade den op til mere end 90%, medmindre man rent faktisk får brug for det. Og så skal man først lade den over 90% umiddelbart før man skal af sted. Hvis man kan nøjes med f.eks. 98%, så slider det kun halvt så meget som, hvis man lader den til 100%. Det går eksponentielt stærkt med sliddet i toppen af batteriet, så lad være med at lade mere end nødvendigt. Sæt hellere farten en anelse ned, eller hold et ekstra ladestop på vejen, hvis det bliver knebent med rækkevidden.

Hvis du lader den stå med over 90% på batteriet, så vil pumpen stå og køre og stille og roligt brænde den overskydende energi af, indtil den er nede på 90%. Det er for at beskytte batteriet. Den vil altså have et meget højt tomgangsforbrug, mens den står parkeret, når SoC er over 90%. Der sker altså ikke så meget ved at komme til at efterlade bilen med for høj SoC, da den selv brænder det overskydende af. Men derfor er det også klogt at vente med at lade den helt op til lige før, man skal køre. Og så sørge for at køre den ned til i hvert fald 90%, inden man parkerer bilen i længere tid. Ellers brænder den bare selv energien af.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 23 '19
fmm1000
fmm1000 Oct 23 '19
Jeg har fulgt med her på forum en del år og set mange af Tesla Bjørns videoer. Det lader til at nye Teslaer kan køres ned under 0 pct. Når de er omkring et års tid eller 20.000 km kan man ikke regne med det. Det lader til at Tesla “tager” degradering fra denne skjulte bundbuffer i starten af bilens levetid. Min bil er fire år gammel og jeg forsøger nu at undgå bilen kommer under 5 pct og helst ikke under 10 pct. Tesla Bjørn er flere gange kørt tør for strøm før bilen ramte 0 pct.
Worm
Worm Oct 23 '19

Som direkte svar på dit spørgsmål.

De gange jeg har ladet til 100%, så får jeg også kun 495 - 498 km så det er nok meget normalt.

T3 LR AWD

baldur
baldur Oct 24 '19

Jeg lader bilen _mindre_ når jeg skal langt. Til dagligt lader jeg til 90% på arbejdet. Den har så typisk 85% når jeg er kommet hjem og måske omkring 80% når jeg er tilbage på arbejdet næste dag. Men kører ofte ekstra ture og kommer derfor også lidt længere ned. Weekend lader jeg normalt ikke.

Til gengæld kan vi godt lide at køre på hotel eller bare en hurtig tur til en anden landsdel. Naturligvis i weekenden. Her er reglen at jeg aldrig forbereder bilen på disse ture. Den har whatever strøm der måtte være på den, når vi kommer på det. Det er det man har superchargere til. Og jeg holder mig strengt til kun at bruge 15-20 minutter på at lade, hvilket vil sige at jeg kører når ladeeffekten falder til under 100 kW. Det sker ved 65% cirka. Jeg skal ikke bevise noget, så hvis vi lige er gået en tur, så lader den naturligvis bare videre - op til 90% max. Eller hvis routeplanlæggeren siger at jeg skal bruge mere strøm.

Jeg har således både droppet nogensinde at lade til mere end 90% (aldrig 100% her). Men har også droppet at gide at lade til mindre. Jeg plejede at bruge 80% og så justere efter behov. Men glemte konstant at justere tilbage og pludselig havde jeg 100% på en almindelig arbejdsdag etc. Med 90% kan jeg tillade mig bare at glemme alt om det og lade den permanent stå i denne indstilling.

90% er ikke helt tilfældigt. Elon Musk lavede et tweet hvor han foreslår at man kunne bruge 90% og han linker til en graf som argument. Grafen viser batterislidet som funktion af km og ladestand. Der kan man se at selvom 80% slider mindre, så har det først reel betydning når bilen har kørt mange hundrede tusind km og på det tidspunkt har jeg solgt bilen. Der er en relativt beskeden forskel selv når bilen er blevet gammel.