Kølevæsker har egenskaber der skal vedligeholdes. Servicebogen havde skift af kølevæsker på skemaet hver 4. år.
Inhibitorne i væsken bliver nedbrudt over tid og væsken kan forårsage korrosion i kølesystemet.
Derfor skal min vogn ihvertfald til service om 3 år igen.
- R
Jeg kiggede lige i manualen til min 2015 TMS.
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_north_america_en_us.pdf
Side 164, anden spalte.
"Your Battery coolant does not need to be replaced for the life of your vehicle under most circumstances."
Vi kører med den originale væske og jeg har ikke tænke mig at få den skiftet.
Da jeg spurgte til emnet i 11/18 hos Tesla Århus var beskeden: På alle nyere modeller var der brugt en ny type kølevæske, der ikke skulle udskiftes. Men på vores S85 fra 12/14, der trods alt adskiller sig væsentligt fra modellerne før, skulle batterkølevæsken alligevel udskiftes. Den blev så udskiftet til den nyere type så fremover slipper vi også for den udgift. Som uddannet autotekniker havde jeg ikke lyst til at tage chancen og køre videre imod givet råd. Hvis 3500,00 kr er meget afgørende, har man muligvis valgt forkert ved at købe en bil i det segment S modellen tilhører.
@ JacobKbhS
Mit indlæg havde blot til hensigt at undgå uheldig generalisering af bilerne.At spare en beskeden omkostning for at risikere en meget større udgift senere er i mine øjne ikke hensigsmæssigt.
Vores er en 2015 model, men var trods det påfyldt den gamle type væske.
Så spørg om dit VIN nummer direkte hos Tesla - det må være den rigtige fremgangsmåde.