Loading...
dk

Forventede service/reparations omkostninger Tesla 3, LR AWD | Tesla Forum

Vildgut
Vildgut Oct 30 '19

Hej

Er der nogen herinde som har erfaringer med hvad "service" kan forventes at koste på en TM3? og hvilket interval vil I anbefale at gøre det med?

Jeg har fundet følgende priser på 1 og 2. års service, ville bare høre om det er hvad jeg kan forvente i service omk ved en TM3(ved ikke om disse priser er på S, som vel kræver mere?). Min årlige kørsel er en 35-40k km:

1. års service (lille service):

Viskerblade udskiftes

Sprinklervæske påfyldes

Udskiftning af batteri i nøgler

Bremserens for og bag, inkl. håndbremse

Pris: DKK 2.495

2. års service (stort service):

Viskerblade udskiftes

Sprinklervæske påfyldes

Udskiftning af batteri i nøgler

Bremserens for og bag, inkl. håndbremse

Bremsevæske udskiftes

Tørfilter til A/C

A/C væske påfyldes- de første 100 g indgår og DKK 2,5 pr. g tilkommer derudover

Kabinefilter udskiftes

Pris: DKK 4.395

Håber nogen af jer kloge hoveder kan svare mig.

Vh
VG

NB:

Jeg synes ikke søgefunktionen er super, så jeg har oprettet en ny tråd, til trods for en post om dette emne muligvis gemmer sig et sted herinde. Hvis nogen har styr på søgningen vil jeg naturligvis også værdsætte blot at få link til aktuel tråd

Bianco
Bianco Oct 30 '19

Jeg vil da anbefale at du skifter viskerblade og fylder sprinklervæske på når der er behov, og ikke venter til service ;-)

Batteri i nøgler er kun relevant for S og X, og de holder desuden fint to år.

Bremserens er en smagssag. Nogle gør det aldrig, andre hver gang de skifter mellem vinter og sommer hjul.

Bremsevæske skal checkes for om der er kommet vand i, og evt. udskiftes. På ikke-elbiler siger men hvert andet år for en sikkerheds skyld. Jeg mener Tesla siger hver tredie år.

A/C og div. filtre er vist standard hvert andet år med mindre man kører meget på støvede veje.

Husk at der skal laves en test og evt. skift af hoved-batteri væske. I gamle dage anbefalede Tesla hvert andet år, men det er vist ændret til efter behov.

Desuden kan du nok forvente at skulle skifte bøsninger(?) i styretøjet, og bremseklodser, når du nærmer dig de 200.000 km.

Ice2EV
Ice2EV Oct 30 '19

Hej

Tesla har ingen service krav til din TM3.

De har en anbefaling på et bremse service efter 2 år og et batterieftersyn efter 4 år.

Man benytter bremserne meget begrænset i forhold til i en ICE, så kunne det måske være smart at få dem adskildt og smurt tiere. Alternativt så koster det bare i reservedele tidligere end nødvendigt. Den samlede pris på adskillelse og smøring 5-6 gange kontra nye kaliber, skiver og klodser er nok ikke så vanvittig forskellig.

Dog bemærker jeg at vores model 3's bremser ikke virker til at ruste ligeså meget som vores ICE's bremserskiver. Har der været regn i aftes, så kan man tydeligt se det på ICE'en men har hidtil ikke bemærket det på model 3. Ej heller noget med den skurrer første gang man bremser efter den har holdt nogle dage efter eks en ferie. Ice'en skurrer meget de første 2-3 bremsninger efter sådan en 14 dages ferie.

Vildgut
Vildgut Oct 30 '19

Hej

Tak for svarene. Så det vil sige, jeg kan forvente det bliver en anelse billigere, da man ikke behøver alle de ting hver gang. JEG tænker også jeg fylder sprinklervæske på selv:D

Det er fordi jeg er ved at regne på økonomien i at skifte en af vores nuværende ICE ud med en TM3 LR.

Og så faldt jeg over den her udregning, hvor det ser ud som om en Golf 1,4 faktisk koster det samme i service som en Tesla S, per km.:
https://fdm.dk/...-service-pa-en-elbil

Vil I antage at en Model 3 derfor er "noget" billigere end en S ud fra jeres erfaring med bilerne?

Du nævner noget "hoved-batteri væske" og så efter behov, er det typisk efter X antal km, eller hvordan vil man kende behovet?

Bianco
Bianco Oct 30 '19

Følg Teslas anbefaling og lave lille service efter to år (A/C og bremsecheck) og hvert fjerde år stort service m batterieftersyn. Så er du sådan set dækket ind.

Vildgut
Vildgut Oct 30 '19

Det lyder godt. Tak for de afklarende svar:)!

God dag derude!

Ice2EV
Ice2EV Oct 30 '19

Service omkostningerne ved at holde bil i klassen Passat/Golf/model 3 er ikke noget der vælter budgettet. 

Om det er 2500 om året eller 3500 er overordnet vel hip som hap. Men tænker der hvor reference modellerne er ICE fra samme koncern, så kunne man forestille sig at eks VW er smarte nok til at forvente at se bilen en gang om året for at du kan overholde garantien. Hence e-Golf/Golf 7

Hvor Tesla ikke har nogen krav om at se den.

Afskrivningerne er 10 gange så høje de første år.

PL
PL Oct 30 '19
Quote from Bianco

Følg Teslas anbefaling og lave lille service efter to år (A/C og bremsecheck) og hvert fjerde år stort service m batterieftersyn. Så er du sådan set dækket ind.

Hvor læser du denne anbefaling? Jeg synes ikke det passer helt med hvad der står her: https://www.tesla.com/...ntenance?redirect=no

webercarbmann
webercarbmann Oct 30 '19
Citat fra Ice2EV

Hej

De har en anbefaling på et bremse service efter 2 år og et batterieftersyn efter 4 år.

Man benytter bremserne meget begrænset i forhold til i en ICE, så kunne det måske være smart at få dem adskildt og smurt tiere. Alternativt så koster det bare i reservedele tidligere end nødvendigt. Den samlede pris på adskillelse og smøring 5-6 gange kontra nye kaliber, skiver og klodser er nok ikke så vanvittig forskellig.

Dog bemærker jeg at vores model 3's bremser ikke virker til at ruste ligeså meget som vores ICE's bremserskiver. Har der været regn i aftes, så kan man tydeligt se det på ICE'en men har hidtil ikke bemærket det på model 3. Ej heller noget med den skurrer første gang man bremser efter den har holdt nogle dage efter eks en ferie. Ice'en skurrer meget de første 2-3 bremsninger efter sådan en 14 dages ferie.

Citat fra Ice2EV

Hej

Enig - TM3 skiverne er lavet af en anden legering end gængse bremseskiver. Der må være en pæn sjat chrom i, de de opfører sig rimeligt rustfrie.  De er meget langt fra bremseskiverne på TMS og TMX der ruster som klassiske ICE bremser. 

I forhold til service så vil jeg nok adskille og smøre bremserne årligt. Det danske klima er hårdt ved bremserne og det er en lille ting at få udført frem for at stå med ødelagte kalibre på grund af klodser der er rustne i enderne og klemmer.  Måske er det en DIY ting hjemme i carporten til sommer :)  

PeterE
PeterE Oct 30 '19
Citat fra selsoe

Over bilens levetid kan du forvente LANGT lavere vedligeholdsomkostninger end på en ICE-bil vil jeg mene. Det forventede forbrug på vedligehold stiger typisk med alderen på en ICE-bil. Det gør det givetvis også på en Tesla, men idet der simpelthen er langt færre dele og især mekaniske dele, vil jeg forvente at det samlede forbrug på service og vedligehold er halvdelen eller mindre efter 7-10 år ift en tilsvarende ICE-bil. Det er mit gæt.

Model S ejere kan byde ind her, men uanset hvad, tænker jeg at servicebehovet på en 3'er er mindre, dels fordi den er enklere bygget og dels fordi Tesla har trukket på de erfaringer de har fået af S og X da de byggede 3.

Som nuværende S ejer vil jeg give dig ret. Meget mindre vedligehold end på mine tidligere ICE. 

Der er dog et par usikkerheder, fx nye p-bremser til ca 10 og evt ny MCU til omkring 25. Men den slags kan også komme på en ICE når den er ude over garantien.