Loading...
dk

TopGear fake news eller bare en konspiratorisk Brooks? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Oct 31 '19

TopGear siger at Porsche Taycan er hurtigere end en Model S Performance

Men det er Brooks fra Dragtimes ikke helt enig i. Viser TopGear virkelig forkerte tal?

Mugge
Mugge Oct 31 '19

Der er annonceret en kommende sw opdatering som giver +50 hk til Raven,

se mere her:

https://electrek.co/2019/10/31/tesla-model-s-peak-power-increase-50hp-software-musk-beat-porsche-taycan/

 

 

jramskov
jramskov Nov 1 '19

Det er ærgeligt at Top Gear nok ikke har sørget for optimale betingelser i forbindelse med drag race delen, Jeg synes ikke det er så vigtigt, de er begge lynhurtige. Jeg faktisk det er et ganske fornuftigt review. Jeg er ikke overrasket over at Porsche har formået at lavet en bil der kører godt og jeg er heller ikke det mindste overrasket over at Model S har meget plads og generelt vil være at foretrække hvis man skal have familien med på langtur eller lignende. Et lille kritikpunkt for mig er at de nævner at Taycan kan oplades hurtigere, det er rigtigt, men det udligner sig når man kigger på hvor langt de kan køre på en opladning. 

Derudover vokser træerne heller ikke ind i himlen mht. opladning af Taycan - fra Porsches FAQ:

En overvejende anvendelse af CCS (Combined Charging System) hurtigopladning fører til en langvarig stigning i opladningstider. Ved regelmæssig hurtig DC-opladning anbefaler vi en maksimal opladningseffekt på 50 kW. 

 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Nov 1 '19
P85DK
P85DK Nov 1 '19

Jeg ved ikke om det er optimale forhold der er problemet. Det virker som om at de tal de fortæller om er tal de har fra en anden test, for det er umuligt at få nøjagtigt samme tal i en ny test. Det er også dårlig stil at klippe i optagelsen af løbet. Vis det i et klip og så kan du lave dramatikken bagefter.

Men det fik da i det mindste Elon op af stolen - det er sgu humor lige at smide ekstra 50 hk i bilerne :-)

jramskov
jramskov Nov 1 '19

Ham fra Dragtimes mener ikke de har gjort det rigtigt, det var derfor jeg nævnte det.

P85DK
P85DK Nov 2 '19

Ja, det forstår jeg man han havde jo også lavet rettelsen som han havde sat ind i starten af videoen :-)

Men, nu har Top Gear så indrømmet at det faktisk er forkerte data de bruger, men som alle andre gange man 'lyver' så bliver det hele bare endnu mere indviklet - det kan faktisk gå hen og blive underholdende det her ;-)

https://insideevs.com/news/379926/musk-top-gear-tesla-taycan-race-clarification/?fbclid=IwAR27afFQ8wvruU6JWsaCJhfFa4P-AEcn0Df_ZTcgcLLwvUHbf9J3gOcxehs

burns
burns Nov 2 '19
Bilen stod i range-mode! Så er det klart den ikke yder max. De brugte så vidt jeg kan forstå launch-mode. Så TG har lavet en test som Porsche ikke kan undgå at vinde. Var det med vilje, mon?
henrik_dk
henrik_dk Nov 2 '19

Jeg tror ikke på, at Top Gear har "fixet" det, så Porschen ville vinde.

Hvorfor skulle de gøre det? Samt der vil jo komme adskillige lignende løb i fremtiden med de to biler. Har Top Gear "snydt", så vil det jo være tydeligt.
 

P85DK
P85DK Nov 2 '19

@henrik_dk - det er jo netop tydeligt og Top Gear har også indrømmet at de har brugt tal fra en gammel test mellem en Tesla og Mercedes E 63 AMG-S

Det skriver de her: https://www.topgear.com/car-news/porsche-taycan-vs-tesla-model-s-drag-race-clarification

De forklarer det med at de gamle tal var bedre end de nye tal de fik - men nu er en Tesla Model S nok den mest dokumenteret 1/4mile bil der er og Brooks har rigtig mange af de tider. Og de tider som Top Gear fik og ikke brugte er så langt fra hvad der ellers køres med Tesla at det virker meget underligt. Selv de tal de har brugt er langt efter, specielt 0-60

Hertil kommer at de billeder de viser der er Tesla'en hurtigere ude af starthullet og er foran Porschen og hvis det kun tager ca. 2,5s at komme til 60, så virker det mærkeligt at Porschens tid er hurtigere, men Teslaen er foran.

Som skrevet den bliver sjov at følge, for det bliver en som folk kommer til at efterprøve igen og igen, specielt Brooks

Til sidst spørger du hvorfor Top Gear dog skulle 'snyde' med tallene - et ord: Clickbait

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 2 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 2 '19

Tænker ikke de har fusket bevidst.... De har nok ikke været klar over at range mode er spar es, og ludicrous + "kun" er spar konge.

 

Om det er den ene eller den anden der er hurtigst, er jo nærmest ligegyldigt når man er nede i blink med øjet. Men det vil nu være sjovt hvis en 5 år gammel S napser en sprit neues Porsche.

Det der mangler er en vurdering af ladning ud fra prefix km/tid og ikke %/tid eller kW/tid.

 

Om man kan køre 80 eller 90 miles med sømmet i bund det gøres jo meget sjældent i virkeligheden.

Om man kan accellere max 10 gange i træk eller kun 2 eller 3 er vil også noget der kun sker meget sjældent i virkeligheden.

 

Er dog sikker på samle kvaliteten på Porschen er bedre. Spørgsmålet er om man vil mærke forskellen over et ejerskab på eks 10 år, som der ikke er ret mange af os der reelt ejer et køretøj.

henrik_dk
henrik_dk Nov 2 '19

@P85DK

Jeg er ikke enig. Var det clickbait, så ville titlen ikke være: "Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S: DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX | Top Gear"
 

Var det clickbait, så ville titlen være noget med at Taycan ydmyger Tesla. Så det tror jeg simpelthen ikke på.

Jeg tror derimod, at Top Gear har fortrudt, at de ikke har filmet hver en indstilling i Tesla´en, da de kører race. For sikke en gang ballede det her har givet på Facebook i diverse Tesla grupper. Alt er blevet fluekn* af diverse youtubers.

 

I stedet for at tage det som det er. Tesla tabte den her gang, men vender stærkt tilbage næste år med Plaid :-).

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Nov 2 '19
P85DK
P85DK Nov 2 '19

@henrik_dk - nu er clickbait jo ikke kun titlen, og med det 'overraskende' resultat at Porschen vinder, så har de jo netop sat internettet på den anden side

Jeg er som sådan ligeglad med hvem der vinder, men jeg forstår godt at dem som ikke vil acceptere det, ikke vil acceptere det, da de tal de viser for både Porschen og Tesla igen og igen bliver slået med samme timing udstyr.

Om det er bevidst eller ej, tja ... Dragtimes viser bare nogle andre tider, hvor 1/4mile er 0,5s hurtigere

Den tid de viser for Tesla på 1/4mile er P85DL/P90DL tider

http://dragtimes.com/Tesla--Model-S-Drag-Racing.html

henrik_dk
henrik_dk Nov 3 '19

@P85DK
Fra min side ligner det nu Tesla fanboys / fanatikere, der laver alt postyret på Facebook, Youtube osv.

Er Dragtimes tiderne ikke inkl. "one foot rollout"? Så kan tiderne ikke sammenlignes.

Jeg har en P85DL og er rigtig glad for min bil. Men jeg er åben over for andre bilmærker og her kan jeg se, at Top Gear og Porsche behandles uretfærdigt.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Nov 3 '19
henrik_dk
henrik_dk Nov 3 '19

Og clickbait er netop titlen / overskriften. Ikke indholdet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Clickbait
https://tekstspot.dk/hvad-er-clickbait/
 

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Nov 3 '19
P85DK
P85DK Nov 3 '19

Henrik, Top Gear havde jo ikke fået den opmærksomhed omkring artiklen hvis de var kommet til den konklusion at Tesla stadig var hurtigst. Om det lever 100% op til ordbogs definitionen på clickbait, sorry, det er stadig lavet med samme formål.

Jeg er om nogen ikke en Tesla fanboy, heller ikke en elbils fanboy, men det mindste Top Gear kan gøre er at have styr på tingene når de tester. Brooks fra dragtimes er heller ikke nogen Tesla fanboy, han har i den grad sendt kritik Tesla's vej, men hans gechäft er 1/4-mile.

Der er ingen som behandler Porsche uretfærdigt, al kritikken går på Top Gear og er da helt retfærdig. Alle motorjournalister ved at de skal have fakta på plads når de taler om Tesla'er og Alfa'er, sådan har det altid været.

Vbox har standard 1-foot rollout i indstillingerne, men selv hvis de har fjernet det, så er tiderne meget langsomme. På en P100DL er 1-foot rollout max 0,2s

Men Top Gear ville have undgået en del af den ballade hvis de bare have vist løbet i sin fulde længde unden at klippe i det, det er alligevel kun små 11s i alt.

Nu er der flere forummedlemmer der har en vbox og vi er mange der har en P85DL/P90DL, så det er jo bare at prøve. Jeg er sikker på at min er omkring 11,1s på 1/4-mile. Jeg ville da være skuffet hvis jeg havde købt en Raven Performance og kun lige var en snude foran på 1/4-mile

fmm1000
fmm1000 Nov 3 '19
Er der ikke noget med at Raven starter langsommere end de gamle pmodeller. Måske derfor den er langsommere end ældre Teslaer.
P85DK
P85DK Nov 3 '19

Ikke hvis du ser på tiderne på dragtimes

P85DK
P85DK Nov 4 '19

Friske P100DL Raven tal UDEN 1-foot rollout på offentlig vej både med og uden launch mode. Viser forresten at der er 50hk forskel på at benytte launch mod ikke at benytte launch mode.

Launch Mode:

0-60: 2,73s
1/4-mile: 10.70s

Uden Launch Mode:

0-60: 2,86s
1/4-mile: 10.84s

Inkl. 1-foot rollout er 0-60 2,47s mod 2,73s uden.