Loading...
dk

Tysk umwelt plakette | Tesla Forum

AgentP
AgentP Nov 6 '19

Ohøj

Efter et smut til Tyskland, nød jeg godt af gratis parkering og gratis strøm til bilen. På vej hjem igen slog det mig dog, at jeg ikke har sådan et miljømærke i bilen. 

I tyskland har el-biler et "E" i nummerpladen, så man kan se, at det er el-bil. Hvis bilen har danske nummerplader, skal den så have et miljømærke i forruden, for at man må holde på gratis "Elektrofahrzeuge"-pladser? 

Der er et blåt "E" mærket - ligesom det velkendte grønne "4"-mærke.

Er det nødvendigt?

Kan man få det i Danmark?  (FDM's side siger ikke så meget) 

Vh Peter

M3Jan
M3Jan Nov 6 '19
Ja du skal have miljømærke i Tyskland selvom du kører el-bil. En el-bil skal have det grønne mærke. FDM har haft nogle tekniske problemer med at webshoppen ikke ville sælge miljømærker til el-biler. Det er muligvis løst. Og ellers kan du møde op på et FDM servicecenter og købe det.
MikaelH
MikaelH Nov 6 '19

@M3Jan
Mig bekendt har de to mærker i Tyskland. Det blå som AgentP snakker om, og så det grønne som du snakker om. 
Det grønne giver dig adgang til miljøzonerne, mens det blå kan give dig nogle fordele i de byer som har vedtaget det. Det kunne f.eks. være gratis parkering og opladning. 

Ligemeget hvor åbenlyst det er at du kører i en elbil, så er det et krav at man har et mærke. 

M3Jan
M3Jan Nov 6 '19
@MikaelH God viden - tak for det! Jeg kendte ikke til det blå mærke. Man kan læse lidt her (om både det blå og det grønne): https://fdel.dk/med-elbil-til-tyskland/
KimT
KimT Nov 6 '19

Det grønne mærke kan bestilles rimelig let, og jeg mener alle biler skal have et.

Det blå er kun nødvendig ifm. gratis parkering m.m., men det kan enten kun købes hvis du møder personligt op på et kfz værksted med COC og reg. attest, eller bestiller det online til en hamper pris.

Da vi fik bilen for efterhånden 4 år siden, blev der her på siden linket til Berlin's hjemmeside, hvor det grønne kunne købes billigt : https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.85047.php

https://www.e-plakette.eu/nc/de/bestellshop.html

AgentP
AgentP Nov 6 '19

Jeg så også priser på €95 ved online bestilling, og tænkte "Åh gud". 

Da vi havde vores tidligere Mercedes trillede jeg ind forbi en forhandler i Ruhr-området og betalte €4,90. Så jeg havde de priser i tankerne igen. 

Jeg har googlet CoC (Certificate of Compliance), men kan ikke gennemskue, om det er det samme som der står på registreringsattesten, eller jeg mangler et dokument. 

M3Jan tak for linket til fdel.dk/med-elbil-til-tyskland. Det opklarede lidt forvirring hos mig. Det grønne "4-mærke" og og det blå "E-mærke" er åbenbart to forskellige mærker, og man skal have dem begge i hhv forrude og bagrude. 

 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Nov 6 '19
MOS
MOS Nov 6 '19
Citat fra AgentP

M3Jan tak for linket til fdel.dk/med-elbil-til-tyskland. Det opklarede lidt forvirring hos mig. Det grønne "4-mærke" og og det blå "E-mærke" er åbenbart to forskellige mærker, og man skal have dem begge i hhv bagrude og forrude.

Det er omvendt. Det grønne "4-mærke" skal sidde i forruden. Det blå "E-mærke" skal sidde i bagruden. 

AgentP
AgentP Nov 6 '19

Korrekt. Jeg har rettet indlægget

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '19

Ja, det grønne koster stadig kun 5 €, og kan fås blot på sin registrerings attest.

Det blå koster mellem 10 og 15 € på de steder, der er at sammenligne med synshaller og motorkontorer.

Alle andre, der sælger mærkerne, tager sig god betalt i mellemhandler avance.

Der kan være forskel på stederne, hvorvidt man kan få det blå på sin registrerings attes, elelr man også skal have det COC med.

Der er ikke særlige fordele for elbiler i Berlin, så der kan man ikke købe det blå.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 6 '19
AgentP
AgentP Nov 6 '19

Hvor får man det omtalte COC? 

voigt1
voigt1 Nov 7 '19

Hvad betyder COC ? 

KimT
KimT Nov 7 '19

Som det står længere oppe :  CoC (Certificate of Compliance) - et dokument man kan få fra Tesla.

Det indeholder data omkring typegodkendelsen.

selsoe
selsoe Jul 27 '20
Nu kan man købe de blå elbilsmærkater hos FDM:
https://fdm.dk/...oemaerke-til-elbiler
ankjaers
ankjaers Jul 30 '20

Hvordan er de mærker at få af ruden igen?

DeaconWP
DeaconWP Jul 30 '20

Engangs, så der skal nyt til, hver gang man skifter forrude med den grønne. Den blå sider uden på bagruden.

Det grønne er designet til at gå i stykker, så det ikke kan ændres, efter montering.

 

PeterE
PeterE Jul 30 '20
Citat fra ankjaers

Hvordan er de mærker at få af ruden igen?

Rudeskraber. De er ikke nemme at få af igen, så sæt det kun på hvis du vil have det siddende i ruden permanent. 
DeaconWP
DeaconWP Jul 30 '20

Mit grønne sidder på et stykke gennemsigtigt plastik, som jeg så kan stille i forruden, når jeg skal bruge mærket. Jeg an ikke forestille mig, at det er lovligt. Men sådan gør jeg.

MOS
MOS Jul 30 '20

@Deacon

Kan du ikke bare sætte plastikstykket på ruden med et par stykker alm. tape? Det kan være, det så bliver en anelse mindre ulovligt ;-) Og så kan det nemt tages af igen.

DeaconWP
DeaconWP Jul 30 '20

@MOS: Jo, lige netop det vil jeg gøre.

 

voigt1
voigt1 Jul 30 '20
Den blå sidder indvendigt på bagruden. Fik en igår og den er sat i.
Sider: 1 2 »