Hvis man ikke har tænkt sig at køre ind i de zoner der kræver det grønne mærke og blot ønsker at bruge en offentlig lader mod betaling i Tyskland, er det så nødvendigt at påklistre ens ruder og solfilm med grønne og blå mærker der ikke er til at pille af igen
Hvis du ikke kører ind i miljøzonerne, så behøver du ikke den grønne miljømærkat i forruden.
Juridisk skal du have den blå elbilmærkat i bagruden, hvis du holder på en elbilparkeringsplads, da det er dokumentationen for, at det er en elbil. Ellers er det en ulovlig parkering.
Man kan så undre sig over, om det ikke er indlysende, at der må være tale om en elbil, hvis der står Tesla på bagsmækken og/eller hvis ladestikket er sat i. De fleste betjente kan formentlig godt genkende en Tesla og de kan nok også godt se forskel på et ladekabel og en benzinslange. Så i praksis vil jeg tro, at den pragmatiske betjent (hvis der da findes sådan nogle i Tyskland) vil give die dumme Dänen lidt ekstra snor. Men strengt taget kan de godt give dig en bøde og så nytter det altså ikke noget med alle mulige undskyldninger. Det er den blå mærkat, der er afgørende.
Tysk Bürokratie und Ordnung muss sein! (Dette er reglerne i Tyskland. Jeg er ikke helt klar over reglerne i andre lande.)
Er nogle opdaterede på, om det stadig er det grønne Euro 4, der skal i forruden, eller elbiler nu skal have det blår Euro 6 mærke i forruden?
Vi havde det også på liften sidste år, hvis nye læser med, så vær opmærksom på at man både skal have et miljømærke i forrude (Fx det grønne Euro 4) og det Blå E (Elektrofahrzeuge) i bagruden.
Det er to forskellige mærker! I forruden er miljømærket. I bagrudet er det "E", som tyske biler har på nummerpladen.
Der er forståeligt nok lidt forvirring om disse mærkater. Den grønne miljømærkat i forruden skal man kun have, hvis man kører ind i miljøzonerne, ellers ikke. Den blå elbilsmærkat i bagruden skal kun bruges, hvis man holder på en elbilsparkeringsplads (f.eks. under opladning), ellers ikke. Det er altså to forskellige mærkater, der bruges til to forskellige ting og har egentlig ikke noget med hinanden at gøre.
Men er det ikke indlysende, at elbilen er grøn nok til at køre i en miljøzone, hvis den har en blå elbilsmærkat? Og er det ikke indlysende, at en elbil, der står og lader op med stikket sat i, naturligvis må være en elbil, selvom den ikke lige har den blå elbilsmærkat? For almindelige mennesker med sund fornuft - jo. For tyske Bürokraten - nej. Hvorfor? Fordi Ordning muss sein!
Hvis man ikke har tænkt sig at køre ind i de zoner der kræver det grønne mærke og blot ønsker at bruge en offentlig lader mod betaling i Tyskland, er det så nødvendigt at påklistre ens ruder og solfilm med grønne og blå mærker der ikke er til at pille af igenHvis du ikke kører ind i miljøzonerne, så behøver du ikke den grønne miljømærkat i forruden.
Juridisk skal du have den blå elbilmærkat i bagruden, hvis du holder på en elbilparkeringsplads, da det er dokumentationen for, at det er en elbil. Ellers er det en ulovlig parkering.
Man kan så undre sig over, om det ikke er indlysende, at der må være tale om en elbil, hvis der står Tesla på bagsmækken og/eller hvis ladestikket er sat i. De fleste betjente kan formentlig godt genkende en Tesla og de kan nok også godt se forskel på et ladekabel og en benzinslange. Så i praksis vil jeg tro, at den pragmatiske betjent (hvis der da findes sådan nogle i Tyskland) vil give die dumme Dänen lidt ekstra snor. Men strengt taget kan de godt give dig en bøde og så nytter det altså ikke noget med alle mulige undskyldninger. Det er den blå mærkat, der er afgørende.
Tysk Bürokratie und Ordnung muss sein! (Dette er reglerne i Tyskland. Jeg er ikke helt klar over reglerne i andre lande.)
Så tror jeg jeg vil finde det mærke… Er der nogen gode ideer til hvordan det kan monteres på solfilm, så det er til at pille af igen? Kan man midlertidigt tape det fast på en måde - jeg har ikke interesse i at have sådan et skilt siddende permanent…
Jeg har en Park Mini elektronisk P-skive som fylder meget lidt nede til højre. Lige over har jeg sat den grønne miljømærkat hvor jeg kun har pillet den øverste lille lim-flap af. Lidt af underdelen af den grønne mærket har jeg ladet hvile mellem rude og P-skive. Hermed så kompakt som muligt men også mindst mulig lim på ruden.
Dog står der i vejledningen til montering af mærkaten at den rent faktisk ikke er gyldig medmindre den er limet direkte på ruden - dette for at man ikke bare kan flytte den rundt mellem forskellige biler og ændre nummerplade skriften. Om min montering er lovlig tjaaa den virkede da i de 10 dage vi kørte Tyskland rundt forrige sommer.
Bliv fanget i Berlin, lige udenfor Teslas butik, tilbage i 18. Parkeringsvagten var meget insisterende på at bilen skulle have et mærke, selvom hun var klar over det var en elbil.