Ikke utænkeligt at sådanne situationer kan opstå, Der findes mindst en håndfuld "firmaleasede" teslaer i DK, de fleste af dem er nok P eller P+ (gæt). Jeg kender en der har en på sædvanlig 3 års kontrakt, men der er sikkert også en del af dem på 1 års kontrakt (prøv den for sjov).
Sådanne biler kommer på markedet til en pris efter en helt standard afskriviningsmodel der sikkert er ret agressiv fordi man ikke har nogen baseline. En heldig bilforhandler der napper sådan en kan tjene godt og stadig sælge billigt. MEN det sætter altså i mine øjne IKKE standarden for hvad bilen ellers kan sælges for (men nu er jeg jo også den lykkelige ejer af en allerede....;-)
De burde lave en plan som rækker længere end blot 2-3 år ud i fremtiden - så ved alle hvad de kan regne med. 10-20 år er vel ikke helt i skoven. hvis forudsætninger ændres drastisk i den periode kan de jo blot bygge en "stop klods" ind - f.eks. en % begrænsning som siger noget om at afgiftsfritagelsen kun gælder frem til elbiler har 5% af markedet eller ligne. og allerhelst skal de så lave en langsom stigning i afgiften, således at markedet ikke lukker ned fra den ene dag til den anden.
afgift % kunne også være en funktion af sidste års % salg af EV biler.....så ville det regulere sig selv.
forslag:
afgift = sidste års EV salg i % * faktor.
hvis faktor er 2 ville afgift til næste år blive 1,2% - den dag der sælges 50% elbiler vil afgiften være 100% og når der stort set kun sælges elbiler er afgiften 200%.
tror at alle ville kunne leve med det og elbils markedet ville regulere sig selv.