Loading...
dk

Model 3 eller model S | Tesla Forum

koden
koden Nov 12 '19

Jeg blev forleden spurgt af en kollega om han skulle vælge en brugt model S eller en ny model 3.

Han synes ligesom jeg selv, at model 3's design er lidt kikset.

Mit svar var en god brugt model S.

Men model 3 har jo en række fordele.

- ny bil til samme pris som en brugt model S med alle de fordele det giver af garanti og udgifter.

- Hurtigere ladning så vidt jeg har forstået

- længere rækkevidde

Ulemper er vel:

- ingen gratis ladning, selvom det for de fleste ikke betyder noget er det bare rart.

- ikke køn (smagssag).

- Væsentlig mindre plads

har jeg glemt noget?

Model Y er alternativ, men det er så langt ude i fremtiden at det ikke giver mening.

baldur
baldur Nov 12 '19

Hurtigere opladning trumfer langt gratis opladning. For det fleste er det ikke ret mange penge der er sparet. Derudover giver det en følelse af frihed til selv at vælge mellem Tesla, Ionity, Eon/Clever etc. Du føler ikke at du er nødt til at lade et bestemt sted for at udnytte din gratis opladning, ligesom at du ikke føler at du er nødt til at blive hængende i unødig lang tid for at få maksimalt gavn.

Model 3 LR er virkelig en drøm til lynladning. 1200 km/t er muligt hos Ionity. Du kan lade fra 10% til 60% på 12 minutter. Og nu får vi også 140+ kW hos Tesla Supercharger (900+ km/t).

Model S Raven er også hurtig. Men en ældre Model S er ramt af charge gate og så tager det desværre toppen af det sjove.

selsoe
selsoe Nov 12 '19

Jeg er enig med baldur. Hvis man har mulighed for at lade derhjemme, er det i det store billede småpenge man sparer ved gratis supercharging og det er spild af liv at tilbringe timer på en supercharger alene for at få gratis strøm, hvis man kan få den hurtigere et andet sted eller hjemme.

Dec14
Dec14 Nov 12 '19

Vælger du model 3 får du en ny bil. Men den bliver hurtigt til en brugt. Helt uvidenskabeligt vil jeg mene at man får væsentlig større værditab på en ny 3 end på en fornuftigt indkøbt brugt S model.

Måske er gratis supercharging kun spillemandspenge, men for os er det til stor glæde at kunne køre lange ture uden at skulle afholde udgiften til den forbrugte energi. På 20000 km om året bruger vi max 500 kWh fra egen installation. En ferietur til Moselfloden og hjem igen 0 kr til strøm - godkendt.

S modellen, med alle sine små skavanker som sagtens kan være rigtigt trælse, er gennemgående voldsomt driftsikker. Mange har rundet flere hundrede tusinde kilometer uden nævneværdige reparationer. Vi har selv kørt knap 100000 km og har været til reklamationsarbejde 1 gang og til kølevæske service 1 gang på godt 4 år. Kan sagtens være at 3 er ligeså god, men S modellen har bevist sit værd.

Og efter godt 8 år er den stadig ligeså tidløs smuk i virkeligheden, som da jeg så tegninger/ billeder

af den første gang i 2011. Holder man af smukke danske møbelklassikere vinder S modellen stor over 3.

MOS
MOS Nov 12 '19

Model S har/fås med varme i rattet. Model 3 kan ikke fås med varme i rattet.

Model S har både instrument cluster bag rattet og 17" skærm. Model 3 har intet instrument cluster bag rattet og alt instrumentering vedr. kørsel foregår på den lidt mindre 15" skærm. Så der er en del mindre skærmplads tilbage til alt det sjove.

Model S er en hatchback med stor åbning i bag. Model 3 er en sedan med begrænset plads til at få store ting ind i bagagerummet.

Model 3 har CCS-ladestik, dvs. mulighed for at lade mange flere steder. Model S har et modificeret Type-2 stik, som udover hjemmeladning kan bruges til SuC samt CHAdeMO, hvis man da har en CHAdeMO-adapter. Har man også brug for CCS-ladning, kan den ombygges hos Tesla, så den også kan lade på CCS via en adapter.

voersaa
voersaa Nov 12 '19

Hvis du har meget brug for plads så ville jeg vælge model S. Hvis du køre længere ture med folk (voksne) på bagsæddet er S også et bedre valg.

S er specielt indvendigt et ældre design som jeg personligt ikke er så begejstret for. Model 3 har det minimalistiske design, hvilket jeg godt kan lide, men det er meget individuelt om man er til den slags.

Jeg oplever model 3 som havende et mere feminint og simpelt design (bestemt ikke ment på en negativ måde) hvor S er mere maskulin. 

S er som nævnt en stor bil og det kan mærkes at den fylder på vejen. Jeg er ikke vant til at køre biler i den størrelse og jeg oplever den nærmest "flyder'agtigt". Model 3 er mere stram og jeg foretrækker den oplevelse som den mindre bil giver.

Fra 0 - 100 er S voldsom og det kan mærkes at det er et stort køretøj med massere af vægt der flyttes rigtig hurtigt. Model 3 er ikke brutal på samme måde, jeg oplever accelerationen som mere elegant (skal ikke forvekles med langsommere).

Personligt ville jeg vælge en model 3 men hvis du har brug for meget plads er det, som nævnt, en S du skal kigge på. Baggerummet på 3'eren er en af de knap så optimale ting ved bilen.

Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '19

Ønskede varme i rat, som ikke var muligt da vi bestilte model 3. Efterfølgende så bemærker jeg at forvarme muligheden i APP gør at jeg ikke savner det.

Model S er mega fed. Men den er også rigtig stor, at jonglere rundt i diverse p huse der er bygget til Austin Metro eller den størrelse.

koden
koden Nov 12 '19

Tak for de mange indspark.

Kan godt se det kommer helt an på hvad man bruger bilen til.

Det er nok pladsen der generer mig.

Har altid været vant til albuerum :-)

Har model 3 luftundervogn?

Noget jeg har været glad for på min vej med fuldstændig umulige bump.

bskaarup
bskaarup Nov 12 '19
Citat fra koden

Har model 3 luftundervogn?

Nej 

rbh
rbh Nov 12 '19

Model S er af aluminium, så reparationer kan være dyre, men du behøver (håber jeg) ikke ekstra rustbeskyttelse. Model 3 er af stål ligesom de fleste andre biler.

Model S vejer over to ton, så der er enkelte små broer og veje, man strengt taget ikke må køre på, f.eks. ved Kammerslusen (https://goo.gl/maps/jxK2DG1vtVVsYrX86). Det har nu ikke generet mig.

lauz
lauz Nov 12 '19

Quote from rbh

Model S er af aluminium, så reparationer kan være dyre, men du behøver (håber jeg) ikke ekstra rustbeskyttelse. Model 3 er af stål ligesom de fleste andre biler.

Model S vejer over to ton, så der er enkelte små broer og veje, man strengt taget ikke må køre på, f.eks. ved Kammerslusen (https://goo.gl/maps/jxK2DG1vtVVsYrX86). Det har nu ikke generet mig.

Model 3 har faktisk enkelte aluminiums-sektioner/dele.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/

Mugge
Mugge Nov 12 '19

Tesla har netop fået en ny sending Model S Standard Range på lager. 
se mere her:

https://www.tesla.com/da_DK/inventory/new/ms