Loading...
dk

Købe af Tesla P85D | Tesla Forum

Claus8930
Claus8930 Oct 25 '14

Hejsa.

Jeg har bestemt mig for at bestille en P85D med 4 hjulstræk.

I Dk er prisen kr. 913.550 incl. det udstyr jeg har valgt. Jeg har så prøvet at konfigurere den samme bil på den Svenske hjemmeside. Her var prisen 1.091.900 SEK.

Ganger man det med en kurs på 0,802 giver det en pris i Dk på. ca. 876.000 dkr.

Altså en besparelse på kr. 38.000 kr.

Er der nogle der ved hvorfor den difference, og vil der være nogle ulemper ved at tage denne bil med til DK?

På forhånd tak :)

Bendix
Bendix Oct 25 '14

Hej Claus

Som jeg har forstået det, skal en Tesla Model S være mere end 6 mdr gammel og (måske er det og/eller) have kørt mindst 6000 km før du kan tage den til DK uden at skulle betale DK moms på 25 %. Så i det eksempel du stiller op med en ny svensk Tesla til 876000,- dkr vil den koste 1,25 x 876000,- dkr = 1.095.000,- dkr når du har den i DK og således klart dyrere end at bestille en fra Tesla DK. 

TheBoss
TheBoss Oct 25 '14
Citat fra Claus8930

I Dk er prisen kr. 913.550 incl. det udstyr jeg har valgt. Jeg har så prøvet at konfigurere den samme bil på den Svenske hjemmeside. Her var prisen 1.091.900 SEK.

Prøv at sætte den sammen i Frankrig. Hvad bliver prisen så?

Som Bendix skriver så skal den være 6 måneder gammel og også have kørt mindst 6.000 km. Ellers ryger der dansk moms på. Så du skal være tålmodig.

DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '14

Er Sverige medlem af EU?

HVis ja, skal man betale forskellen imellem Svensk og Dansk moms. Er den svenske moms 25 %, og de er medlem af EU, skal han ikke betale mere.

Er Sverige ikke medlem af EU, skal der altid betales fuld moms, og altså også en import told på 10%.

Er bilen mere end 6 måneder, og har den kørt mere end 6.000 km, skal der ikke betales ekstra moms af en bil fra Eu.

nicom
nicom Oct 25 '14
Grunden til at prisen er lavere i Sverige er at priserne for en model s både i Sverige og Danmark har ligget fast siden ultimo 2013 da SEK var i kurs 85 .(vil jeg tro..)
Forummets indlæg er redigeret af nicom Oct 25 '14
FrederikC
FrederikC Oct 25 '14
Momsen på biler i Sverige er 25% og efter som det er et EU land kan du hjemtage den uden videre.

Men har du en svensk "stråmand"?
Claus8930
Claus8930 Oct 27 '14

Ok, nogle der siger man skal betale dansk moms, hvis den ikke har kørt 6000 eller 6 mdr.. Hvad er begrundelsen for det?

En nævner en "stråmand" Hvad skal jeg bruge det til? Jeg er vel i min fulde ret til at gå ind i en butik i Sverige (eller via internettet) at købe noget i Sverige. Bare jeg selv henter bilen i Sverige så!
Snakkede med Tesla DK i dag. De ville tage prisforskellen op med det nordiske salgsafdeling, og vende tilbage. De sagde også jeg var velkommen til at bestille den i Sverige, og kunne heller ikke se nogle problemstillinger ved at købe den i Sverige.

DeaconWP
DeaconWP Oct 27 '14

Claus. Alle biler, der importeres fra et Eu land, og ikke ved indregistreringen er mindst 6 måneder gamle, og ikke har kørt mindst 6.000 kilometer skal der svares moms af. En regel i Skat. Importerer du fra et ikke Eu land, skal der også svares Told, som er 10 %.

Da der også er 25% moms på biler i Sverige, vil prisen på en sådan bil være det samme som i Sverige, hvis du har fået den svenske moms tilbage først.

Det kan en forhandler gøre for dig, da han kan sælge den til eksport. Det lyder da dejligt, hvis den svenske Tesla, vil sælge den til dig, uden svensk moms, og til eksport til Danmark. En privat kan ikke give dig momsen tilbage. 

Måske kan de svenske skatte myndigheder give dig momsen tilbage, hvis du eksporterer den selv.

Det kan du jo lige tjekke med dem. Vi er mange der godt vil vide det med sikkerhed. Så vil du jo efter igen at have betalt dansk moms på 25 % have betalt det samme for din bil, som den kostede i Sverige. Bare med moms til Danmark. Og sparet penge. :-)

Så kan du få momsen tilbage i det EU land du henter den i, så kan det godt lade sig at hente den, og så betale danske moms. I sverige går det lige op. Fra Tyskland giver det 6% mere i moms. Deres er nemlig 19% 

Hjælper det?

Det lyder da dejligt, at Tesla Danmark vil kigge på prisen i forhold til Sverige. Så må vi håbe du når at købe den, inden de sætter prisen op i Sverige, så de ligner de danske priser. Hvis det bliver den vej de evt. regulerer.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 27 '14
Hookmaker
Hookmaker Oct 28 '14
Claus, nej tværtimod, så er Tesla i deres fulde ret til at afvise dig og henvise dig til at bestille via deres danske side. Fuldstændigt ligestillet med al anden internethandel, hvor et firma har salg i flere lande.
krabbe
krabbe Oct 28 '14
I den svenske pris indgår der også (for s85 kr.25.000 og for p85 kr.35.000) forsikringstillæg

Det betyder at bilerne leveres med. 3 års (halv forsikring/kasko) man står selv for den lovpligtige ansvars forsikring.

Derudover er der udsigt til (om det det nye statusbudget (finanslov) for 2015 går igennem) en supermiljøbilpræmie på min kr. 40.000 sek i engangsydelse fra staten. (tror dog der er nogle regler der berører export af biler der har fået denne præmie)

Synes dog ikke at der var mærkbar forskel på DK og SE priserne da jeg konfig. Min S85 og senere Update til S85D.

Men der giver jo sig selv for mig, da jeg er bosiddende i SE :)
Claus8930
Claus8930 Oct 28 '14

Jeg har i dag snakket med Tesla DK, der ikke kunne forbyde mig at købe den i SE. (Sælgeren var meget forstående) 

Ringede derefter til Sverige, de ville dog ikke hjælpe mig med at få bilen uden SE moms. Men nævnte EU hjemmesiden. Bilen vil her blive leveret i Holland uden moms. Men med EU told.

Ringede til Holland og snakkede med deres sælger. Han blev dog hurtig vævende, ved mit setup. Det var tydeligt han ikke ville være "uvenner" med sin danske kollega.

Sjovt nok sad der en dansk medarbejder ved siden af ham. Efter at have vendt sagen med hende, vendte han tilbage, og sagde at man som dansker ikke kunne bestille på denne hjemmeside. Han forklarede at bilen var 40.000 kr. dyrere i DK, fordi bilen skulle transporteres fra Holland til DK.

Han oplyste også at, det ville ikke være muligt for danskere at bestille på denne hjemmeside. Det er kun for lande, som ikke har en Tesla forhandler. Altså må man bede en af sine venner fra et af disse lande, om at bestille bilen for én. Men det kan jo heldigvis også lade sig gøre :)

Jeg bad om at få den danske sælger i røret.

Jeg forklarede at det virkede som om at Tesla skruede prisen ekstra op på det danske marked, idet mange dansker nok, synes bilen alligevel er "billig" da den er fritaget for afgift. (og det er de jo i deres gode ret til, ligesom jeg er at bestille den igennem et andet land) Dette afviste hun blankt, men kunne alligevel ikke komme med en forklaring på merprisen på 40.000 kr.

Hun vil dog vende tilbage med et mere præcis svar (eller en dårlig undskyldning) i morgen.

nicom
nicom Oct 28 '14
Citat... Han forklarede at bilen var 40.000 kr. dyrere i DK, fordi bilen skulle transporteres fra Holland til DK.

Sjovt nok koster det så 0€ at sende bilen til Italien mod 25000-40000kr til dk ..hmmm en forklaring der ikke helt holder .
Claus8930
Claus8930 Oct 28 '14

Ja, grinede også lidt af ham.

Den danske sælger som sad i Holland, prøvede så at sige, at det var fordi de skulle sætte den op, og gøre den klar til det danske marked. Altså indregi. bilen på danske plader.

Jeg spurgte så om hvis en Italiener købte bilen, om så ikke bilen var klar. Det havde hun så lidt svært ved at give et klart svar.

Vi må se hvad de vender tilbage med i morgen.

T3S7A
T3S7A Oct 28 '14

Men er virkelig noget skidt, for det taler jo netop for at der skal afgift på bilen (set med regeringens briller)

Kom der eks. 100.000kr afgift på, så ville Tesla måske sælge bilen 40.000kr billigere end prisen i Holland. Ergo, så kun 20.000kr dyre end i dag. 

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '14

Claus. Kunne du tænke dig at undersøge, hvad de danske toldmyndigheder siger til, hvis man importerer en for ny bil fra Sverige, som der også er betalt svensk 25 % moms af. Skal der så stadig betales moms i DK? Og hvis den kommer fra Tyskland, om man så bare skal svare de 6 % i forskel derfra? Eller det altid er fuld moms i DK, og så bare med at få momsen tilbage, hvor bilen kommer fra.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 28 '14
T3S7A
T3S7A Oct 28 '14
Det er jo blot alm handle med et andet land i EU. Du køber bilen uden moms, og svare Dansk moms af bilenspris.
DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '14

Ja, men som jeg hører det længere oppe i indslag nummer 11, vil Tesla nok ikke sælge den uden svensk moms.

Claus: Der er jo et håndteringsgebyr på en dansk Tesla, der dækker indregistreringen.

Hookmaker
Hookmaker Oct 28 '14
Iht. Toldreglerne mellem EU landene, så er en forhandler forpligtet til at sælge bilen ( en ny) til dig som exportbil dvs. uden moms, denne skal du så svare i det land du importerer til jf. det pågældende lands satser. Dette står tydeligt i bekendtgørelsen på SKAT.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Oct 28 '14
DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '14

Dejligt Hookmaker. Så er der jo ingen ko på isen for Claus. Så er det bare købe den i Sverige.. Må du have en fortsat god aften her på forum.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 28 '14
Hookmaker
Hookmaker Oct 29 '14
Deacon, ved ikke lige hvad der er så dejligt ved det, momsen er jo den samme. Jeg sagde ikke at Tesla skal sælge dig bilen, det bestemmer de alene. Og det siger de med garanti nej til og henviser dig til deres danske salgsafdeling. Helt analogt med hvad der bliver erfaret fra andre der har spurgt Tesla. Det er de jo i deres fulde ret til.
Sider: 1 2 3 »