Loading...
dk

TM3 i Århus C, uden hjemmelader, praktisk muligt? | Tesla Forum

sfr
sfr Nov 21 '19

Kære alle

jeg har forsøgt at suge alt info vedr. lignende emner/tråde her på sitet og er blevet en hel del klogere "thumbs up"/tak for det. Det jeg søger nu er specifik erfaring ift. at købe en TM3 ud fra min situation,, geografi etc.

Kort ridset op

- bor i Århus C, tæt på Botanisk Have, E-on har offentlige ladere indenfor 600-1000m men de er langsomme ladere og jeg kan ikke få beboerlicens fra kommunen til at holde der, så max 5timer parkering. 

- boligforeningen har kun hjemmelader mulighed i garager, garage koster 250-300.000kr (not gonna happend). jeg har forsøgt at "lobby" ift. ladestationer, men det er langt frem i tiden. First movers bliver de aldrig. jeg har også forsøgt med opslag i opgangene ift. at leje garage, men har ikke fået nogen respons 

-ladere på arbejdet er også et stykke frem i tiden, omend jeg ikke har undersøgt det til bunds (er undervejs, men kræver lidt strategisk snilde/timing)

- SUC i Århus er 6km væk

- arbejdet er 10km væk (SUC opladning øger ruten til arbejde med 15min-20min)

- kørselsbehov er ca. 30.000km årligt,. 1-2x månedtlige ture til hhv. Aalborg, KBH, Odense er ikke urealistisk. 

Det vil være en drøm der går i opfyldelse, og min Citroen C3 der knap har kørt 400.000km er ved at have gjort sit (selvom den ikke viser tegn på det)

Jeg har været ude og prøvekøre model S og model 3, og det er model 3 jeg gerne vil have.

Så, er der nogen af jer i lignende situation der har købt? skal jeg blot vente til at infrastrukturen er bedre på plads eller ?

NikolajK
NikolajK Nov 21 '19

Det lyder ikke til at dit daglige kørselsbehov er så stort, så jeg tænker at du sagtens kan få det til at gå op med en opladning om ugen på de EON standere tæt ved dig. Evt. kør den over søndag morgen og tag morgenbrød med fra bageren. 

Ellers kan du undersøge om de er ladestandere tæt ved dit arbejde og så bruge dem ind i mellem.
Jeg har hørt at sådan en el-løbehjul fint passer bagi bilen.

Det korte af det lange - du skal bare bestille bilen, de små udfordringer løser du.

voigt1
voigt1 Nov 21 '19

SUC ca. 6 km væk burde vel kunne bruges - og bestiller du med referralkode så er de første 1500 km gratis. Tror godt jeg turde sætte projektet i gang, hvis jeg var dig.

MOS
MOS Nov 21 '19

Ikke optimalt... Men hvor der er en vilje, er der en vej :-)

Boomle
Boomle Nov 21 '19
Jeg står i samme situation som dig, udover at jeg bor i københavn, og at jeg kan holde ligeså længe jeg vil hvor der er eon ladestandere. Jeg købte en M3P, selvom jeg vidste det ville blive bøvlet. Jeg har 27 km på arbejde, hvorfor 1 opladning om ugen rækker fint - troede jeg! Hvad jeg havde glemt var at man jo ikke kan forvarme batteriet eller kabinen om morgenen. Det betyder at den bruger ekstrem meget strøm på turen, da gennemsnitsforbruget de første 5 km. ligger langt over 400. Jeg ender derfor typisk på omkring 230 når jeg har nået arbejdet. Det betyder med andre ord, at jeg kun kan køre ca. 250-300 km på en opladning på 90 %. Der skal derfor ikke mange accelerationer til, før jeg ikke kan klare en uge på 1 opladning. Jeg elsker min bil, og da jeg har haft en model s før, vidste jeg hvad jeg gik ind til, men man skal godt nok være entusiast for at det er sjovt ;)
baldur
baldur Nov 21 '19

Du skal nok regne med at skulle lade to gange 30 minutter per uge på SC. Det skal være LR udgaven af model 3. Jeg vil være bekymret ved altid at lade på SC, da det slider meget på batterierne. På den anden side så er der tilsyneladende en nogle Model S ejere der lader udelukkende på SC for at udnytte gratis opladning.

Der findes ladere ved nogle indkøbscentre og ofte er de også gratis. Selvom det typisk kun er 11 kW ladere, så kan det muligvis erstatte den ene ugentlige ladetid og du får samtidig købt ind. Prøv at tjekke om der er lignende muligheder hvis du har andre aktiviteter, hvor bilen bliver holdende. Måske der er en lader i nærheden af dit fitnesscenter etc.

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 21 '19
@nikolaj, når han kører 30.000 om året giver det i snit over 80km om dagen og så er en opladning om ugen altså ikke nok. Den ene gang om måneden eller to hvor der er længere ture lyder ikke helt som det er det eneste bilen bruges til med 30k.

Hvis man lige skal en hurtig smuttur og bilen holder en km væk i regn og slud ville det aldrig virke for mig.

Prøv evt at leje/lease en 1mdr, tror du bliver top frustreret over det ret hurtigt.
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Nov 21 '19
sfr
sfr Nov 21 '19

#2 jeg har en ladestander ok tæt ved arbejde, men det er ved en bilforhandlers kundeparkering og er ret sikker på jeg ikke må holde der og oplade, mens jeg arbejder. men ja løbehjul tankegangen er egentlig fint. jeg har sendt en mail til e-on foir at høre ad

#4 true

# 5 det var lidt det jeg havde frygtet, for når først hverdagen kalder er "bøvl"-faktoren pænt meget i spil. Hvordan kommer du udenom bøvlet så?

#6 der en i nærheden af Fitness World hvor man kan lade hmmm

#7 30.000 er måske højt sat, det varierer en del, måske 25.000 så. det løber op på en eller anden måde. og du har en pointe i at bilen skal være ved lejligheden når man er der, og så skal den lades når man er ude. god ide med leasing. kender du et sted hvor man kan det? syntes kun jeg kan finde langvarige leasingperioder (og hundedyre)

Boomle
Boomle Nov 21 '19

Du kommer aldrig uden om bøvlet, men man lærer at leve med det. Det betyder at jeg nogle gange midt på ugen lader bilen, og der lader jeg den blot stå over natten. Det gør så at jeg skal gå frem og tilbage, men det lever jeg med ;)

baldur
baldur Nov 21 '19
Hvis man kører 25.000 km og regner med en effektivitet på 240 Wh/km, så skal der lades 6000 kWh årligt. Hvis vi siger at du i gennemsnit opnår 100 kW på superladeren, så er det 60 timer. Eller lidt over en time ugentligt. Det er meget pessimistiske tal, så jeg vil mene at det er helt realistisk at bruge en halv time to gange om ugen ved en supercharger. Hvis man kan spise den, så kan bilen fungere som en helt normal bil derudover. Du kan bare se TV, Youtube eller spille:-)
Nikola
Nikola Nov 21 '19

Jeg ville arbejde kraftigt på ladning hjemme eller på arbejde. Jeg ville blive ufatteligt træt af at bøvle med løbehjul, planlagte ladestop til hverdag etc. (så kan man jo nærmest lige så godt droppe bilen og tage bussen i stedet..) Ladning til hverdag skal finde sted hjemme/andet sted hvor man er i forvejen i min bog.... (men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvor motiveret man er... ;-) )

I stedet for opslag i opgangen om leje af garage, ville jeg overveje at gå rundt og stemme dørklokker eller lignende (tror at der er mange der overser opslag). Kunne vel godt være at man kunne overbevise en nabo om at man skulle leje/låne deres garage "i en højere sags tjeneste"?

Det samme på jobbet. Du kan umuligt være den eneste der går med overvejelser om elbil. Der må være mulighed for at få opbakning fra andre til evt. lademuligheder. Man kunne vel diskutere med arbejdspladsen, evt. tilbyde at hjælpe med det praktiske/aftaler etc. så arbejdsgiver havde minimalt bøvl med det. Afhængig af virksomhed kunne det jo laves simpelt, kræver jo kun adgang til noget kraftstik, så er det en mulighed, kan man jo bare aftale at man eksempelvis betaler fast pris. "50,- for en opladning, noter det selv"
Man kan vel samtidig slå på det klimavenlige etc.   

fmm1000
fmm1000 Nov 21 '19
Husk lige at stort set alle ladere i Aarhus meget ofte er optaget af fossiler.
kapsel
kapsel Nov 21 '19

Jeg bor på Frederiksberg, som er luksus i forhold til at have elbil - vi har 3 forskellige steder med 4-6 dedikerede elbil pladser indenfor 5 minutters gang.

Jeg kører 30.000 km årligt, og lader 1-2 gange om ugen - nogle gange en ekstra gang, hvis det alligevel lige passer med hvor jeg parkerer..

Hvis der havde været 10 minutter til hvert sted, og/eller en 75% risiko for at der holdte en fossilbil og blokerede, eller en elbil der ikke opladede, så havde jeg opgivet Model 3 projektet.. At offentlig opladning kan fungere (i form af at man kan forvente at kunne finde en ledig lader) er super essentielt for at have en elbil..

Selv med de 1-2 gange vi lader om ugen, er det nogle gange besværligt - for at lade den op fra fx 20% til 90%, tager det længere tid end de 3 timer der er max parkeringstid på de offentlige ladere på Frederiksberg.. hvilket i praksis betyder man fx skal stå tidligt op, for at flytte bilen for at overholde parkeringsreglerne.. Godt for andre elbillister, men op ad bakke når man er kommet hjem klokken 2 om natten og landet med 5%, og man så skal flytte den inden kl 9 om morgenen :)

Glæder mig til den dag vi får råd til hus - og garage med 230V.. hilsen en elbil-ejer på Frederiksberg, med luksusforhold for elbiler :)

jramskov
jramskov Nov 22 '19

Jeg er nok i samme båd som Nikola. Det vil helt sikkert kræve noget ekstra, for meget for mig personligt og som fmm1000 nævner ovenfor, så er mange ladestandere i Aarhus desværre ofte blokeret af forureningsbiler. 

Johannelund
Johannelund Nov 22 '19

Nu er der jo Ingen der forhindre jer storbybeboer at gå til jeres udlejere eller ejerforening og spørge om de vil opsætte en ladestander til ejendommens beboer

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 22 '19
@Johannelund, det skriver han jo netop er forsøgt!
Jenskh
Jenskh Nov 22 '19
Min situation minder lidt om din. Jeg kører også ca 30.000 om året, men kun ca. 26 på hverdage til og fra arbejdet. Min er en model3 LR RWD og jeg kan snildt nøjes med at lade en gang om ugen.
Jeg lader ved en offentlig 11kw stander der er ca en km fra arbejdet.
I sommerhalvåret kan jeg næsten køre to uger på en opladning. Som temperaturene er lige nu har jeg 25 - 30% tilbage efter 5 hverdage og lader derfor en gang om ugen

Opladningen ved en 11 kW stander er færdig efter ca. 5 timer så det passer fint med at den står og keder sig i 3 timer før jeg er færdig på arbejdet.

Weekend ture slutter typisk med en tur ved SC. Det tager 15 - 20 minutter så er den fyldt op igen.

Husk at selv Aarhus kommune er ved at vågne op til den nye tid så der kommer snart nye ladepladser. Hvis du synes det går for langsomt er en artikel i lokal sprøjten eller et møde med den lokale miljøordfører et godt udgangspunkt

Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Nov 22 '19
M3Jan
M3Jan Nov 22 '19

Det kræver altså lidt planlægning og fleksibilitet at køre elbil, og særligt hvis man ikke kan lade hjemme. Kører selv TM3 LR AWD og kører ca 40.000 km om året. Ca 55km hver vej til og fra arbejde. Har ikke mulighed for at lade hjemme. Har abonnement hos Clever og lader størsteparten 300m fra arbejde (går en tur omkring frokost og flytter bilen når den er ladet op). Derudover er der en 50kW Clever stander ca 10km fra hjemmet jeg ofte frekventerer - mest hvis der skal lades lidt på i løbet af weekenden hvilket der ofte skal (og handler så gerne i den tid det tager at lade, i den Føtex som standeren står ved).

På længere ture er det typisk en kombination af UFC Eon/Clever, Ionity, SuC. Derudover i det daglige suppleres gerne med Clevers 11kW eller 50kW standere hvor der nu er mulighed og behov, i nærheden af det sted jeg lige befinder mig.

Dit kørselsmønster synes jeg er ret hensigtsmæssigt når nu du ikke har mulighed for at lade hjemme. Du kører tilsyneladende ganske lidt i hverdagen til og fra arbejde. Dine ture til Aalborg, Odense, Kbh ville jeg ikke bekymre mig. Du vil nok bare typisk bruge UFC Eon/Clever, Ionity eller SuC når du skal til Odense/Kbh. Og måske Ionity/SuC når du skal til Aalborg. En kort pause på 20 min giver snildt strøm til hele turen. Måske står der en 11kW stander i nærheden af hvor du skal være i de pågældende byer, og så lader bilen mens du holder møde eller hvad du nu laver.

Jeg synes selv det fungerer rigtig godt med Clever til at dække 90% af forbruget og på den måde er det ret billigt i strøm. Man lærer hurtigt at tilpasse sig. Men det er jo nok forskelligt fra person til person hvad der fungerer

Hvis du har modet og ikke har noget imod lidt planlægning og fleksibilitet ville jeg godt turde kaste mig ud i projektet. Du har en SuC 6 km fra hjemmet og så kan det ikke gå helt galt. Det er ikke optimalt for batteriet at lade SuC hver gang, men omvendt tror jeg heller ikke det er værre. Du vil nok alligevel finde tilstrækkelig med andre måder at lade på som i virkeligheden kan klare den største mængde.

Du bør checke i Eon/Clever/Ionity/SuC/Plugsurfing apps hvor der ligger ladestander i forhold til hjemmet, arbejdet, og i de 3 nævnte byer.

Bilen er så mega-fed, at det opvejer alt besværet. Held og lykke :-)

mbk
mbk Nov 24 '19

Uden nem adgang til opladning i løbet af natten eller arbejdsdagen så er elbil ikke særlig optimalt. Jeg ville nok enten vente, flytte eller køre benzin til lade forholdene bliver bedre. 

sfr
sfr Nov 25 '19

tak for alle indsparkene, jeg tror jeg hælder til at det vil være en god ide med nem adgang til opladning, så jeg forsøger via arbejdet. 

er der nogen der har erfaring med at skulle præsentere lademulighed på arbejdspladsen? eller noget jeg skal være obs på eller en særlig leverandør der er god? jeg har fået indhentet oplysninger/tilbud via Clever. det ser fornuftigt ud lige umiddelbart. 

Sider: 1 2 »