Loading...
dk

Eon eller Clever | Tesla Forum

MOS
MOS Nov 24 '19

@mbk

Jeg superlader da også bare, når jeg har behov og bekymrer mig ikke supermeget om degradering.

Men hvis man skal betale for opladning og har valget mellem 50 kW eller f.eks. 150 kW, så ville jeg da vælge 50 kW, hvis jeg i situationen kunne nøjes med det og så bare lade resten derhjemme.

Mange steder er der heller ikke mere end 50 kW lader og så står valget reelt mellem 50 kW og ingenting. Der er 50 kW oftest at foretrække :-)

jth
jth Nov 24 '19
Quote from MOS

@mbk

Jeg superlader da også bare, når jeg har behov og bekymrer mig ikke supermeget om degradering.

Men hvis man skal betale for opladning og har valget mellem 50 kW eller f.eks. 150 kW, så ville jeg da vælge 50 kW, hvis jeg i situationen kunne nøjes med det og så bare lade resten derhjemme.

Mange steder er der heller ikke mere end 50 kW lader og så står valget reelt mellem 50 kW og ingenting. Der er 50 kW oftest at foretrække :-)

Jeg er ikke overbevist :) Jeg kunne ikke forestille mig at køre efter en gratis 50kW lader for at spare 60kr når der en en vis sandsynlighed for at jeg må vente 90min på en Leaf der lader...
MOS
MOS Nov 24 '19

@jth

Nu ved jeg ikke lige, hvor mange gratis 50 kW ladere der er. Men at vente 90 min. på en Leaf, der lader... Tja, det sutter big time :-( #RapidGate anyone?

PeterE
PeterE Nov 24 '19
Det kan jeg svare på - der er INGEN gratis ladere :) nogle har flatrate og andre har forudbetalt. Gratis er ingen af delene.

(Jaja, står der en ‘gratis’ lader hos Ikea eller McD et sted - så kald det endelig gratis...)
jramskov
jramskov Nov 25 '19

Den nye Ionity ved Greve er vist også gratis lige pt. og det tror jeg også Clever/Eon's UFC stationer stadig er?

Franke
Franke Dec 5 '19

Eon: 680 kr/mdr (Lavere end abonnement fordi deres refusion er højere end el-prisen)
Clever: 780 kr/mdr (Højere end 750, fordi deres refusion kun er 2,09)
Evse: 570 kr/mdr (Ingen opladning udenfor matriklen) 

Hvad giver du for din strøm? nu ved jeg ikke om der er regionale forskelle, men at give mere end 2 kr/kWh så burde man skifte elselskab  

Forummets indlæg er redigeret af Franke Dec 5 '19
jramskov
jramskov Dec 5 '19

Det fik mig til at kigge på vores seneste faktura fra True Energy. Jeg ved der findes billigere, men kan godt bla. lide deres "big battery" koncept. Jeg må samtidig sige at jeg ikke går så meget op i kWh prisen da en meget stor del af det er afgifter som er ens uanset hvilket elselskab man har. 

Vores seneste regning er for perioden 01.08.2019 til 31.10.2019 og der har vi brugt 2.426kWh til en samlet pris på 4605,29. Det giver en kWh pris på knap 1,9kr. 

Ovenstående forudsætter at jeg har læst og forstået vores elregning korrekt :D

KimT
KimT Dec 5 '19

Ingen grund til at regne den ud. Der burde stå en linje på din regningen - som her på min regning fra seas-nve: "Din kWh pris for el på denne regning er 1,61 kroner/kWh. Beløbet er eksklusive abonnement og gebyrer. "

Så en besparelse på 30øre, men vores forbrug på ca. 18.000kW årligt er da også værd at tage med ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 5 '19
jth
jth Dec 5 '19
Citat fra PeterE Det kan jeg svare på - der er INGEN gratis ladere :) nogle har flatrate og andre har forudbetalt. Gratis er ingen af delene.   (Jaja, står der en ‘gratis’ lader hos Ikea eller McD et sted - så kald det endelig gratis...)

Scenariet er:

Du har abn hos Clever eller eon og er på vej hjem. Du er sulten og vil stoppe 30min.

Stopper du så ved en 50kw lader fra Clever/eon som er "gratis" (læs: ladning er inkluderet i dit abonmment) med risikoen for at opladeren er ICE'd eller Leaf'ed?

Eller stopper du ved Tesla SC eller evt. Ionity med "garanti" for ledig ladestander, men hvor du skal betale?

jramskov
jramskov Dec 5 '19
Citat fra KimT

Ingen grund til at regne den ud. Der burde stå en linje på din regningen - som her på min regning fra seas-nve: "Din kWh pris for el på denne regning er 1,61 kroner/kWh. Beløbet er eksklusive abonnement og gebyrer. "

Så en besparelse på 30øre, men vores forbrug på ca. 18.000kW årligt er da også værd at tage med ;-)

Nej, sådan en linie er der ikke umiddelbart på vores regning:

Jeg gætter på grunden til at du kan få det til den pris er at du skifter selskab hver sjette måned? Det bøvl gider jeg simpelthen ikke.

jramskov
jramskov Dec 5 '19
Citat fra jth
Citat fra PeterE Det kan jeg svare på - der er INGEN gratis ladere :) nogle har flatrate og andre har forudbetalt. Gratis er ingen af delene.   (Jaja, står der en ‘gratis’ lader hos Ikea eller McD et sted - så kald det endelig gratis...)

Scenariet er:

Du har abn hos Clever eller eon og er på vej hjem. Du er sulten og vil stoppe 30min.

Stopper du så ved en 50kw lader fra Clever/eon som er "gratis" (læs: ladning er inkluderet i dit abonmment) med risikoen for at opladeren er ICE'd eller Leaf'ed?

Eller stopper du ved Tesla SC eller evt. Ionity med "garanti" for ledig ladestander, men hvor du skal betale?

Der er også Clever/Eon UFC stationerne ved Fredericia, Knudshoved og Halsskov indtil videre, men ellers ville jeg vælge Tesla SuC.

PeterE
PeterE Dec 5 '19
Citat fra jth

Scenariet er:

Hvis jeg kun har 30 minutter, så er det kun SuC eller UFC der giver mening. Hvis jeg har 2 timer et sted pga møde, shopping eller lign, så er det noget andet. Når det er sagt, så finder jeg tit min parkeringsplads ved en EON stander, og så oplader jeg uanset hvad.  

Husk: 'A plugged-in Tesla - is a happy Tesla'  (ikke mit citat...)

baldur
baldur Dec 5 '19

Jo ud over nogle gratis destination chargere rundt omkring (nær mig er der gratis opladning hos City 2) så er der meget væsentligt gratis 150 kW lynladere ved Halsskov. Det ligger perfekt til en tur til Jylland. Jeg bruger den hver gang og opnår som regel at bruge kroner 0 på strøm for hele turen. Så sent som for en uge siden var jeg i Kolding til møde og brugte cirka 15 minutter i Halsskov hver vej.

Det er ægte gratis da jeg ikke har noget kundeforhold af nogen art til Eon eller Clever. City 2 er også ægte gratis. I det omfang at man kan sige, at jeg betaler via det jeg køber hos City 2, så er det nok mest de 99% ICEV kørende der betaler for mig :-). På tilsvarende vis er der gratis destination chargere mange andre steder. Eksempelvis på mange hoteller når man er på langtur.

Men på spørgsmålet om jeg opsøger disse gratis muligheder, så er svaret mest nej. Bortset fra den i Halsskov, så foretrækker jeg at bruge Teslas superchargere. Jeg kører ofte på hotel med konen og selvom der ofte er gratis lademulighed, så gider jeg ikke bekymre mig om det. I det store billede er det småpenge der går til det og jeg synes det er sjovere at nyde friheden og trygheden ved at vide, at der ikke bliver nogen problemer med det på turen.

Ice2EV
Ice2EV Dec 5 '19

@jramskov Mener du godt nok at 3 minutter hvert halve år ikke er værd at spare 30 øre pr kW? VI bruger ca 11-12.000 kW efter vi har fået elbil, før ca 5.600.

De 6 minutter om året, som beløber tig til en timeløn på (12000X0,30)/6 X60= 36.000 kr/timen skattefrit. Synes jeg er givet godt ud. Det er vist kun Lewis Hamilton og en eller anden fodboldspiller der kan komme i nærheden af den timeløn.

jramskov
jramskov Dec 5 '19

@Ice2EV: Hvis jeg kunne få de 36.000kr/timen skattefrit nogle dage om året, så ville jeg være væsentlig mere interesseret :-)

MOS
MOS Dec 6 '19
Citat fra PeterE

Hvis jeg kun har 30 minutter, så er det kun SuC eller UFC der giver mening. Hvis jeg har 2 timer et sted pga møde, shopping eller lign, så er det noget andet. Når det er sagt, så finder jeg tit min parkeringsplads ved en EON stander, og så oplader jeg uanset hvad.

Hvorfor giver 50 kW ikke mening? På 30 min. får man 25 kWh, hvilket er nok til 125-150 km kørsel. Det er i mange tilfælde nok til, at man kan komme resten af vejen hjem - specielt hvis batteriet ikke i forvejen er helt tømt. Så kan man jo altid lade den helt op, når man er kommet hjem.

jramskov
jramskov Dec 6 '19

@MOS: Siden der ofte kun er én ladestander, vil det for mig mere være risikoen for at den er optaget der vil gøre at jeg fravalgte den.

PeterE
PeterE Dec 6 '19

@MOS Netop fordi der tit kun er en enkelt stander langs motorvejen, og så vil jeg meget hellere satse på at nå næste SuC. Og så er det vist ikke os alle der kan køre 125-150 km på motorvej på 25 kWh...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 6 '19
Sider: « 1 2