Loading...
dk

M3P 0-100 "kun" 3.4/3.6s | Tesla Forum

olerass
olerass Nov 24 '19

Er der nogle M3P ejere der har målt deres 0-100 tider som vil dele resultaterne? Jeg er lidt skuffet over at min på intet tidspunkt ser ud til at kunne nå de 3.2 som advertised, selv med den seneste 5% power increase opdatering.

Jeg har målt ved at optage en video af speedometeret med min telefon mens jeg accelererer. 0-100 udregnes ved at dividere antallet af frames der går fra 0 til 100 med FPS for optagelsen. Jeg går ud fra dette er rimelig præcist. Mine målinger er følgende:

- I sommers, da bilen var næsten helt ny og i god varme (31c) med 97% batteri: 3.44 sek
- I dag, med 15k km på bagen, 7c og 72% på batteri og 5% power increase update: 3.6 sek. 

Begge målinger er ret langt fra de 3.2s. Selv det optimale scenarie i sommers med god varme er det rimelig langt fra 3.2s. Kan det virkelig passe? I begge tilfælde har bilen ikke vist nogen punkterede linje ved accelerationsbaren. Kunne være interessant at sammenligne med jer andre.

Forummets indlæg er redigeret af olerass Nov 24 '19
Mizzle
Mizzle Nov 24 '19

Det officielle tal er 3,4 sekunder fra 0-100 km/t. De 3,2 sekunder, du omtaler, er 0-60 mph (0-96,5 km/t), og her involverer tallet roll-out, hvilket vil sige at de først begynder at måle, når bilen har bevæget sig en fod (ca. 30 cm).

Dit resultat på 3,6 sekunder er i høj grad påvirket af omgivelsernes temperatur og det relativt lave batteriniveau.

Kort fortalt: Alt er som det skal være og der er intet at brokke sig over.

olerass
olerass Nov 24 '19

Tak @Mizzle. Havde ikke lige overvejet de manglende 3,5 km/t :) Så målingen i sommers var OK i guess. Men de seneste 3.6s lyder af meget synes jeg givet at bilen med de 5% bedre performance burde ligge på 3.27s -- måske jeg skal prøve med samme SoC for at kunne sammenligne bedre. 

Mht omgivelserne, burde det så ikke være reflekteret i accelerationsbjælken hvis det er begrænset? På min seneste måling på 3.6s var den fuldt optrukken (ingen punktering). Jeg lagde dog mærke til at baren aldrig blev helt fyldt op som den gjorde i sommers under samme test. Se følgende:

Er det normalt?

Mizzle
Mizzle Nov 24 '19

Det kræver op til en times kørsel eller en del supercharging at få batteriet varmet rigtig godt op til den slags rekordforsøg.

Batteriet har med næsten 100% sikkerhed ikke haft den optimale temperatur og den relativt lave SoC har også en betydning. Det er trods alt tiendedele af et sekund, vi snakker om her, så selv små ting er af betydning :-)

Der er i øvrigt målt 0-60 mph på M3P på under 3 sekunder efter den nye opdatering. Det var ikke nemt at opnå, og ganske vist også kun med nogle få tusindedele af et sekund, men det er lykkedes - så det skulle bestemt være muligt at ramme 0-100 på omkring 3,2 sekunder :-)

Forummets indlæg er redigeret af Mizzle Nov 24 '19
MOS
MOS Nov 24 '19

Vejbanens beskaffenhed kan også påvirke resultatet. Kolde dæk ligeså. Bedste resultat opnås nok på grov asfalt indsmurt i klistrede dækrester og på letsmeltede slickdæk til banebrug.

fmm1000
fmm1000 Nov 24 '19
Det kolde vejr lige nu er også en ulempe.
olerass
olerass Nov 24 '19

@Mizzle, @fmm1000 jeg er godt med på temperatur mm påvirker batteriets effektivitet, men burde det ikke reflektereres i accelerationsbjælken hvis det er tilfældet? Manualen siger:

Eftersom der ingen "dashed line" er på accelerationen i mit screenshot må det vel betyde at disse faktorer ikke spiller ind. Man må antage at accelerationen derfor ikke er begrænset, og dermed er det kun er fx dæk, vejr osv eksternt til bilen der kan påvirke resultatet. Jeg har dog svært ved at se hvordan dette skal kunne bringe bilen fra 3.44 til 3.6s alene.

Det er nok mere plausibelt at bilen ikke altid viser om acceleration er begrænset eller ej. Jeg har før oplevet de "dottes lines" på accelerationsbaren, men der har det været frost. Mit gæt er at Tesla enten ikke viser eller ikke har en god nok algoritme til at bestemme bilens præcise ydeevne endnu. Jeg synes selv jeg kan mærke en ret stor forskel i hvor sløv bilen er nu i forhold til i sommers, og efter en 20 min supercharge er der meget mere knald på igen. Der er altså en klar diskrepans mellem hvad bilen selv mener den kan yde og hvad den faktisk kan yde. Håber Tesla retter det i en opdatering, det kunne være rart at se om den preheating man fx laver om morgenen har nogen effekt uden at man behøver hamre speeder i bund når man kører for at "mærke efter".

RobertJ
RobertJ Nov 25 '19

dashed lines er BMS der laver batterisbeskyttende foranstaltninger pga f.eks temperatur eller lav SoC.

Batterispænding er en funktion af SoC. De større pakker er fuldt opladet ved ~400v og lukker ned ved ~300v.
Ved 72% SoC har du 'kun' givet motoren ~375v spænding, for samme effekt vil bilen efterspørge flere ampere der resulterer i ledningstab. 

Fenomener omkring batterispænding, battericellernes træghed ved kulde (indenfor operating conditions) og sikkert en hel del flere er ikke en begrænsning der vises ved dashed lines
Skulle de gøre det ville bilen være en stort advarsels disco.

Vil du ha rekordforsøg, få batteriet op på 25-30gr og lad til 95%.
batteriet er oftest deroppe i varme hvis du har ladet op i nogle timer inden på stærkstrøm/SuC.

Hver opmærksom på at vejen SKAL være knastør, så en solbeskinnet eftermiddag er et must.

P85DK
P85DK Nov 25 '19

@olerass - få noget ordentligt dokumentation før du kører helt ud over kanten :-) Få den testet på tør vej, på sommerdæk en varm forårsdag eller almindelig sommer dag. En video på din mobil af speedometer har for mange fejlkilder. Der er flere forummedlemmer har en vbox som du sikkert kan låne når det bliver forår.

RUNE2
RUNE2 Nov 25 '19
Husk at tage højde for speedometer misvisningen. Afhængig af dæk, skal du nok op på 101 eller 102 på speedometeret før du kører 100. Kan jo tjekkes med GPS.
Ellers en fed måde at teste på, det må jeg også prøve :-)
olerass
olerass Nov 25 '19

@RobertJ tak for info. Jeg prøver igen til sommer under samme conditions som tidligere, og ser om jeg ikke kan få den under de 3.44 :-)

Jeg synes dog stadig bilen burde vise de tilfælde du nævner hvor acceleration er limited. Det gør den jo fx allerede med regen, hvor der nærmest konstant er dashed lines for tiden. Det gør den i mine øjne blot mere pålidelig.

olerass
olerass Nov 25 '19

@RUNE2 god pointe. Ja, det fungerer ret godt og alle med en smartphone kan gøre det. Og nej det er self ikke 100% præcist, men vil skyde på fejlmargin kun er et par ms eller ti, alt afhængig af FPS. Jeg bruger Quicktime (eller VLC afhængig af platform) til at afspille filmene frame by frame og så tælle fra den viser 1 til 100. Prøv det endelig og vend tilbage :-)

P85DK
P85DK Nov 25 '19
Citat fra olerass

@RUNE2 god pointe. Ja, det fungerer ret godt og alle med en smartphone kan gøre det. Og nej det er self ikke 100% præcist, men vil skyde på fejlmargin kun er et par ms eller ti, alt afhængig af FPS. Jeg bruger Quicktime (eller VLC afhængig af platform) til at afspille filmene frame by frame og så tælle fra den viser 1 til 100. Prøv det endelig og vend tilbage :-)

Nok mere præcist og en del simplere at benytte en af de mange mange mange apps til din telefon som så benytter GPS signal (forudsat at du har et godt GPS signal). 

voersaa
voersaa Nov 25 '19

Citat fra olerass

- I sommers, da bilen var næsten helt ny og i god varme (31c) med 97% batteri: 3.44 sek

- I dag, med 15k km på bagen, 7c og 72% på batteri og 5% power increase update: 3.6 sek. 

Det er ret vigtigt at gøre det klart om du forholder dig til "med eller uden roll-out". Mizzle har ret når han nævner at de Tesla hjemmeside tider du sammenligner med er med roll-out, hvilket gør målingen omtrent 0,2 sekund hurtigere. Du skal altså trække 0,2 sek fra dine tider. 

Man kan også vende det rundt så du ligger tiden til Tesla's reference tid. Dvs. at dine tider skal sammenlignes med 3,6 sekund.

Du kan se tider andre får her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/performance-3-0-60-dragy-what-are-you-getting.138284/

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Nov 25 '19
MOS
MOS Nov 26 '19

@olerass

Det kan også tænkes, at Tesla ikke viser en evt. begrænsning, hvis den er lille (f.eks. < 10%).

Jeg har selv den oplevelse i min Model S, at de gule stiplede linjer pludselig forsvinder helt, hvis regen er > 50 kW, selvom skalaen ser ud til at gå til ca. 70 kW. Under 50 kW trækker de gule stiplede linjer sig langsomt og gradvist tilbage i takt med at batteriet bliver varmt.

lauz
lauz Nov 26 '19
Du kan ikke sammenligne tider på 7 grader vs. varm sommerdag.

Du har uendeligt ringere vejgreb i lave temperaturer, hvilket tracktion control vil korrigere for, hvilket betyder dårligere tider.

På en ICE betyder det mindre, da koldere luft typisk får motoren til at yde flere heste. På en el-bil er der omvendt. Ringere vejgreb + højere lift-densitet = ringere 0-100 tid.

Der er en grund til at næsten alle Nürnberg rekorder køres om sommeren.
Aelling001
Aelling001 Jan 13

Vinter = kold luft, der er mere sammenpresset og så vejer mere pr liter. Luftmodstanden vokser med 3. potens. Det må tage lidt af kræfterne ved acceleration

RUNE2
RUNE2 Jan 13
Quote from Aelling001

Vinter = kold luft, der er mere sammenpresset og så vejer mere pr liter. Luftmodstanden vokser med 3. potens. Det må tage lidt af kræfterne ved acceleration

Luftmodstanden stiger med farten (v) i anden potens og lineært med luftdensiteten (rho) jf. 

F,drag = Cd * A * .5 * rho * v^2

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drag_equation
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jan 13
baldur
baldur Jan 14

Jeg tror ikke metoden med at filme speedometer er god. Problemet er at der kan være en forsinkelse på opdateringen af skærmen, ligesom vi ikke ved hvordan Tesla måler hastigheden.

Brug en ekstern enhed til at lave målingerne med.

RUNE2
RUNE2 Jan 14
Quote from baldur

Jeg tror ikke metoden med at filme speedometer er god. Problemet er at der kan være en forsinkelse på opdateringen af skærmen, ligesom vi ikke ved hvordan Tesla måler hastigheden.

Brug en ekstern enhed til at lave målingerne med.

TM3 måler hastighed på hjulene. Da jeg satte 245/45 på fremfor 235/45 faldt hastigheden på speedometeret ift. GPS med ca. 1,5% svarende til den større omkreds. Nu er misvisningen nede på, at speedometer viser 0-0,5% for meget.

Forsinkelse på skærmen (lag) vil alt andet lige være konstant gennem en prøvekørsel, så mon ikke tidsforskellen mellem sidste frame med 0kmt og første med 100km/t er en ret præcis 0-100 tid. 

Men årstiden er nok mere til stænklapper end accelerationstest.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jan 14
Sider: 1 2 »