Loading...
dk

Udskiftning af bøsninger i bærearme - erfaringer? | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Nov 26

Hej alle. 

Min mekaniker siger at jeg skal have udskiftet de bagerste øverste bærearme.   

Der er delen der hedder "16" på tegningen. Reservedelesnummeret er 1021418-00-B   Fik endelig fat på Tesla igår der strake sendte en regning på 7200?   Det viser sig at det var med montering. Hvorfor fanden sender de en regning før de har udført noget som helst? Nå men de to bærearmes rå pris er ca 3500,-  

Jeg kiggede lidt rundt på nettet og fandt disse bøsninger der er beregnet til montage i de omtalte bærearmene.  

https://www.ebay.co.uk/itm/Suspension-Control-Wishbone-Arm-Bushing-Mount-TESLA-X-S-polyurethane-NEW/401964159038

Er det noget der er nogen af jer der har erfaringer med disse dele? Jeg tænker at de gamle bøsninger skal presses ud og de nye presses i.  Regner med at få den lokale mekaniker til af udføre dette. Jeg overvejer at få skiftet bøsninger i begge de øverste bærearme #8# og #16# når jeg er igang.  8 bøsninger koster ca. 1200 med porto.  Hertil et par værkstedstimer. Hvad tænker I - er det en fjollet ide?

Hilbert
Hilbert Nov 26

Har ikke erfaring med lige netop bærearmsbøsninger, men hvis de kan presses ud uden at rive og deformere, burde nye også kunne sættes i, ved først at varme bærearm og køle bøsning.

Hvad siger din mekaniker?

KimT
KimT Nov 26

Tesla er jo begyndt at sende PDF dokumenter ud med overslag på pris som skal godkendes inden de må gå i gang.

Jeg fik noget ligende skiftet ifm. at den var inde at få skiftet airbag/styrekugler. Den skulle til 4år syn et par dage senere, så de fik lov til at lave det. Jeg gave 6.500,- hos Tesla. Det kunne godt være den lokal mekanikker kan nøjes med at skifte selve bøsningerne, men det kræver jo netop at man kan få fat i dem. Jeppe snakkede på et tidligere tidspunkt netop om at de nøjes med at skifte dem. Men de tog dem vist fra en anden/billigere del, men den var lavet om, så på det tidspunkt, skulle han have fundet en anden løsning, da man åbenbart ikke kunne få fat i nogen i løs vægt.

Jeg har desværre ikke regningen på hvad det var Tesla skiftede, da det PDF link de sendte da den var færdig er udløbet, og jeg fik ikke gemt dem. Og få fat i Århus for at få regningen tilsendt har vist lange udsigter.......

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 26
P85DK
P85DK Nov 26

Typisk vil timeprisen hos en mekaniker gøre at det ikke kan betale sig at presse bøsninger ud og presse nye ind, da der jo også er muligheden for at det går galt som Hilbert siger.

Men hvis din mekaniker har mod på det, så er det jo bare at få et tilbud. Men en reservedelspris på 1750 pr. bærarm, så tror jeg ikke det kan betale sig. Det vil nok tage en lille time at skifte de 4 bøsninger i hver bærearm, plus de 1200 du har brugt på bøsningerne og så er hoppet op til helt nye originale bærearme med nye bøsninger ikke så højt, at det er værd at lege med. Desuden er det nogle af de bærearme som folk har oplevet er knækket, så jeg ville skifte dem til det nye stærkere design.

PeterE
PeterE Nov 26
Citat fra P85DK

Typisk vil timeprisen hos en mekaniker gøre at det ikke kan betale sig at presse bøsninger ud og presse nye ind, da der jo også er muligheden for at det går galt som Hilbert siger.

Men hvis din mekaniker har mod på det, så er det jo bare at få et tilbud. Men en reservedelspris på 1750 pr. bærarm, så tror jeg ikke det kan betale sig. Det vil nok tage en lille time at skifte de 4 bøsninger i hver bærearm, plus de 1200 du har brugt på bøsningerne og så er hoppet op til helt nye originale bærearme med nye bøsninger ikke så højt, at det er værd at lege med. Desuden er det nogle af de bærearme som folk har oplevet er knækket, så jeg ville skifte dem til det nye stærkere design.

Det lyder pludselig som en nem beslutning, jeg må have mine skiftet til næste service.
webercarbmann
webercarbmann Nov 26
Citat fra PeterE
Citat fra P85DK

Det lyder pludselig som en nem beslutning, jeg må have mine skiftet til næste service.

@PeterE.   Du har ret. Jeg bestiller nye. 

Den sælger af bøsninger på Ebay jeg linker til, har de fleste bøsninger til TMS /TMX undervogn. Det kunne godt senere blive interessant at skifte bøsninger i fx bærearmene når de bliver slidt. De bliver produceret i Polen og ejeren af firrmaet er angiveligt selv Tesla ejer.