Loading...
dk

Hvorfor ikke Teslas forslag til vinterdæk | Tesla Forum

Permand
Permand Nov 28 '19

Hej, Jeg har læst indlæggene her og søgt på nettet, men da jeg er helt uvidende på dette felt, så er jeg bare blevet mere forvirret. Jeg har LR RWD - udgaven.

Teslas forslag er:

"DKK 16.050 med aero caps

18'' Pirelli vinterhjul

Pirelli Sottozero 3 vinterdæk kombinerer lav rullemodstand med godt vejgreb på snedækkede veje. Dette sæt indeholder Pinwheel-fælge med monterede dæk. Aero caps kan købes separat i vores onlinebutik."

Mit spørgsmål er hvorfor man ikke bare skal købe dette sæt - er det prisen eller egenskaberne, der får de fleste skribenter til at gå efter alternativer?

Hvor vigtig er fælgproducenten/-typen i.f.t. dækkene?

mvh

Per

jramskov
jramskov Nov 28 '19

Der findes helt klart billigere løsninger, men vi har valgt Teslas og er udmærket tilfredse.

henrik_dk
henrik_dk Nov 28 '19

Det er godt nok en anden bil og størrelse på dækket, men det er samme dæk.

Jeg har haft Pirelli Sottozero 3 vinterdæk i størrelse 245/35-21 på min Model S i de sidste 3 år. Der har godt nok ikke været særlig meget sne, men jeg var ikke imponeret. De støjer meget og stod ikke særlig godt fast, da der endeligt kom noget sne. I hvert fald ikke i forhold til min tidligere baghjulstrukne BMW med nye Vredestein vinterdæk. Det skyldes sikkert størrelsen på dækkene, men alligevel....

Desuden så er Pirelli Sottozero 3 altid de dyreste dæk på daekonline.dk. Så mon ikke også, at Tesla tager sig godt betalt for dem? 

https://www.daekonline.dk/...rt=ALL&weiter=30

P85DK
P85DK Nov 28 '19

Jeg har stik modsatte oplevelse af Pirelli Sottozero 3 i 245/35-21. Kørt med dem i 5 vintre og altid været meget tilfredse med dem OG sidst jeg fik nye på, så var Tesla billigere end daekonline og det var inkl. montering. Hvis man har vinterfælgene i staggered, så er 265/35-21 faktisk et par hundrede yderligere billigere.

Permand
Permand Nov 28 '19
Citat fra henrik_dk

Det er godt nok en anden bil og størrelse på dækket, men det er samme dæk.

Jeg har haft Pirelli Sottozero 3 vinterdæk i størrelse 245/35-21 på min Model S i de sidste 3 år. Der har godt nok ikke været særlig meget sne, men jeg var ikke imponeret. De støjer meget og stod ikke særlig godt fast, da der endeligt kom noget sne. I hvert fald ikke i forhold til min tidligere baghjulstrukne BMW med nye Vredestein vinterdæk. Det skyldes sikkert størrelsen på dækkene, men alligevel....

Desuden så er Pirelli Sottozero 3 altid de dyreste dæk på daekonline.dk. Så mon ikke også, at Tesla tager sig godt betalt for dem? 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tak - har du også et råd omkring valg af fælge?

P85DK
P85DK Nov 28 '19

Desuden er det som regel billigere at købe på daekleader end daekonline. Fx. er Pirelli Sottozero 3 235/45-18 til 1.255 mod de 2.049 på daekonline. Hvilket er billigere end Vredestein på daekonline i den størrelse.

https://www.daekleader.dk/bildaek-235-45-18/?s=W

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 28 '19
henrik_dk
henrik_dk Nov 28 '19

Se den her test: https://www.autobild.de/...5-r-18-14155009.html

Pirelli Sottozero 3 245/45-18 er på 6. pladsen og vinderen er Vredenstein. Dem har jeg gode erfaringer med. Men med de milde danske vintre, så kan alle vinterdæk sikkert være gode :-).

De fåes til 1184 kr hos daekekspert.dk.

https://www.daekekspert.dk/...ontainerOrder-online

jth
jth Nov 28 '19
Jeg synes Teslas 18” er meget pæne og der følger aero covers med.
Jeg var på glatbane med dem og havde umiddelbart ingen problemer, men har selvfølgelig ikke noget sammenligningsgrundlag.

Jeg synes støjniveauet er nogenlunde som sommerhjulene, men det er svært st sammenligne da vejene stort det altid er våde.

Permand
Permand Nov 28 '19

Jeg går mere op i, at det er et godt "alt-vejrs"-vinterhjul, så det fungerer godt ved både sneglatte veje og tørre/våde veje. Aero caps ønsker jeg, hvis det er rigtigt, at det reducerer strømforbrug.

Jeg kommer til kort, hver gang jeg søger på hjemmesider, der sælger vinterdæk, da man først skal vælge fælge og derefter dæk og med forskellige størrelser 225/45 etc. Jeg har set forklaringer til hvilke mål de angiver, men ved ikke, hvad der bedst dækker førnævnte behov plus gerne støjsvage.

Forummets indlæg er redigeret af Permand Nov 28 '19
jonsiii
jonsiii Nov 28 '19

Jeg har også valgt Tesla-default (Pirellierne) som vinterdæk + 18" Aero, og de støjer efter rmin mening en smule mindre end Tesla-default sommerdækkene (Michellin Pilot Sport). Svært at sige her i fesne +9 grader og regnvejr om de står bedre fast end sommerdækkene. Vi må ha lidt sne.

Ice2EV
Ice2EV Nov 28 '19

Valgte Michelin Alpin 5, de støjer klart mindre end sommerdækkene.

Vil dog vedkende at efter diverse disku her på fora og gennemsyn af diverse test, så er jeg mindre sikker på vinterdæk kontra eks michelin crossclimate+ helårsdæk. 

Men når man kigger dæk er det bremseevnen der er alpha og omega. Om de kan accellerere lyn hurtigt eller tage et sving med 65 eller 67 kmt er mindre vigtigt, hvis ikke ikke man kan bremse inden en stopklods.

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 28 '19
Citat fra P85DK

Desuden er det som regel billigere at købe på daekleader end daekonline. Fx. er Pirelli Sottozero 3 235/45-18 til 1.255 mod de 2.049 på daekonline. Hvilket er billigere end Vredestein på daekonline i den størrelse.

https://www.daekleader.dk/bildaek-235-45-18/?s=W

Dem Tesla levere er pncs varianten, de koster 2379 kr pr. dæk hos daekleader.
Pncs = Pirelli Noise Cancelling System, med dem skulle lydtrykket i kabinen være ca. det halve.
Hilbert
Hilbert Nov 28 '19

Må jeg anbefale, at man køber hos danske firmaer. Det er en stor fordel ved reklamationer (taler af erfaring). Iøvrigt er f.eks. "daekster.dk" p.t. bland de billigste på markedet, og med en kanon score på "Trustpilot".

Bianco
Bianco Nov 28 '19

Hvornår er det billigst at købe nyt sommer gummi? Nu eller til foråret?

fmm1000
fmm1000 Nov 28 '19
Har haft Pirelli sotozero på en Model S. Vi har en bakke med 20 pct stigning væk fra huset. Her var de ikke særligt gode i sne. Det endte med en hurtig accéleration vrede dækkene i stykker.
Frisco
Frisco Oct 7 '20

Hej, jeg er nyt medlem på forum (mega fedt forum!) og har netop bestilt en M3 LR for 10 min siden (efter at have ventet på det blev muligt for mig siden den kom til salg juhu endelig!!!)

Jeg er i tvivl om jeg skal bestille Teslas vinterdæk. Mange andre dæk får bedre resultater i FDMs test af vinterdæk. Omvendt vil jeg gerne have originale fælge til vinterdækkene, da jeg synes det ser bedst ud, men Tesla sælger åbenbart ikke fælge uden dæk (ringede og forhørte mig).

Nogen der ved om man kan købe originale tesla 18" fælge et sted? Jeg kan ikke google noget frem. 

Bianco
Bianco Oct 7 '20

Der kommer ind i mellem nogle til salg her i forummet. Læg evt. en besked under køb og salg.

Frisco
Frisco Oct 7 '20

tak Bianco, det prøver jeg