Loading...
dk

Kapacitetstab på 6% efter 16k ODO - normalt? | Tesla Forum

olerass
olerass Dec 3 '19

Min M3P havde ved køb en rated range på 499km (100%). Ifølge TeslaFi er rated range efter 16000km kørsel nu nede på 470 km (100%), altså et tab på ca 6%. Jeg aner intet om præcisionen af dette i forhold til kapacitet, men TeslaFi ser ud til at bruge det som en kerne indikator på degradering. Synes det virker lige lovlig voldsomt at tabe 6% allerede. Kan temperatur have indvirkning på hvordan bilen rater sin range - det kunne måske forklare det; sommer vs vinter? Er der andre TeslaFI brugere der vil dele deres erfaringer med dette?

Til info oplader jeg dagligt til 80% og bruger ca 20-30% hver dag. En gang om måneden eller hver anden lader jeg til 100%, og aflader en gang i mellem også til 5% ish efterfuldt af opladning til 80% igen, når det kan lade sig gøre (har læst det skulle hjælpe på bilens kalibrering af range).

Forummets indlæg er redigeret af olerass Dec 3 '19
MOS
MOS Dec 4 '19

Dit lademønster lyder rimelig fornuftigt.

Det er normalt med et kapacitetstab på ca. 5% efter 50.000 km, men der er ret stor spredning på, hvor meget tab der er på den enkelte bil. Tabet er klart størst i starten og flader derefter normalt en del ud.

Dit tab på 6% ved 16.000 km lyder til at være i den høje ende, men det er nok stadig inden for normalområdet. Jeg ville dog holde øje med, om det fortsætter. Det kunne jo være, at der er tale om et dårligt eller defekt batteri. Men det er nok for tidligt at drage konklusioner på nuværende tidspunkt.

Vær dog opmærksom på, at bilens visning af rækkevidde ikke altid er retvisende for batteriet sande kapacitet. Der kan være en skjult buffer i både bunden (under 0% SoC) og toppen af batteriet (over 100%) og konstanten for omregning mellem rækkevidde i km og kapacitet i kWh er hardcoded i softwaren. Alle 3 ting kan Tesla ændre i nye softwareversioner og der er vist eksempler på, at de har gjort det tidligere.

Den bedst mulige måling af batteriets kapacitet får du ved at lade batteriet helt op til 100%, indtil den slår fra. Så kører du med lav fart (f.eks. 80 km/h) indtil batteriet er tomt, altså 0% (batteriet må helst ikke belastes med at trække for høj effekt, da målingen ellers bliver unøjagtig pga. indre tab i batteriet). Og så aflæser du ganske enkelt hvor mange kWh, du har trukket ud af batteriet. Det kræver naturligvis en del tålmodighed, da det skal gøres i ét hug eller i hvert fald kun med korte pauser undervejs. Ved længere pauser vil et evt. vampire drain under parkering give en fejl i målingen.

RUNE2
RUNE2 Dec 4 '19
Eller bare åbne Energy menuen og gang avg consumption med proj. Range og dividere med SOC. 
MOS
MOS Dec 4 '19
Citat fra RUNE2 Eller bare åbne Energy menuen og gang avg consumption med proj. Range og dividere med SOC. 

Ja, det er den nemme løsning og burde give en rimelig nøjagtighed, specielt hvis SoC er høj. Afrundingsfejl vil kunne give ca. 1% fejl ved at bruge denne metode. Men denne metode får nok ikke en evt. skjult buffer over 100% med. Husk i øvrigt at sætte den til at vise Average Range, ikke Instant Range, da resultatet ellers vil blive forkert. Prøv også at lave beregningen både for de sidste 10, 25 og 50 km. Det burde give det samme, men her får du er idé om en del af fejlen pga. afrunding. Derudover, hvis du har lav SoC, f.eks. godt 11% eller knap 12% på batteriet, så er det ikke helt ligegyldigt, om du dividerer med 0,11 eller 0,12. Det giver selvsagt en meget større afrundingsfejl, end hvis du ligger tæt på 100% SoC.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 4 '19