Loading...
dk

Undersøgelsesgebyr | Tesla Forum

Ehlers
Ehlers Dec 5 '19

Til orientering er Tesla i Århus begyndt at tage et undersøgelsgebyr på kr. 1300 når man beder dem se på fejl under garantien, hvis fejlen er fundet på et andet værksted.

Det gælder også selvom Tesla anerkender fejlen under garantien.

Jf. forbrugerstyrelsen er det vist ikke tilladt ved garantisager:

https:///...undersoegelsesgebyr/

https:///...undersoegelsesgebyr/

Jeg har 4 større fejl på min 2015 Model S. De er fundet af Hinnerup auto og jeg håber Tesla vil lave inden garantien udløber (bl.a. utæt AC, 4-vejs køleventil, bærearmsbøsninger, ridsede ruder ved håndtag), men Tesla har tidligere været svære at overbevise, så det bliver nok desværre et spil roulette med 1.300 i indsats.

Har I nogen erfaringer med disse undersøgelsesgebyrer og mulighed for refusion?

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 6 '19

Den er lidt tricky hvis du spørger mig.
er der stadig garanti på bilen? Må være en slut december 15 så.
Jeg tænker at hvis du med hvilket som helst bilmærker får noget undersøgt og vender tilbage hvor bilen kommer fra og siger du vil have lavet ting på garanti uden de selv har undersøgt det må det være rimeligt at de som udgangspunkt kan tage betaling for det. Hvis det så viser sig at være korrekt skal det laves på garantien men igen skal Tesla betale for at du forlanger noget helt specifikt undersøges? Det er jo dig der Beder dem om at bruge tid på det.

 

 

Dec14
Dec14 Dec 6 '19

Om gebyret er lovligt eller ikke, har jeg ikke juridisk indsigt til at afgøre. Derimod er jeg ikke spor i tvivl om jeg finder det rimeligt eller ej, med det er jo bare mit synspunkt.

Som jeg ser sagen er Tesla Århus og dig allerede i gang med et ufrugtbart samarbejde. I værste fald kan de jo pålægge dig 4 X 1300 kr for at afgøre at delene ikke er defekte i deres optik. Så er du 5200 kr fattigere, når du kører til Hinnerup Auto for at få det repareret. Kør direkte til Hinnerup og glæd dig over at der findes kompetente folk, der reparerer biler til fornuftige priser. Efter kort tid er regningen ude af verden og du bliver glad for ikke at skulle skændes med Tesla Århus, 

PS: Jeg har ikke aktier i Hinnerup Auto, men livet har lært mig en del !

God weekend trods al bøvlet.

 

P85DK
P85DK Dec 6 '19
Citat fra Ehlers

Til orientering er Tesla i Århus begyndt at tage et undersøgelsgebyr på kr. 1300 når man beder dem se på fejl under garantien, hvis fejlen er fundet på et andet værksted.

Det er meget normalt at udlæsning af tester (fejlsøgning/-læsning) på et hvilket som helst værksted koster minimum ca. 1 times arbejdsløn. Om den så skal refunderes eller ej hvis de finder garanti relateret fejl synes jeg du skal spørge FDM om.

Nu er nogle af de fejl du opremser helt sikkert ikke dækket af garanti, da det er sliddele. Fx lister du bærearmsbøsninger, det er selvfølgelig ikke dækket af garanti. Ridsede ruder ved håndtag er nok lidt sent at komme med efter 4 års ejerskab. Der kan argumenteres for at du har udvist passivitet her.

Utæt AC vil nok heller ikke være dækket hvis der er tale om korrosion, da det nok også kan argumenteres at være almindeligt slitage. 

Kiefer
Kiefer Dec 6 '19

P85DK: Nu er det godt nok ved at være nogle år siden jeg sidst har kørt Mercedes (der kommer nok ikke til at gå lang tid inden jeg gør det igen) men da mine biler den gang var inden for garanti, har jeg godt nok aldrig skullet hverken betale for at få undersøgt bilen, eller skullet diskutere med dem om det er en garanti-reperation eller ej. 

At tage 1300 kroner for en undersøgelse de jo slet ikke skal lave er efter min mening helt ustyrlig ringe kundeservice. Han har jo allerede listet hvad det er han gerne ville have dem til at kigge på, og alt sammen noget han mente var garanti-reperationer. Så gebyret er da efter min mening helt ude i hampen.

Det er første gang jeg har oplevet en bilforhandler, igen jeg har egentlig kun Mercedes at sammenligne med, hvor man på de måde skal diskutere med værkstedet om det er garanti eller ej, er da helt sikkert årsagen til at jeg ikke kunne finde på at købe en Tesla igen.

Og de er jo sådan set ca. også et af de dyreste værksteder overhovedet at gå til med de timepriser...

 

P85DK
P85DK Dec 7 '19

Nu læste jeg det som om at Tesla ville sætte en tester på og det koster altså også hos Mercedes :-)

Men hvis han vil have dem til at foretage en reperation, så skal han jo bare fortælle hvad han vil have lavet, så behøver de jo ikke tjekke noget og så betaler han kun for reperationen.

Hvis han mener det er en reperation som skal over garantien, så få det afklaret på forhånd.

Hvis Tesla er enige i at det er en garantisag, men så finder ud af at reperationen ikke er nødvendig, så må han selvfølgelig betale for den tid de har brugt.

Men som skrevet, så tror jeg Tesla før de overhovedet går i gang vil fortælle at hovedparten af de ting ikke vil være dækket af nogen garanti, men skyldes forventlig slitage. Mercedes tager sgu' heller ikke en 4 år gammel bærearm på garantien.

Tesla's timepriser er høje, men langt fra de højeste. BMW, Audi og Mercedes er sgu' ikke billigere.

Jeg siger ikke at Tesla er perfekte, men hvis man bruger andre folks tid og ekspertise, så må man også forvente at få en regning.

Hvor meget har han forresten betalt hos Hinnerup for tjekket? Det er sikkert gjort i forbindelse med en service, men hvor imødekommende ville Hinnerup være hvis der kom en bunke Tesla ejere som kun skulle have tjekket hvad de kunne få lavet på garantien og intet andet - tror du Hinnerup ville give det gratis væk?

Han ville nok tage et sted mellem 1.000 - 1.300 kr. for det - men nu har han sikkert lagt det ind som en del af en betalbar ydelse som en service eller lignende, da han ved at han kan sælge betydeligt flere service på den måde og samtidig vil opbygge et 'tillidsforhold' ved at fortælle dem hvad han mener de bør få gratis fra Tesla.

Kiefer
Kiefer Dec 7 '19

P85DK: Mercedes tager ikke penge for at sætte en tester på en bil, i hvert fald ikke i Århus eller Flensborg hvis det er på noget der er omfattet af garantien.

Faktisk ret interessant hvis man læser det link Ehlers gav:
"Hvis kunden ikke vil acceptere muligvis at skulle betale et gebyr for undersøgelsen, og du så ikke vil undersøge varen, svarer det til, at du har afvist klagen.

 

Hvis kunden går videre med sagen, fx til Forbrugerklagenævnet, og en undersøgelse her viser, at klagen var berettiget, kan du miste din ret til at reparere eller ombytte varen. Det kan så betyde, at kunden har ret til at hæve købet.

"

Hvis man kommer ind med sin bil og siger man ikke vil betale gebyret og det så viser sig man har ret og det er garanti alligevel, så har man ifølge linket ret til at hæve købet... Så kan de 1300,- de forlangte jo ende med at blive pænt meget dyrere for Tesla.
 

Ehlers
Ehlers Dec 7 '19

Da jeg tog fat i Tesla igen og klagede med henvisning til ovenstående links, blev der løsnet op. Nu skal jeg kun betale undersøgelsesbegyr såfremt Tesla ikke vil anderkende en af de påpegede fejl, og evt. kun halvdelen af de 1.300 kr., hvis de kun bruger ½ time på at undersøge det pågældende forhold.

Jeg tager billeder med af revnerne i bærearmsbøsningerne og satser på at Tesla kan vurdere sandsynligheden af om det er dækket af garantien inden de undersøger bilen. Den sandsynlighedsnak vil jeg forsøge at tage med dem om alle fejlene inden de starter undersøgelsen. Så bliver det et spil roulette med større chance for at vinde.

P85DK
P85DK Dec 8 '19
Citat fra Kiefer


Hvis man kommer ind med sin bil og siger man ikke vil betale gebyret og det så viser sig man har ret og det er garanti alligevel, så har man ifølge linket ret til at hæve købet... Så kan de 1300,- de forlangte jo ende med at blive pænt meget dyrere for Tesla.

Ha ha ha ja, men beløbet du får tilbage vil svare til den stand og det antal kilometer bilen har kørt, altså godt nedskrevet, hvis dette overhovedet kan bruges i forhold til en bil der er 4 år. Tror i det tilfælde at det ville være Ehlers der ville bakke ud af den, da han sikkert vil føle at han ville få for lidt for bilen.

Du får sgu' intet gratis hos Mercedes CPH, det kan jeg fortælle af erfaring :-)

@Ehlers, du skriver revner i bærearmsbøsninger - er det bøsningerne eller bærearmen som der er revner i? Hvis det er bærearmen, så vil jeg mene du har en sag, men hvis det er bøsningen, så vil jeg tror det er almindelig slitage.

Fin løsning I fandt frem til.

Ice2EV
Ice2EV Dec 8 '19

Vil umiddelbart også mene at ICE værksteder takserer for at at fejludlæse.

Alt andet lige så er den sidste mekaniker vel gået på pension. Altså ham der bemærker når du kommer ind af døren, at din bil lyder som om den halter på cylinder 3 og så hænger den i højre bagbremse. Lidt lige som Kem Miles, der kørte Ford GT i Le Mans.

Nej idag så er det udskiftnings personale i langt de fleste værksteder. Testeren siger at der ingen fejl er, så er der ikke nogen fejl og intet til at blive udskiftet. basta.

 

Bøsninger er brugsdele. Formentlig ingen garanti, slet ikke efter 3 år og 11 måneder. Ligesom bremseklodser og skiver.

Utæt Aircon.... Altså vi har en 2 år gammel Kia RIo(7 års garanti) i selskabet, som mistede kølemiddel, aut. værksted sagde de ikke kunne finde læk, men efterfyldte på vores regning med spormiddel. På trods af at de accepterede at vi ikke havde tappet det af.

4 vejs ventil, kunne godt være på garanti.

Ridsede ruder, kunne godt være garanti, men er det først opstået i sidste uge, eller har det været sådan i 3 år?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 8 '19
Ehlers
Ehlers Dec 8 '19
Citat fra Ice2EV

Vil umiddelbart også mene at ICE værksteder takserer for at at fejludlæse.

Alt andet lige så er den sidste mekaniker vel gået på pension. Altså ham der bemærker når du kommer ind af døren, at din bil lyder som om den halter på cylinder 3 og så hænger den i højre bagbremse. Lidt lige som Kem Miles, der kørte Ford GT i Le Mans.

Nej idag så er det udskiftnings personale i langt de fleste værksteder. Testeren siger at der ingen fejl er, så er der ikke nogen fejl og intet til at blive udskiftet. basta.

 

Bøsninger er brugsdele. Formentlig ingen garanti, slet ikke efter 3 år og 11 måneder. Ligesom bremseklodser og skiver.

Utæt Aircon.... Altså vi har en 2 år gammel Kia RIo(7 års garanti) i selskabet, som mistede kølemiddel, aut. værksted sagde de ikke kunne finde læk, men efterfyldte på vores regning med spormiddel. På trods af at de accepterede at vi ikke havde tappet det af.

4 vejs ventil, kunne godt være på garanti.

Ridsede ruder, kunne godt være garanti, men er det først opstået i sidste uge, eller har det været sådan i 3 år?

AC er trykprøvet hos Hinnerup og utætheden er lokaliseret. Jeg håber det overbeviser Tesla denne gang. For 6 måneder siden betale jeg for at Tesla efterfyldte og nu er den halvtom igen.

Ruderidserne i 3 ruder påpegede jeg allerede sidste år. Der skiftede de en og den er ridset igen nu.

Det er kun bøsningerne der har revner, ikke bærearmene.
Ehlers
Ehlers Dec 8 '19
Citat fra Ice2EV

Vil umiddelbart også mene at ICE værksteder takserer for at at fejludlæse.

Alt andet lige så er den sidste mekaniker vel gået på pension. Altså ham der bemærker når du kommer ind af døren, at din bil lyder som om den halter på cylinder 3 og så hænger den i højre bagbremse. Lidt lige som Kem Miles, der kørte Ford GT i Le Mans.

Nej idag så er det udskiftnings personale i langt de fleste værksteder. Testeren siger at der ingen fejl er, så er der ikke nogen fejl og intet til at blive udskiftet. basta.

 

Bøsninger er brugsdele. Formentlig ingen garanti, slet ikke efter 3 år og 11 måneder. Ligesom bremseklodser og skiver.

Utæt Aircon.... Altså vi har en 2 år gammel Kia RIo(7 års garanti) i selskabet, som mistede kølemiddel, aut. værksted sagde de ikke kunne finde læk, men efterfyldte på vores regning med spormiddel. På trods af at de accepterede at vi ikke havde tappet det af.

4 vejs ventil, kunne godt være på garanti.

Ridsede ruder, kunne godt være garanti, men er det først opstået i sidste uge, eller har det været sådan i 3 år?

AC er trykprøvet hos Hinnerup og utætheden er lokaliseret. Jeg håber det overbeviser Tesla denne gang. For 6 måneder siden betale jeg for at Tesla efterfyldte og nu er den halvtom igen.

Ruderidserne i 3 ruder påpegede jeg allerede sidste år. Der skiftede de en og den er ridset igen nu.

Det er kun bøsningerne der har revner, ikke bærearmene.
DeaconWP
DeaconWP Dec 9 '19

P85DK: Jeg kan godt lide dit indlæg, som er post nr 6.

Du rammer ret godt med de to sidste afsnit.

P85DK
P85DK Dec 9 '19

ha ha - blind høne kan også finde korn