Loading...
dk

Elektrisk stød af Tesla 3? | Tesla Forum

Twinauto
Twinauto Dec 16 '19
Er der nogen af jer, som har oplevet at få stød ved at røre metallet på bagklappen under ladning? Jeg tænker ikke på et statisk stød, men en ubehagelig summen i fingrene da jeg lukkede min bagklap. Det var direkte ubehageligt og først troede jeg det var kolde fingre eller hvad ved jeg - så jeg tog fat med mine fingre på metalkant og carbon hækspoiler, men slap hurtigt igen, for det summede kraftigt i mine fingre (gjorde det faktisk 2 timer i mine fingre EFTER at have rørt ved bilen. Eneste anderledes var at fordør, frunk og trunk alle var åbne og bilen "tændt" da jeg satte mobilladeren til for at lade. Tog så kaderen fra, lukke bilen af og satte til ladning igen, tog mod til mig og rørte ved bilen igen. Nu ved jeg ikke om jeg skal lade det være en enlig svale, tage fat i Tesla eller hvad, men skal på langfart de næste 4 dage, så ved sgu ikke lige hvad jeg bør gøre. Any ideas?
kapsel
kapsel Dec 16 '19

Tag fat i Tesla, uden tvivl.

Twinauto
Twinauto Dec 16 '19
Har også lige emnet på det internationale forum, der er en som oplevede det samme pga dårlig jordforbindelse. Og så slår det mig - bilen er fra Tyskland, og mobilecharger er med schuko og alternativt et mormorstik men kun 2-benet, dvs ingen jord tænker jeg? Eller rettere mon de tyske mormorstik har en anden måde at danne jordforbindelse end det 3. Ben?
Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '19

En schuko har jord på de 2 metalskinner der sidder på siderne af hanstikket, og de får forbindelse til jord på sådanne små fjerdre agtige metal bøjler der sidder i hunstikket.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 16 '19
KimT
KimT Dec 16 '19

Køb såden en adapter - som i pricippet også skal installeres på alle hvidvare da de typisk også leveres med Schuko :https://www.avxperten.dk/hybridstikprop/lk-hybridstikprop-16a.asp?gclid=EAIaIQobChMI2NGvgvm65gIVhagYCh3NtAjyEAQYAyABEgJ0B_D_BwE

https://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 16 '19
bskaarup
bskaarup Dec 16 '19

Jeg ville også prøve med en adapter https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid/7110/9042128/

PeterE
PeterE Dec 16 '19
Er det et Model S indlæg?
burns
burns Dec 16 '19
Lad være med at bruge disse adaptere. De er farlige da de ikke er bygget til at bære så høj effekt i så lang tid og kan derfor smelte/brænde. De kan også give dårlig forbindelse hvilket også vil få dem til at smelte/brænde. De blev brugt på arbejde til kaffemaskinen, men måtte fjernes pga risikoen for brand.
baldur
baldur Dec 17 '19

Den fra Jem og Fix reklamerer nu ellers med at være godkendt til 16A og 3600 watt. En ting er sikkert, det er ikke smart at lade uden at jordforbindelsen er i orden.

selsoe
selsoe Dec 17 '19

Jeg mener at have set at den har nægtet at oplade fordi jorden ikke er i orden. Ikke på min egen bil, men her på forum.

Men for at svare på spørgsmålet synes jeg helt sikkert du skal tage fat i Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Dec 17 '19
MikaelH
MikaelH Dec 17 '19
Quote from baldur

Den fra Jem og Fix reklamerer nu ellers med at være godkendt til 16A og 3600 watt. En ting er sikkert, det er ikke smart at lade uden at jordforbindelsen er i orden.

Som med alt andet el i DK, så er det som produktet er mærket med kun et udtryk for hvad det kan klare over en 2 timers periode. Langtidsbelastningen er lavere, men ikke noget der skal skiltes med. Det skyldes at standarderne er fra en tid hvor så lang belastning med så høj effekt ikke var noget man havde i tankerne. 

Det kunne være så fint hvis produkter i fremtiden skulle mærkes med både korttids og langtidsbelastning. Men det er nok bare mig der drømmer. 

MOS
MOS Dec 17 '19
Min egen erfaring med min Model S er også, at den nægter at lade, hvis det er dårlig jordforbindelse. Jeg ville også tage fat i Tesla. Det må aldrig kunne lade sig gøre at få stød - heller ikke fordi man dummer sig og bruger en forkert adapter eller noget. I øvrigt, så er de adaptere, der er linket til, alle mærket til 16 A. Det skal vel forstås som 16 A kontinuert belastning? I givet fald, hvad er så problemet med at benytte sådan en adapter? Edit: MikaelH kom mig i forkøbet; de 16 A er åbenbart i max. 2 timer. Hvor langt skal man så skrue ned for strømstyrken, hvis det er kontinuert?
Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 17 '19
bskaarup
bskaarup Dec 17 '19

LK skriver ikke noget om adapteren, men måske kan man bruge deres beskrivelse af stikkontakter til noget.

10,2A kontinuerligt hvis den er mærket med 16A

Og mormorkablet giver max. 10A når det sidder i med Schuko.

Hilbert
Hilbert Dec 17 '19

Har du prøvet at sætte UMC/mormorladeren i en Schuko stikkontakt med forsikring på 16A?

Jeg gætter på, at du så kan lade med 16A. Har i hvert fald selv ladet med 13A fra en Schuko med 13A forsikring.

AgentP
AgentP Dec 18 '19
Citat fra selsoe

Jeg mener at have set at den har nægtet at oplade fordi jorden ikke er i orden. Ikke på min egen bil, men her på forum.

Vi fik Clever-installation i sidste uge. Installatøren fortalte, at han erfaring med jordforbindelser var, at nogle mærker krævede god jordforbindelse, men særligt Teslaer ville lade, sålænge jordforbindelsen var en våd ledning lagt på en græsplæne. 

Citat fra MOS

Hvor langt skal man så skrue ned for strømstyrken, hvis det er kontinuert?

Sikkerhedsstyrelsen siger max 6A.

Elektrikeren der klarede vores Clever-installation gik helt i baglås da vi snakkede om mormor-ladning. Han kaldte det nærmest livsfarligt, og han ville aldrig mormor-lade uden tre røgalarmer opsat. :-) 

​Jeg kan godt følge has argument: De 6A er muligvis stadig ikke sikkert. Det kommer an på, hvad du har bag kontakten. Hvor gammel er din stikkontakt? 30 år gamle kontakter kan ikke holde til så meget som de nye. Så en 20-25 år gammel Fuga-kontakt kan sagtens smelte ved 6A i 18 timer. Og hvilke ledninger har du i væggen? Kan de holde til at meget strøm i en lang periode. Bor du i et nyt hus er det nok fint, men i et bare lidt ældre hus, kan du komme galt afsted selv med 6A. 

Særligt i sommerhuse, hvor man netop bruger mormor-laderen var han helt hysterisk, for særligt dér kender man sjældent kvalitet af installationen i væggen. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Dec 18 '19
baldur
baldur Dec 18 '19
Nu er mange sommerhuse også elopvarmede. Hvis elinstallationen kan holde til det, så kan det nok også lidt elbilsopladning. 6A = 1500 watt.
jonsiii
jonsiii Dec 18 '19

Enig, men husk at de alm stikkontakter ikke kører på samme sikringsgrupper som varmen. I sommerhuset troede svigerfar også, at tilbygningens udestikkontakt kørte på vandvarmerens gruppe (den stod jo lige inde bagved). Nænæ, den kørte også bare på den fesne 1x10A lysgruppe, som resten af huset. Når så svigermor starter kogekedlen på 1800 W i køkkenet... ;)

Så gik der lidt nørd i det, så frem med skruetrækker og multimeter. Vandvarmeren var fx sikret med 3x13 A, men selve beholderen var kun 1-faset. De 2 sidste sikringer i gruppen blev således aldrig brugt. Her kunne jeg jo snuppe en ledig fase og sætte en blå CEE op hvis det var.

Nåja, og så havde jeg også et "trick" med at se på spændingsfaldet, når man startede ladning. Den faldt jo fra 220 V til 217 V ved 6 A (kan ses i bilen), så der var nok for langt ind til tavlen (incl. en masse samlinger undervejs). Næeh, det startede faktisk allerede ude i tavlen, så der var åbenbart langt til nærmeste 10 kV-trafo. Spændingerne rykkede også konstant op og ned (meget mere end herhjemme), men det er jo også et udpræget elvarme-område.

Så ja, gamle eksisterende 70'er sommerhus-installationer ville jeg også være meget forsigtig med.