En schuko har jord på de 2 metalskinner der sidder på siderne af hanstikket, og de får forbindelse til jord på sådanne små fjerdre agtige metal bøjler der sidder i hunstikket.
Køb såden en adapter - som i pricippet også skal installeres på alle hvidvare da de typisk også leveres med Schuko :https://www.avxperten.dk/hybridstikprop/lk-hybridstikprop-16a.asp?gclid=EAIaIQobChMI2NGvgvm65gIVhagYCh3NtAjyEAQYAyABEgJ0B_D_BwE
Jeg ville også prøve med en adapter https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid/7110/9042128/
Den fra Jem og Fix reklamerer nu ellers med at være godkendt til 16A og 3600 watt. En ting er sikkert, det er ikke smart at lade uden at jordforbindelsen er i orden.
Den fra Jem og Fix reklamerer nu ellers med at være godkendt til 16A og 3600 watt. En ting er sikkert, det er ikke smart at lade uden at jordforbindelsen er i orden.
Som med alt andet el i DK, så er det som produktet er mærket med kun et udtryk for hvad det kan klare over en 2 timers periode. Langtidsbelastningen er lavere, men ikke noget der skal skiltes med. Det skyldes at standarderne er fra en tid hvor så lang belastning med så høj effekt ikke var noget man havde i tankerne.
Det kunne være så fint hvis produkter i fremtiden skulle mærkes med både korttids og langtidsbelastning. Men det er nok bare mig der drømmer.
LK skriver ikke noget om adapteren, men måske kan man bruge deres beskrivelse af stikkontakter til noget.
10,2A kontinuerligt hvis den er mærket med 16A
Og mormorkablet giver max. 10A når det sidder i med Schuko.
Har du prøvet at sætte UMC/mormorladeren i en Schuko stikkontakt med forsikring på 16A?
Jeg gætter på, at du så kan lade med 16A. Har i hvert fald selv ladet med 13A fra en Schuko med 13A forsikring.
Jeg mener at have set at den har nægtet at oplade fordi jorden ikke er i orden. Ikke på min egen bil, men her på forum.
Vi fik Clever-installation i sidste uge. Installatøren fortalte, at han erfaring med jordforbindelser var, at nogle mærker krævede god jordforbindelse, men særligt Teslaer ville lade, sålænge jordforbindelsen var en våd ledning lagt på en græsplæne.
Hvor langt skal man så skrue ned for strømstyrken, hvis det er kontinuert?
Sikkerhedsstyrelsen siger max 6A.
Elektrikeren der klarede vores Clever-installation gik helt i baglås da vi snakkede om mormor-ladning. Han kaldte det nærmest livsfarligt, og han ville aldrig mormor-lade uden tre røgalarmer opsat. :-)
Jeg kan godt følge has argument: De 6A er muligvis stadig ikke sikkert. Det kommer an på, hvad du har bag kontakten. Hvor gammel er din stikkontakt? 30 år gamle kontakter kan ikke holde til så meget som de nye. Så en 20-25 år gammel Fuga-kontakt kan sagtens smelte ved 6A i 18 timer. Og hvilke ledninger har du i væggen? Kan de holde til at meget strøm i en lang periode. Bor du i et nyt hus er det nok fint, men i et bare lidt ældre hus, kan du komme galt afsted selv med 6A.
Særligt i sommerhuse, hvor man netop bruger mormor-laderen var han helt hysterisk, for særligt dér kender man sjældent kvalitet af installationen i væggen.
Enig, men husk at de alm stikkontakter ikke kører på samme sikringsgrupper som varmen. I sommerhuset troede svigerfar også, at tilbygningens udestikkontakt kørte på vandvarmerens gruppe (den stod jo lige inde bagved). Nænæ, den kørte også bare på den fesne 1x10A lysgruppe, som resten af huset. Når så svigermor starter kogekedlen på 1800 W i køkkenet... ;)
Så gik der lidt nørd i det, så frem med skruetrækker og multimeter. Vandvarmeren var fx sikret med 3x13 A, men selve beholderen var kun 1-faset. De 2 sidste sikringer i gruppen blev således aldrig brugt. Her kunne jeg jo snuppe en ledig fase og sætte en blå CEE op hvis det var.
Nåja, og så havde jeg også et "trick" med at se på spændingsfaldet, når man startede ladning. Den faldt jo fra 220 V til 217 V ved 6 A (kan ses i bilen), så der var nok for langt ind til tavlen (incl. en masse samlinger undervejs). Næeh, det startede faktisk allerede ude i tavlen, så der var åbenbart langt til nærmeste 10 kV-trafo. Spændingerne rykkede også konstant op og ned (meget mere end herhjemme), men det er jo også et udpræget elvarme-område.
Så ja, gamle eksisterende 70'er sommerhus-installationer ville jeg også være meget forsigtig med.