Loading...
dk

Tesla - automatisk menneskegenkendelse | Tesla Forum

TPGlad
TPGlad Dec 16 '19

Hej,

 

EDIT: Link til video https://www.youtube.com/watch?v=RgB7_jolj5w

Jeg er programmør og har haft et sjovt projekt med at lave en enhed, der scanner Tesla M3'ens videofiler for mennesker og konstruerer en GIF fil og mailer den til mig - når et event er blevet triggered. Grunden til det, er at jeg var træt af at parkere i en offentlig parkeringskælder og komme ned til 16 sentry events hver dag. Viser sig også at folk prøver at åbne døren og alt muligt mærkeligt.

 

I mailen er der en Gif, navnet på hvilken video det drejer sig om og en angivelse af hvilke objekter den har set.

Det består af følgende komponenter:

- 1x Nvidia Jetson Nano

- 1x LTE USB adapter

- 1x Wifi Adapter

 

Det virker ved at Jetson'en er tilsluttet til USB porten i midterkonsollen og imiterer en USB nøgle (det tror bilen den er).

Koden er skrevet i Python, og den overvåger så SentryClips mappen og hver gang der kommer filer i den, så scanner den dem for objekter vha. computer vision og en machine learned fil, der kan genkende, bl.a. mennesker.

Hvis den ser mennesker, så tager den og laver en GIF, som den mailer, så jeg kan se hvad der sker på min mobil.

Desværre har jeg opdaget at filerne fra Sentry Mode, ikke bliver smidt ned på enheden, med det samme, men istedet kommer med et vilkårligt delay (noget jeg arbejder på om er mit device, eller Tesla'en, der bare gør hvad den synes).

Det bliver endnu mere nørdet nu. Enheden laver så en reverse shell, til en server jeg har derhjemme, så jeg kan logge på Jetson, mens den er i bilen. Så jeg kan sidde derhjemme og downloade filerne, hvis jeg gerne vil se optagelserne (i deres originale form).

 

Har tænkt mig at lave en video, hvor jeg viser det. Vil gerne dele det med Tesla community. Måske er der endda nogle, der kan lave koden bedre end mig.

 

Det virker 24/7 når Sentry Mode er aktiveret, med den hale, at man først får en notifikation når filerne lander på devicet.

Samtidig giver enheden et WiFi hotspot til bilen, som kan bruges til Netflix og opdateringer.

 

At sætte det op, kræver dog lidt konfiguration. xD

Forummets indlæg er redigeret af TPGlad Dec 27 '19
Vildgut
Vildgut Dec 16 '19
Det lyder super spændende! Ser frem til videoen! 
Jenscva
Jenscva Dec 16 '19

Det lyder meget spændende. Jeg ser også frem til at høre mere.

Kan man mon også blot sætte en USB LTE/4G adaptor/router med simkort i direkte til bilens USB indgang og derved skabe WIFI til bilens opdateringer og børnenes iPads?

KimT
KimT Dec 16 '19

@Jenscva - jeg har i mange år kørt rundt med en Huawei E5776 mifi router i bilen så ungerne havde wifi på bagsædet. Problemet (kun ubetydeligt) med denne type er at de skal tændes - selv om der er et batteri i (har den faktisk til salg på DBA)

Så den blev for kort tid siden skiftet ud med en wigle - Huawei E8231. Det er en USB stik som bare skal have strøm for at lave et hotspot, og den starter lige så snart bilen starter. Mange af de USB modems man kan købe kræver nemlig at den sidder i en computer for at virke med en driver, og de laver så kun wifi til den computer den sidder i. Men sådan en wigle er et hotspot - bare med et USB stik til strøm

Den blev købt til billige penge på aliexpress

PS der blev for nogle år siden også lavet en der hed CarFi, som bare skulle sættes i cigaretstikket.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 16 '19
nko
nko Dec 16 '19

Jeg overvejede at lave noget lignende, og havde følgende i tankerne:
https://github.com/marcone/teslausb
https://www.crowdsupply.com/silicognition/lifepo4wered-pi-plus
* lte-dongle til rpi'en

Men nu er jeg faldet over tryroadie.com, som jeg tror jeg vil forsøge at få fingrene i — den mangler bare batteri (og evt. LTE, så man kan VPN'e sin telefon på samme netværk som roadie'en) :-)

Men. Det er en snedig idé at bruge lidt maskinkraft på at pille de interessante klip ud (med mennesker på) — gør du det på videomaterialet eller vha. enkelte frames?

TPGlad
TPGlad Dec 16 '19

Har godt set den der TeslaUSB og det ser virkelig godt ud. Gør i princippet det samme, bare uden alt det andet.

Er også blevet inspireret af en, der har brugt TeslaUSB, til at lave et meget vildere system, der kan lave live face detection og nummerplade genkendelse, mens han kører. Han brugte en NVIDIA Jetson Xavier. Den mangler bare at virke, når han forlader bilen. Det gør den ikke, fordi den kører over 12volts adapteren og slukker efter kort tid. Men fedt projekt, var bare ikke lige det behov jeg havde.

 

Citat fra nko

Men. Det er en snedig idé at bruge lidt maskinkraft på at pille de interessante klip ud (med mennesker på) — gør du det på videomaterialet eller vha. enkelte frames?

Tager og hiver enkelte frames ud fra videofilerne. Der er en række begrænsninger grundet strømmen i USB porten i bilen:

 

- En USB 2.0 port, der max leverer 5Volt@2A = 10Watt. Det betyder man skal være økonomisk med strømforbruget på et device, der skal køre sin CPU/GPU + USB peripherals. 

 

- Jetson er sat i en low-power mode, hvor den drosler sin performance ned, fordi ellers så slukker enheden bare, fordi der ikke er strøm nok. I starten kørte jeg den fuld power, og den kværnede videofilerne igennem, men fik så power issues.


- Den gør 2 ting ift. billeder/videofilerne:
    1) Den bruger frameskipping, så den tager hvert 30'te billede og bearbejder det. Mener det svarer til hvert halve sekund.
    2) Den laver 2 versioner af det billede den tager. Et mindre og et større. Det mindre billede sendes ind i neural nettet, som fortæller om der er mennesker på. Det større billede bruges til GIF filen (hvis der er menneske på - ellers discardes det).

Forummets indlæg er redigeret af TPGlad Dec 16 '19
baldur
baldur Dec 16 '19
Jeg har en carfi men den skal også tændes.
TPGlad
TPGlad Dec 16 '19


 

Citat fra nko

Men nu er jeg faldet over tryroadie.com, som jeg tror jeg vil forsøge at få fingrene i — den mangler bare batteri (og evt. LTE, så man kan VPN'e sin telefon på samme netværk som roadie'en) :-)

Den er meget sej, den roadie der. Ser ud til at være en god app oplevelse. Det bliver lidt af en øvelse at få den gjort remote. Det med at VPN'e din telefon til en LTE adapter, er svært, siger ikke det er umuligt. Du har ikke en IP på et mobil device, som du kan port forwarde til - hvilket er nødvendigt for at lave en VPN server. Du kan lave en VPN server derhjemme, og så få feks. en RPi Nano med LTE i bilen til at forbinde til din server derhjemme og så kan RPi lave et WiFi hotspot i bilen. Så kan du VPN'e hjem til og få adgang til din bil.  

Danbra56
Danbra56 Dec 16 '19

Total volapyk

TPGlad
TPGlad Dec 16 '19
Citat fra Danbra56

Total volapyk

Haha, kan faktisk godt se det bliver lidt computer-nørdet. Sorry <3
Vildgut
Vildgut Dec 17 '19
Citat fra Jenscva

Det lyder meget spændende. Jeg ser også frem til at høre mere.

Kan man mon også blot sætte en USB LTE/4G adaptor/router med simkort i direkte til bilens USB indgang og derved skabe WIFI til bilens opdateringer og børnenes iPads?

Hvorfor ikke bare bruge mobilen som Hotspot for unger mm. ? 
Jenscva
Jenscva Dec 17 '19
Citat fra Vildgut
Citat fra Jenscva

Det lyder meget spændende. Jeg ser også frem til at høre mere.

Kan man mon også blot sætte en USB LTE/4G adaptor/router med simkort i direkte til bilens USB indgang og derved skabe WIFI til bilens opdateringer og børnenes iPads?

Hvorfor ikke bare bruge mobilen som Hotspot for unger mm. ? 

 Mest for ikke at skulle bøvle med deling af internet hver gang. Noget andet er, at mit mobilabonnement pt ikke er til så meget streaming og download af opdateringer, så det skal jeg også have kigget på. Det hele bliver nok mere relevant, når vi skal til at betale for LTE i bilen, men det er altid godt at være på forkant :)

NBO
NBO Dec 18 '19

Er kode tilgængelig på Github eller lignende? Synes det lyder skide fedt og vil da gerne prøve et lignende setup!

TPGlad
TPGlad Dec 18 '19


 

Citat fra NBO

Er kode tilgængelig på Github eller lignende? Synes det lyder skide fedt og vil da gerne prøve et lignende setup!

Det ligger som et private repository lige nu. Er ved optimere koden og flytte den ud til et alpha lignende stadie. Når det er gjort (meget snart) så åbner jeg det op.