Loading...
dk

Udskiftning af 12v batteri | Tesla Forum

svante
svante Dec 19 '19

Jeg har lige købt en 2015 P85D der ikke længere har garanti. Jeg får fejl om udskiftning af 12v batteriet.

Har nogen erfaring med dette? Det er relativt nemt at finde guides til udskiftningen, men hvilket batteri skal jeg købe? Så vidt jeg har undersøgt, så er den billige løsning et almindeligt bly-batteri og den bedre, dyrere løsning et LiFePO4 batteri, så længe man ikke regner med at udsætte det for temperaturer under -18 grader.

Men der er jo 100-vis af forskellige 12v batterier når man søger google. Hvilke passer til Model S i både dimensioner, placering af polerne og kapacitet?

Ice2EV
Ice2EV Dec 19 '19

Bly/syre batterier hører ikke hjemme i en aluminium ramme, aldrig nogen sinde. Din bil forsvinder nærmest for øjnene af dig.

Havde en smed der mente han lige kunne skifte vores vedligeholdelsefrie batterier med noget syre batteri i vores ene alubåd...... Det kom han til at skifte tilbage. 

CarumNemus
CarumNemus Dec 19 '19

Jeg har en 2015 S85 hvor jeg fik denne besked, efter nogle dage var jeg “tilfældigvis” forbi Tesla i Kastrup. De fik en mand op til mig dagen efter som skiftede batteriet, det var åbenbart det oprindelige batteri som ikke var så godt i den årgang. Men det havde nu holdt indtil for nogle måneder siden. Regningen har jeg dog ikke fået endnu, men omkring 1400 synes jeg han sagde.

Min pointe er bare, måske i stedet for at undersøge dit og dat så er det nemmere, men der er sikkert penge og spare. 

 

muller
muller Dec 19 '19

Jeg fik skiftet mit batteri i 2015 P85DL af en Tesla ranger mens jeg var på arbejde her i slutningen af oktober for 2.175 kr. Batteriet kostede 1.012 kr. + moms. Resten var arbejdsløn. Super effektivt og nemt ikke at bruge 2 timer++ på at køre til Amager.

Forummets indlæg er redigeret af muller Dec 19 '19
MOS
MOS Dec 20 '19
85D fra 2015 her. Har også fået skiftet mit 12 V batteri for nyligt. Det er vist normalt, at det holder 3-4 år. Fik det skifter af en Tesla ranger, mens jeg var på arbejde. Fin service, det var ret hurtigt overstået, ca. 15 min. De sagde, at batteriet var meget nemt at komme til i D-modellen. Jeg husker ikke prisen, men den var absolut rimelig og det bedste af flere tilbud, jeg indhentede. Det nye batteri skulle vist være af en lidt bedre kvalitet end det originale, så man kan da håbe, det holder lidt længere. Bestil service via Tesla appen og noter tidspunktet for, hvornår fejlen opstod, og når de ringer dig op, så få dem til at tjekke loggen. Første gang, min meldte fejl for et par år siden, var batteriet ok, så problemet blev løst med en FW-opdatering. Anden gang var det desværre alvor og batteriet skulle skiftes.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 20 '19
Danielacs
Danielacs Dec 21 '19

Har lige fået skiftet mit af ranger til cirka - 1700 kr. Det blev ordnet i mens jeg var på arbejde, ude på parkeringspladsen i regnvejr. Ranger kørte lige op på siden af min 2015 S70-model og hev en lille teltdug ud over. God service

svante
svante Dec 25 '19
Tak for alle jeres svar! Jeg begynder at fornemme at ikke så mange har skiftet 12v batteri selv
MOS
MOS Dec 26 '19
@svante Det kan nærmest heller ikke svare sig at bøvle med det selv, når Tesla kun skal have en brøkdel af en timeløn for at skifte batteriet. Så er det altså nemmere at smide lidt småpenge efter det. Tesla har skiftet mange 12 V batterier, så de har erfaringen til at gøre det hurtigt.
ILarsen
ILarsen Dec 26 '19
På en 70 RWD koster det angiveligt 2500 for batteri og timeløn.
Noogi
Noogi Jan 13

Der er ikke nogen der har købt et batteri selv? Evt tredjeparts. Jeg er frisk på at skifte det selv på min 85D selvom det evt. kun koster 1700 kr i alt. Det er let og hurtigt at komme til batteriet på en D model så hvis man fx kan finde et batteri til 700 kr sparer jeg gerne 1000 kr på at gøre det selv. 

RobertJ
RobertJ Jan 13

Havde jeg en D-model ville jeg nok gøre som du tænker. De ældre modeller er ikke til et GDS skift.
Lav gerne et write-up med lidt billeder hvis du finder et godt batteri der passer i format, eller hvordan du evt får det nye til at passe i holderen.
 

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jan 13
ollos
ollos May 14
På en Model S 85D årg. 2015 koster det idag 2.245 kr hos Autoskadestuen.
svante
svante May 14
Min 12v fejl forsvandt forresten af sig selv efter en software opdatering i februar. Der var vidst en specifik software version i slutningen af 2019 der var for følsom overfor 12v spændingen. 
jens2
jens2 May 14

Nogen som har erfaringer med 12v litium batteri? jeg skal til at skifte det for gang nr2 og på de ældre s modeller sidder de ikke særligt hensigtsæssigt,
 

MOS
MOS May 14

Jeg har ikke selv erfaringer med 12 V Li-ion batterier. Men er det ikke noget med, at de ikke kan tåle at lade, når batteritemperaturen er under frysepunktet? Hvis man bare med hovedet under armen bytter det gamle 12 V batteri ud med et Li-ion af slagsen, så vil det sikkert gå fint, indtil det bliver frostvejr. Hvis bilen står parkeret udendørs i frostvejr, vil det sikkert ikke tage mange timer, før batteriet er kritisk koldt og vil tage skade af at blive ladet. Og Tesla bruger jo en ladeprofil, der lader 12 V batteriet adskillige gange i døgnet uden hensyntagen til temperatur ligesom der heller ikke mulighed for at opvarme 12 V batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 14
jens2
jens2 May 14

 følge nedenstående link kan disse Li- ion batterier fra https://www.ohmmu.com/

holde væsentlig længere end det alm 12 volt batteri. Jeg er personligt lidt træt af, at skifte batteri hvert andet år, så med mindre nogle har dårlige erfaringer, bestiller jeg et hjem og prøver lykken.

 

https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/


 

ollos
ollos May 18
Har idag fået skiftet 12 v batteriet efter 4 1/2 år. Pris 2.245 kr. Batteriets specifikation er DCS-33UNCR.
KimT
KimT May 19

Vores 70D er nu over 4,5 år gammel. Har kørt med dashcam siden start, og har ikke oplevet en eneste fejl på vores 12V batteri

SuneH
SuneH May 19

Samme med vores 70RWD fra 2015. Fortsat samme 12V batteri. Har i øvrigt heller ikke fået skiftet håndtag.

griffel
griffel May 19

Også her. 70RWD 10/20015, samme håndtag og samme 12V batteri. Har en kompressorkøleboks stående i trunken hele sommeren uden problemer.

Ved ikke om det gør nogen forskel, men en sagde engang, at det måske hænger sammen med at jeg kører lange ture i den stort set hver eneste dag, så den står ikke lukket ned ret længe af gangen. Har kørt 223.000km nu.

Sider: 1 2 »