Nu har jeg et par gange prøvet Scheduled departure ifm. opladning af bilen. Det er desværre ikke noget jeg bruge ofte, da Konen's Kona kun lader på 1 fase, og det derfor er den der lader om natten. I det daglige oplader jeg bilen til 85% inden vi går i seng (og kobler så konen bil til), men de gange hvor det er mulighed for at bruge det ville det da være dejligt at den rammer dette mål lige før man skal afsted, så batteriet er varmt så man har max. regen når man starter.
Til min overraskelse kan jeg bare konstatere at de gange jeg har prøvet, bliver opladningen timet så den slutter kl 05:30, og det selvom jeg har prøvet at sætte den til kl 07, 08 og 09.
Musk mener åbenbart ikke man skal belaste nettet i spidsbelastnings perioder.....
Så jeg må siger at her om vinteren kan man risikere at den varme som batteriet har opnået via ladning går til spilde. Samtidig står bilen bare og summer nu. Går ud fra at det er pumpen der står og "brænder" strøm af for at nedbringe SoC når den er over 80%. Så her i dag da afgang var sat til kl 09 er SoC nu nede på 82% kl 08:30, og forvarmning af kabinen starter første 15min før afgang. Og selv om SoC er faldet til 82%, starter opladningen ikke igen for at bringe den op på 85% igen til kl 09.
Samtidig er der observeret andre ting ifm. den sidste halve års tids FW opgraderinger til bilen (mange kalder det efterhånden nedgraderinger), som har ramt os ejere af S/X pre-facelift: Tesla har introduceret mange foranstaltninger for at undgå overophedning af batteriet ifm. et par brande der opstod i biler i foråret - bl.a i Kina. Her en opsummering til dem som ikke kender til det.
-Cellespænding nedsat fra 4,2V til 4,1V på nogle 70/85 modeller - mistet rækkevide
-Nedsat SuC ladehastighed - nogle helt op til 100% længere tid hvis man skal på op en høj SoC.
-Nedsat AC ladehastighed - ved høj SoC - nogle kan ikke lade til 100%
-Bilen er begyndt at "brænde" strøm af hvis SoC er højere end 80% (højt standby forbrug).
-Regen er blevet kraftig begrænset. Kurven for hvornår den stiplede linje forsvinder er hævet med 3 grader (fra ca. 15,5 til 18,8C), og jeg kan konstatere at regen er begrænset med ca. 20kW til max. ca. 65kW - troede faktisk den gik op til 85kW, men det kan jeg bare konstatere at den ikke gør mere.
-Tidligere var forvarmning af batteriet koblet til forvarmning af kabinen når det var koldt. Folk i kolde områder melder at bilen stort set ikke forvarmer batteriet mere.
-Folk har generelt rapporteret om et øget forbrug, som ikke bare skyldes koldere vejr.
Så gad vide om Tesla har fundet fejl på de gamle batteriet, som de så gør alt mulig for at forlænge levetiden på, så de ikke skal skifte dem inden for de 8 år som garantien er på.
Så med begrænset regen, og ingen opvarmning af batteriet, er jeg godt nok spændt på hvordan bilen opleves her til vinter ånr det bliver rigtig koldt....
Og turen til Østrig i uge 7 ser jeg faktisk heller ikke frem til. I en 70D, hvor jeg ved at jeg et par enkelte steder skal op over 80%, kommer jeg bare til at bruge en masse tid på opladning. Det kunne vi allerede se i sommers (da vi heldigvis kun var i Berlin). Det er sku deprimerende at se 3'er der bruge 10-15min, mens man selv skal holde 40-50min.