Loading...
dk

2019.40.2.3 Varmt batteri giver mig god ladehastighed | Tesla Forum

burns
burns Dec 27 '19
Høj ladehastighed tilsyneladende muligt hvis batteriet er godt varmt. Jeg kørte en længere tur på ca 180km og med de sidste ca 30-40 km med høj fart på motorvejen for at øge temperaturen på batteriet inden jeg nåede superchargeren i Hedensted. Det gjorde faktisk at ladehastigheden lignede og endda overgik den normale ladehastighed.

Eks (TMS 85D):

SoC 12% + ChargePower 128kW = 140
SoC 16% + ChargePower
 108kW = 124
SoC 23% + ChargePower
 96kW = 119
SoC 30% + ChargePower
 86kW = 116
SoC 38% + ChargePower 
76kW = 114 (ser dog lidt lav ud)

Og så var jeg nødt til at køre videre.

Er de tal ikke ca som før nerfen, eller husker jeg forkert?

Obs: pga redigering er formateringen røget og den kan vist ikke korrigeres fra en mobiltelefon.
Forummets indlæg er redigeret af burns Dec 27 '19
KimT
KimT Dec 27 '19

Det var ikke den oplevelse jeg havde i går i Rødekro da vi ankom efter 140km kørsel. Dine tal er dog for en lavere SoC end min - da min opladning startede ved 41% - og din sluttede ved 38%

Her data fra API'en - TeslaLogger kombineret med ScanMyTesla - som nu er integreret (ScanMyTesla kan nu streamer data hjem).

Ankom med 41% og en gns. celle temp på knap 36C (den stiger faktisk ikke under opladning). Vi kører efter 22min og har kun fået 25% - 16,61kWh

45% =56kW

50% = 51kW

55% = 45kW

60% = 39kW

65% = 35kW

PS her hvad der eller kan ligge af data efter sådan en tur (man kan fjerne de enkelte dataserier for at gøre det mere overskueligt - det er gjort ved ovenstående)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 27 '19
burns
burns Dec 27 '19
Jeg vil også gerne have logget al den information du logger. Jeg har bestilt et ODB2 kabel og bluetooth læser. Hvad ellers skal jeg have?

Jeg har en RPi som jeg pt bruger til noget fjern logning (Teslas API), men der er jo ingen temperatur på batterier. Så skal man vel logge den via ODB2 stikket og sende til end egen dataloger eller hvad?
KimT
KimT Dec 27 '19

For at få CAN-Bus data skal man bruge App'en ScanMyTesla på en Android mobil. På IOS findes der beta version af TM-Spy.

For at gemme data fra API kan man bl.a anvende TeslaLogger som kører på en RPi 3B+ (programmet kører ind til videre kun er en RPI 3'er - er ikke kompatibel med RPi 2 eller 4).

Udviklerne af TeslaLogger er gået sammen med udvikleren af ScanMyTesla, så den version af ScanMyTesla der kom for et par dage siden nu kan sende data retur til ens egen Teslalogger, så man nu både kan få vise data fra CAN-Bus og API'en.

Han arbejder også sammen med udvikleren af TM-Spy og EVNotify, så de også kan streame data til TeslaLogger. Men hvornår det kommer til at virke ved jeg ikke.

Der står lidt info her : https://e-mobility-driving-solutions.com/onboard-e-diagnostik/?lang=en

MOS
MOS Dec 27 '19

@burns @KimT

I kan ikke direkte sammenligne jeres ladehastigheder. Ikke kun pga. forskellig SoC. Men også pga. forskellige batteristørrelse. Et 85'er batteri må alt andet lige forventes at lade med højere effekt end et 70'er batteri.

KimT
KimT Dec 28 '19

Det har du helt ret i MOS.

En anden observation - kom her til morgen ud til en frosset bil. Forvarmede den i ca. 20min og så absolut intet til batteri ikonet i app'en. Så da jeg kørte (efter et par min - da ODB2 dongle lige skulle resettes et par gange) lå celle temp på 1,5 grader og regen var 0kW, og det var første på dette tidspunkt at bilen begyndte at varme batteriet op.

Jeg fik ikke lige prøvet - men har læst at det nu er sådan at bilen ikke kan lade når batteriet er koldt. Batteriet skal være varmt inden den begynder (mener de skrev over 8C - https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4334890/). Altså ikke noget med at trække 11kWh hvor de 6kWh går til opvarmning og de resterede 5 til opladning. Batteriet var 12C da jeg kom hjem igen, og BMS max charge lå på 15kW, så bilen opførte sig normalt da den blev sat til opladning

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 28 '19
burns
burns Dec 28 '19
Jeg ved også mærke i her i dag at batteriet overhovedet ikke blev forvarmet (absolut ingen regenerering når spreder slippes) selv om kabinevarmen blev slået til over telefonen. Det synes jeg er ret underligt.