Loading...
dk

EU FSD restrictions petitions | Tesla Forum

husfeldt
husfeldt Dec 30 '19

Heads up - help needed!!!

Faldt lige over denne Petition..

https://www.change.org/p/european-parliament-tesla-full-self-driving-in-eu-autonomous-driving-in-european-transport/psf/promote_or_share

 

I mine øjne er de begrænsninger der fra EU's side lægges på Tesla (og i teorien andre) direkte farlige - jeg har f.eks.  oplevet.. Utallige afbrudte vognbane skift, problemer med at den skal vente ca. 3 sec med at trække ud/id fra man blinker til den skifter bane - dette medfører et meget underligt køremønster, når den f.eks. bremser ned for en lastbil, og så trækker ud et sekund efter til en helt fri overhalingsbane og speeder volsomt op..

Vildgut
Vildgut Dec 30 '19
Quote from husfeldt

Heads up - help needed!!!

Faldt lige over denne Petition..

https://www.change.org/p/european-parliament-tesla-full-self-driving-in-eu-autonomous-driving-in-european-transport/psf/promote_or_share

 

I mine øjne er de begrænsninger der fra EU's side lægges på Tesla (og i teorien andre) direkte farlige - jeg har f.eks.  oplevet.. Utallige afbrudte vognbane skift, problemer med at den skal vente ca. 3 sec med at trække ud/id fra man blinker til den skifter bane - dette medfører et meget underligt køremønster, når den f.eks. bremser ned for en lastbil, og så trækker ud et sekund efter til en helt fri overhalingsbane og speeder volsomt op..

Det er så trist som vores politikere konstant kvæler ethvert innovativt påfund i stræben efter at please et flertal og sikre sig nogle flere år i det politiske system. Suk. 
P85DK
P85DK Dec 30 '19
Citat fra Vildgut

Det er så trist som vores politikere konstant kvæler ethvert innovativt påfund i stræben efter at please et flertal og sikre sig nogle flere år i det politiske system. Suk. 
 

Ja det må være forklaringen. Det kan umuligt være en smule fornuft for at sikre at det ikke er komplet wild wild west.

1: Der er ingen af teknologierne som endnu har vist sig at være 100% pålidelige endnu

2: og nok det vigtigste, brugerne har vist at de enten ikke forstår hvor det må bruges eller også er komplet ligeglade med hvor og hvordan brugen er tiltænkt. Siden AP1 kom frem så har utallige Tesla ejere brugt systemet på veje som det ikke er tiltænkt inkl. inde i byer. Se også bare antallet af idioter der straks gik i gang med smart summon på diverse parkeringspladser i USA og de situationer det førte med sig.

 

Den adfærd som husfeldt beskriver med nedbremsning og acceleration er ikke pga lovgivning, men fordi Tesla stadig ikke har forstået at tilpasse fartpilot og autopilot ordentligt til elbilen, hvilket man skulle tro!

Den bremser ikke, men den går på regen, hvor en ICE ville coaste, så 'bremser' en elbil. Det burde være meget simpelt at lave.

Jeg tror ikke man skal være helt ked af at der er tænkes lovgivning.

PeterE
PeterE Dec 30 '19
100% enig, jeg kan også have det stramt med både vores danske og vores eu-lovgivere - men vi har nu selv valgt dem, og de lovgiver på det her område fx udfra sikkerhed. Det synes jeg egentlig meget godt om. 
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 30 '19
Ice2EV
Ice2EV Dec 30 '19

@P85DK Er du sikker på den kun går på regen? Efter sidste opdatering har vi haft flere ghost opbremsninger end længe. Nogen af dem kunne godt bare være regen.

Men forleden sad vi begge oppe i forruden. VI havde de sidste 800-1400 meter kørt i afstand 4 på adaptiv fartpilot op til ham foran. Pludselig bremsede El Rakettos hårdt op et øjeblik, der var ingen modkørende, noget i rabatten eller ham foran bremsede heller ikke spor. Der var ikke nogen foran ham, men en bil 50 meter bag os.

P85DK
P85DK Dec 30 '19

@Ice2EV - det er en anden situation du beskriver der. I den situation du beskriver ville en ICE med aktiv fartpilot også bremse, da den har opdaget (rigtigt eller forkert) en langsomere kørende eller stillestående forhindring. Den husfeldt beskriver er en klassisk coast (slip speederen) og her er forskellen på EL og ICE at regen virker som om der aktivt bremses.

Men den situation du beskriver fortæller jo meget godt hvorfor der ikke bare skal gives frit spil til udbyderne på markedet.

Det her er hvad Tesla skriver på deres hjemmeside:

'Du skal bare sætte dig ind og fortælle din bil, hvor du vil hen. Hvis du ikke siger noget, så vil bilen kigge i din kalender og køre dig til den formodede destination, eller hvis der ikke er noget i kalenderen, vil den køre dig hjem. Din Tesla udregner den optimale rute, navigerer på gader i byen (også uden vejmarkeringer), klarer komplekse kryds med trafiklys, stopskilte og rundkørsler, og den kan selv køre på meget travle motorveje med biler der kører ved høj hastighed. Når du ankommer til din destination, træder du blot ud af bilen ved indgangen til dit hjem, og din bil vil automatisk søge efter en parkeringsplads og parkere på egen hånd. Et enkelt tryk på telefonen kalder bilen tilbage til dig.'

Der mangler så lige en * og en 'vær dog opmærksom på at din Tesla kan finde på at bremse voldsomt uden nogen umiddelbar grund. Dette kan skabe farlige situationer i trafikken, men du kan føle dig stolt over at være en trendsætter indenfor denne nye type ulykker'

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 30 '19
baldur
baldur Dec 30 '19

Det er rent faktisk ikke EU der har lavet reglerne. Det kommer heraf:

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Forum_for_Harmonization_of_Vehicle_Regulations

Formålet med reglerne er at ensrette krav til biler, så at der ikke skal laves ændringer for hvert eneste land en bil skal sælges i. USA har valgt ikke at være med og som konsekvens heraf, er det ikke muligt at lave en bil der er lovlig både i USA og EU. Din europæiske Tesla er ikke lovlig i USA.

EU (og enkeltlande) kan sagtens tillade ting der går ud over disse regler. De kan ikke indskrænke reglerne. Eksempelvis står der at passagerne ikke må opleve sidelæns acceleration kraftigere end 0,3 g. Danmark kunne vedtage at 0,5 g også er fint. Men vi kunne ikke vedtage at det højest må være 0,1 g. Det er fordi at en bil der har implementeret 0,3 g skal være tilladt.

baldur
baldur Dec 30 '19
Citat fra P85DK

 

Der mangler så lige en * og en 'vær dog opmærksom på at din Tesla kan finde på at bremse voldsomt uden nogen umiddelbar grund. Dette kan skabe farlige situationer i trafikken, men du kan føle dig stolt over at være en trendsætter indenfor denne nye type ulykker'

 

Er der nogensinde blevet registreret en ulykke på den baggrund? I betragtning af at medierne bringer en nyhed hver gang en Tesla er punkteret, så burde der være noget... 

P85DK
P85DK Dec 30 '19

Jamen så er det jo ikke farligt, så må de ejere som beskriver at de oplevede det som ubehageligt og meget farligt være helt galt på den - fejl 40

baldur
baldur Dec 30 '19
Citat fra Ice2EV

@P85DK Er du sikker på den kun går på regen? Efter sidste opdatering har vi haft flere ghost opbremsninger end længe. Nogen af dem kunne godt bare være regen.

Men forleden sad vi begge oppe i forruden. VI havde de sidste 800-1400 meter kørt i afstand 4 på adaptiv fartpilot op til ham foran. Pludselig bremsede El Rakettos hårdt op et øjeblik, der var ingen modkørende, noget i rabatten eller ham foran bremsede heller ikke spor. Der var ikke nogen foran ham, men en bil 50 meter bag os.

 

Jeg har bemærket at den nogle gange tager fejl af hastighedsgrænsen. Den kan finde på at tage hastigsgrænsen fra en krydsende bro eller den kan tro at du er på vej op ad afkørselsrampen. Så pludselig imens du kører 130 km/t sætter den grænsen til 50 km/t. Efter 100-200 meter vil den opdage fejlen og gå tilbage til det den var på.

Det er helt klart kraftigere opbremsning end bare "regen". Men det er ikke nødbremsning. Tror det farligste ved situationen er at hvis man lader den komme alt for langt under 80 km/t, så kører du altså pludselig temmelig langsomt på en motorvej. Og det kan sagtens ske imens du er i ydersporet.

Det er selvfølgelig ikke værre end at man bare trykker på speederen.

P85DK
P85DK Dec 30 '19
Citat fra baldur
Citat fra Ice2EV

@P85DK Er du sikker på den kun går på regen? Efter sidste opdatering har vi haft flere ghost opbremsninger end længe. Nogen af dem kunne godt bare være regen.

Men forleden sad vi begge oppe i forruden. VI havde de sidste 800-1400 meter kørt i afstand 4 på adaptiv fartpilot op til ham foran. Pludselig bremsede El Rakettos hårdt op et øjeblik, der var ingen modkørende, noget i rabatten eller ham foran bremsede heller ikke spor. Der var ikke nogen foran ham, men en bil 50 meter bag os.

 

Jeg har bemærket at den nogle gange tager fejl af hastighedsgrænsen. Den kan finde på at tage hastigsgrænsen fra en krydsende bro eller den kan tro at du er på vej op ad afkørselsrampen. Så pludselig imens du kører 130 km/t sætter den grænsen til 50 km/t. Efter 100-200 meter vil den opdage fejlen og gå tilbage til det den var på.

Det er helt klart kraftigere opbremsning end bare "regen". Men det er ikke nødbremsning.

Igen en anden situation end husfeldt beskriver og dette ville ske med en hvilken som helst adaptiv fartpilot som får forkert information.

Tror det farligste ved situationen er at hvis man lader den komme alt for langt under 80 km/t, så kører du altså pludselig temmelig langsomt på en motorvej. Og det kan sagtens ske imens du er i ydersporet.

Det er selvfølgelig ikke værre end at man bare trykker på speederen.

Jeg synes at du bagitalisere faren lidt. En kraftig og umotiveret reduktion af hastigheden på motorvejen vil altid være en potentiel ulykke, da bagfrakørende kan blive overrasket og katastrofe bremse eller forsøge at undvige. Måske undgår du ulykken, men du kan have startet en bagved.

Hertil kommer at du med en vis sandsynlighed vil få en del af ansvaret for ulykken, hvis din fartreduktion tilskrives at være den udløsende faktor.

baldur
baldur Dec 30 '19
Nu var jeg ikke tilstede i bilen (hos ice2ev), men det er bestemt muligt at det er præcis hvad der skete. Medmindre du holder øje med tallet i den blå cirkel, er det ikke sikkert at du oplever andet end at bilen umotiveret laver en ghost opbremsning. Lige nu er min erfaring at ghost opbremsning på motorvejen skyldes enten det, eller alternativt at den matcher hastighed med et andet køretøj under overhaling, typisk en lastbil.
Forummets indlæg er redigeret af baldur Dec 30 '19
baldur
baldur Dec 30 '19

"dette ville ske med en hvilken som helst adaptiv fartpilot som får forkert information"

Nu er autopilot ikke en hvilken som helst adaptiv fartpilot. Det er systemet selv der bliver forvirret. Den ved udmærket godt at den ikke tog afkørslen, så hvorfor begynder den at gradvist at nedsætte hastighed, som om den var på omtalte afkørsel? Det er en bug.

Jeg ved ikke hvordan Tesla afgør om man er på en afkørsel. Jeg håber det ikke er rent GPS baseret, idet GPS ikke er pålideligt og præcist nok til det. Sandsynligvis har de trænet det neurale netværk til at genkende at man er på en afkørsel, men noget går galt.

baldur
baldur Dec 30 '19

"Se også bare antallet af idioter der straks gik i gang med smart summon på diverse parkeringspladser i USA og de situationer det førte med sig."

Hvad mener du egentlig med det? Smart summon virker kun på offentlige parkeringspladser.

I seneste update har vi i øvrigt fået smart summon i Danmark. Det er begrænset til 20 meter og du skal være indenfor 6 meter af bilen.

PeterE
PeterE Dec 30 '19
Smart summon er vel i beta? Og dvs at den måske stoppe for Frida på sin trehjulede og måske ikke? Bliver sgu’ spændende... 
 
Autopark er til gengæld fantastisk.
P85DK
P85DK Dec 30 '19

@baldur - autopilot og fartpiloten er to forskellige systemer. Fartpiloten er en traditionel adaptiv fartpilot, som autopilot systemet så benytter sig af. Hvis fartpiloten/den adaptive fartpilot er Tesla 100 eget udviklede system, så er det ufatteligt at de ikke kan finde ud af at slå regen fra når den nærmer sig en langsommere kørende bil, hvor den bare slipper speederen, men egentlig bare burde lette lidt på speederen.

Smart summon dumb things - https://electrek.co/2019/09/30/tesla-owners-dumb-things-smart-summon/

Ice2EV
Ice2EV Dec 30 '19
Quote from baldur Nu var jeg ikke tilstede i bilen (hos ice2ev), men det er bestemt muligt at det er præcis hvad der skete. Medmindre du holder øje med tallet i den blå cirkel, er det ikke sikkert at du oplever andet end at bilen umotiveret laver en ghost opbremsning. Lige nu er min erfaring at ghost opbremsning på motorvejen skyldes enten det, eller alternativt at den matcher hastighed med et andet køretøj under overhaling, typisk en lastbil.
 
Jeg kører den vej mindst 5 gange om dagen, den plejer ikke at bremse eller ændre hastighed på det sted. Den reducerer til 80 måske 200 meter før, og til 60 ca 100 meter efter.  Men begge reduceringern foregår rimelig fornuftigt.
 
Det her var ganske umotiveret.
baldur
baldur Dec 30 '19

"autopilot og fartpiloten er to forskellige systemer"

Nej det er de ikke længere. Fartpiloten arver flere og flere funktioner fra den normale autopilot funktion. Eksempelvis så nedsættes farten gradvist på afkørsler på præcis samme måde uanset om du kører fartpilot, autopilot eller autopilot on nav.

Fartpiloten er også begyndt at nedsætte hastigheden i kurver. Ligesom at jeg forleden oplevede at fartpiloten panikkede og matchede hastighed med en lastbil jeg var ved at overhale - præcis det samme som hvis autopilot var aktiv.

Det virker til at de blot har indstillet parametrene lidt mere tilgivende, således at den er lidt mindre tilbøjelig til at lave ghost opbremsninger, ligesom at du har lov til at køre for hurtigt på steder, hvor autopilot vil begrænse din hastighed.