Loading...
dk

At vælge enten S60, S60D eller S85! | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Oct 28 '14

Jeg er i den sidste fase af beslutningsprocessen hvor spørgsmålet om det skal være S60, S60D eller S85 er oppe at vende som den største hurdle.

Indtil nu sammenligner jeg dog æbler med pærer på Teslas hjemmeside da de endnu ikke har NEDC testet 60D. De viser at den har 360 km range ved 105 km/t. Men hvilken forbedring er der tale om? For at få en idé om hvad den "gamle" S60 kan ved 105 km/t har jeg brug for jeres input.

Den oplagte fordel ved S85 er udover den øgede rækkevidde også at den SC mere på samme tid i fht. S60/S60D. Det tager næste dobbelt så lang tid at lade det samme (42 kWh) på en S60/S60D som S85, forstået som at den sidste rest (50-80%) er den der tager tiden korrekt?

Ulempen ved 60D er leveringstid (start april 2015) og mindre plads i frunk. Er der andre fordele ved at vælge D end bedre køreegenskaber og bedre udnyttelse af batteri?

Prisforskellenne er selvfølgelig også et issue ellers ville der bare stå P85D+ på bilen ;-)

Kan I gøre mig klogere på spørgsmålet om rækkevidde?

På forhånd tak

Søren

Bendix
Bendix Oct 28 '14

I følge fanebladet "de fire vigtigste spørgsmål" under model s har en alm S60'er rækkevide 347 km ved 100 km/t og 313 km ved 110 km/t, så et sted der imellem for 105 km/t.
Måske en S60 ejer kan bidrage med real-world tal ??

Husk du kan tilkøbe SC til S60 og S60D for 16.000,- dkr.

D optionen giver som du siger bedre batteri udnyttelse og bedre køreegenskaber og højere sikkerhed i sne samt i vådt og fedtet føre som vi jo har en del af i DK.

Personligt ville jeg, af dine valg, tage enten S60D eller S85 afhængigt af om rækkevide eller AWD er vigtigst for dig, og til S60D ville jeg tilkøbe SC, med mindre du har et beskedent kørselsbehov og ikke kører nær en SC-placering.  

Forummets indlæg er redigeret af Bendix Oct 28 '14
T3S7A
T3S7A Oct 28 '14

Hej Søren

Rækkevidden opgivet af Tesla, skal du sammenligne med km/l opgivet til en brændstofbil. Det kan opnås, men det skal optimale forhold, kørsel, osv til. 
Så det du vil er at sammenligne real life tal fra en S60, med teoretiske tal på en ny S60. Jeg tror næppe at de nye rækkevidde tal holder i real life, så ville det da være den første bil i langtid, som holder 100% rækkevidde / km/l. 
Jeg tror ikke der er forskel på den nye S60 og den gl. S60 i rækkevidden. Tror hellere ikke det vil være den store forskel i rækkevidden på S60 og S60D. Når vi snakker om, hvor langt man kan komme, er det fordet meste med motorvejs kørsel. Jeg vil mene, når man først er kommet op i march fart, eks. 105 km/t, så er den energi der skal til at holde de 105 km/t, den samme, om den trækker på alle 4 hjul, eller baghjul alene. Ergo tror jeg også de vil kunne kører lige langt. 
Jeg vil mene jeg ved konstant 105 km/t kunne kører lidt omkring 320-340 km på en fuld opladning, 18-20 grader udendørs temp, tør vej, normal vind. For mig er det længe nok. Bruger mest bilen til daglig gøremål, som alle ligger inden for 30 km kørsel hver vej. De gange jeg så skal længere væk, er det altid langs motorvejen, og der er så SuC. Glæder mig til den ved Rødekro kommer. Hvis jeg vil ned over grænsen og retur, skal jeg indover Middelfart både på vej ned og hjem, og det er lidt en omvej. Når Rødekro kommer, så bliver det jo let. 
Husk mht. SuC, Så behøver man jo langt fra lade helt op hvergang. Eks, hvis du skulle fra grænsen til Kbh. Så ville du kører til Rødekro - lade 10 min, kører til Middelfart - lade 25 min, kører til Køge - lade 10 min, køre til Kbh. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 28 '14
SQLCPH
SQLCPH Oct 28 '14

Tak Bendix - de tal havde jeg ikke set. Tesla tal med tesla tal burde være sammenlignelige ;-) så hvis forbruget ca. er linært mellem 100 - 110 km/t (givetvis ikke) giver det for S60 ca. 330 km ved 105 km/t dvs ca. 30 km mindre end S60D. Ikke meget og så hooked er jeg ikke på 4wd.

Jeg går egentlig mest op i 1. Pris, 2. SC ladetid (da jeg regner med 25% gratis strøm), 3. Rækkevidde, 4. Batteri spænd i 30 - 70 % området mest muligt, 5. 4wd

Det peger dog lidt på en S85!!! Alternativt kan jeg købe S60 og voldlade den og håbe på at jeg om 5 år kan købe et nyt batteri som er bedre og billigere end i dag. Vi kører ca. 16.000 om året så den burde kunne håndtere flere ekstreme opladninger gætter jeg på?

SQLCPH
SQLCPH Oct 28 '14

Tak også til dig T3S7A ;-) Det er nogle flotte km tal du har ved 105 km/t - jeg formoder at det en S60 du har? Og har SC ladetid været et negativt issue for dig? Der er sikkert stor forskel om man lader fra 5% eller fra 60 % stand?

Jeg vil tro at det er få gg om året vi har en kbh-nakskov tur så i alle fald ryger der en dobbelt lader på også så man kan køre forbi clever. CHdeMo virker ikke med Tesla vel?

Skaarup
Skaarup Oct 28 '14

Langt de fleste Teslaer der sælges har et 85kwh batteri. Men når det er sagt, så kan en 60kwh sagtens være rigeligt, hvis kørselsbehovet ikke er så stort.

Men der er nogle fordele ved 85kwh, som fx at SC hardware er inklusiv, ubegrænset kilometergaranti på både batteri og drivline, hurtigere opladning på SC og lidt hurtigere acceleration.

Firhjulstræk er selvfølgelig rart, men i Danmark er det (i mine øjne) overflødigt. Det er så få dage at føret er så dårligt at det kan hjælpe med fremdrift, men husk nu at en baghjuls-udgave bremser præcist ligeså godt som en firhjuls-model.I D'eren skulle der dog være nogle andre småting, som nye sæder og at ladeporten selv kan lukke. Elon sagde at en 85kwh med dual-drive kan køre 10 miles længere på opladning, og det vil måske være 6-7 miles for en 60'er - altså ikke den helt store forskel på rækkevidden, men selvfølgelig fint.

Hvis det var mig i din situation, ville jeg vælge en S85.

T3S7A
T3S7A Oct 28 '14

CHAdeMo kommer til at virke til en Tesla, med en adapter, som man selv skal købe. Men de få gange man vil få brug for det, og at man så også skal betale, ALT for meget for strømmen til Clever, vil jeg aldrig købe sådan en adapter. Så hellere leje en bil den dag. :-)
SuC. Det er et kapitel for sig selv, som jeg før har skrevet om. Det virker fint, og er super fedt at bruge, men vil kun sige man kommer til at bruge det på turer i mellem SuC. Det med at kører ud og sidde og sutte strøm, for at spare på at lade der hjemme - tja, det gjorde jeg lidt i starten, men det gider man ikke i længden. Der er mange faktorer som spiller ind hvor hurtig en SuC lader. Bl.a Temp af batteri, SOC. Så hvis man vil forbi og sutte strøm en morgen inden man skal på arbejde, så forvent næsten kun halv power, især i den kolde periode. SuC er lavet til at man bruger dem på tur, der virker de rigtig godt. Til og med ca 70% går det ok hurtigt. Derfra gider jeg ikke være der meget længer. Selvfølgelig, hvis man alligevel skal spise, eller andet, så lader man den fuld. Men sidder man blot i bilen og venter, så er de sidste 30% ikke værd at vente på, hvis de ikke er nødvendig for at komme til mål, eller næste SuC. Som skrevet mange gange før, så beregn, hvor man vil hen, og hvilke SuC man kommer forbi. Ta' så mange SuC som muligt, og lade kun lige nok + en lille sjat mere, til man kan komme til næste SuC, så man hele tiden holder sig i den "hurtig" ende af opladningen, så "spilder" man mindst tid på at SuC. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 28 '14
Niels
Niels Oct 28 '14

Når man snakker rækkevide og valg af model så regn med de "værst tænkelige" tilfælde. - dvs. om vinteren hvor vejegreb er dårligt og der er minus 15 grader udenfor med strid modvind.

Jeg vil gå ud fra at de fleste stadig forventer at deres bil dækker deres kørselsbehov disse dage.

Jeg ville anslå et forbrug på ca. 350 w/km under sådan forhold er helt realistisk.

En 60'er har ca. 50kw brugbar energi og en 85'er har ca 75 kw.

det er så nemt at regne "worst case" ud.

60 = 142 km

85 = 214 km

Jeg har endnu til gode at se så dårlige resulater selv, men de skal nok komme den dag vi får nogle hårde vintre. Det hjælper på rækkevide hvis du kan opvarme bilen inden afgang, eller hvis den holder i garage.

En Tesla oplades i øvrigt dagligt til 90% og de sidste 10% oplades kun de dage man har brug for lidt ekstra rækkevide - den har ikke godt af altid at stå på 100%

Disse tal kan måske gøre valg og prioritering nemmere - at du om sommeren nemt kan køre 350-400 km eller mere i en 85'er  kan du næppe bruge til noget til valg af model/batteri størrelse.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 28 '14
Bianco
Bianco Oct 28 '14

Har i dag haft en ragger dag rundt om i Københavnsområdet m. korte ture og on-off motorvej. Startede med 80% i morges, og kom hjem efter lige godt 200 km, med 50 km i tanken (S85).

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Oct 28 '14
Kiefer
Kiefer Oct 28 '14

Nu hvor jeg har kørt siden marts og indtil nu med vel omkring 90% motorvej på de godt 32.000km synes jeg ikke rigtig jeg kan mærke den store forskel på om det er koldt eller varmt, kører jeg om natten med kolde temperaturer er rækkevidden ikke meget længere end en dagstur. Der hvor jeg virmelig mærker forskellen er når det blæser, en tur til Ålborg fra Århus kan gøres på godt og vel 22KWh i medvind og samme tur koster 28KWh på hjemvejen i modvind.

/Martin

SQLCPH
SQLCPH Oct 29 '14

Tak for hjælpen alle. Det gør mig utrolig glad at I har lyst til at dele ud af jeres erfaringer :-)

Med maks 20.000 km om året rammer jeg 8 år før 200.000 km. Jeg vælger derfor S60 med SC aktiveret som immervæk er 55.000 billigere end S85.

Så min konfig ser pt.således ud: S60, SC, Dobbl lader, tech pakke, vinterpakke, sikkerhedspakke,metallak, glastag (måske) og kablerne. 636.950 ,- hvilket passer mig godt.

Hvis man bestiller nu, hvor længe kan man så ændre på bilens konfig?

Kan man ændre sin bestilling til en X når priserne kommer i 2015?

Når X prissættes og hvis priserne falder på S kan man så konfigurere om, men så sandsynligvis miste sin plads i produktionskøen?

DeaconWP
DeaconWP Oct 29 '14

Når du bestiller, får du en plads i køen. Med en reservations aftale. Den kan altid annulleres.

Når de skal til at lave din bil, kontakter de dig, for at lave en købskontrakt, som så vil være bindende.

Indtil denne købsaftale er lavet, kan du ombestemme dig med nærmest alt, fordi du kun har en reservations aftale.

Så så længe du ikke har lavet en købskontrakt, kan du ombestemme dig og ændre til en X model.

Når de kontakter dig med henblik på at lave en købsaftale, for at producere din bil, kan du vælge at "passe", og udskyde dit køb en gang, indtil de igen er klar til at producere for dig. Beslutter du dig ikke der ved anden gang, vil du miste din plads i køen, og få dit depositum tilbage.

Og så er der kun at lave en ny reservation, på det du vil have til den tid.

En ny reservation, vil altid være til de på det tidspunkt gældende priser. Både op og ned.

SQLCPH
SQLCPH Oct 29 '14

Det lyder jo rimeligt godt :-) Hvornår eller hvor tæt på produktionsdatoen laver man købskontrakten?

Kiefer
Kiefer Oct 29 '14

købskontrakt... næ du, på en Tesla lægger man et depositum, men fra du bestiller bilen har du 14 dage til at lave ændringer i, herefter har du låst din reservation og du har valgt de tilvalg du nu engang har. Hvis man sørger pænt og bilen endnu ikke er bygget kan man nogen gange være heldig at få ænret et eller andet uden at det koster 4-5 nye måneders ventetid.

Når man får udleveret bilen betaler man resten, der er ikke nogen decideret købskontrakt inden levering af bilen, vil du ikke have den alligevel har du spildt 15.000 kroner. Det kan selvfølgelig være lavet om siden marts da vi fik vores.

/Martin

Skaarup
Skaarup Oct 29 '14

Sikkerhedspakke - hvorfor? Jeg ved der er nogen der har den, men jeg kan sgu ikke se fordelen. Den begynder at dytte hvis de slår en rude ind, men det larmer jo når de slår en rude ind alligevel, og de snupper hvad de vil på 0,5. Bilen kan (på nuværende tidspunkt) ikke stjæles uden nøgle.

Dobbeltlader bliver mere og mere unødvendigt efterhånden når der kommer flere SuCs (og andre ladestationer med jævnstrøm), og 16A stik er oftere at finde end 32A stik. Så jeg tror det bliver nogle dyre ampere, når du en sjælden gang får brug for den :-)

Enig med Kiefer i forløbet - der er ingen kontrakt. Man får en faktura som skal være betalt (eller bankgaranti stillet) inden de udleverer bilen. Den får man 2-4 uger inden leveringen.

Nommensen
Nommensen Oct 29 '14
Jeg har valgt sikkerhedspakke - det er en attraktiv bil og jo sværere man gør det for tyven des bedre.

Det kan godt være du ikke ofte får brug for dobbeltlader mange gange, men det er rart at have og et godt element at have den når den engang skal sælges.

Men det gode er jo at det er tilvalg efter eget ønske.
Forummets indlæg er redigeret af Nommensen Oct 29 '14
T3S7A
T3S7A Oct 29 '14

Der er alarm i bilen som standard. Sikkerhedspakken er blot en udvidet alarm. Bl.a hvis man har bilen låst med vinduerne rullet ned. Hvis så nogle stikker hånden ind i bilen, skulle alarmen gå. 

Jeg ville hellere ikke vælge sikkerhedspakken. 

LarsH
LarsH Oct 29 '14
Citat fra T3S7A

Der er alarm i bilen som standard. Sikkerhedspakken er blot en udvidet alarm. Bl.a hvis man har bilen låst med vinduerne rullet ned. Hvis så nogle stikker hånden ind i bilen, skulle alarmen gå. 

Jeg ville hellere ikke vælge sikkerhedspakken.

Min erfaring med alarm med rumsensor/kabineovervågning er at det er noget skrald og ikke rigtig virker. Desuden synes jeg tit man hører en bilalarm gå af, men det skaber ikke længere den store opmærksomhed. Så jeg ville heller ikke vælge den.

Skaarup
Skaarup Oct 29 '14

Og selvom rumsensor virker fint, så ville jeg vælge bare at lukke vinduerne, når jeg går fra hende.. eller jeg mener den! Så var man ude over det problem :-)

DeaconWP
DeaconWP Oct 29 '14

SQLCPH.

Jeg må have læst betingelserne for at bestille forkert. Jeg undskylder, at jeg har taget fejl. 

Jeg har kigget igen på det jeg har læst på teslamotors.com. Og jeg er kommet til at fortælle dig noget om det at reservere en X model. Der står intet om at det skulle være sådan også, når du bestiller en S model.

Hvis du vil læse det, kan du påbegynde en reservation af en X-model, og så ser du betingelserne der, inden du kan lave den endelige reservation. Men de gælder jo så ikke for en S "reservation", som sikkert som Kiefer skriver, med det samme er en bestilling.

Beklager, at jeg endnu en gang har udtalt mig om noget jeg ikke ved nok om…..

Ærbødigst. Deacon

Sider: 1 2 »