Loading...
dk

Automatisk nedtoning af spejle | Tesla Forum

AgentP
AgentP Jan 7 '20

Jeg skal lige høre, om I andre også oplever at spejlene toner ned - uanset om der er noget at tone ned for.  

Om aftenen er alle spejle tones meget ned, også selv om der ikke er nogle biler bagved. I dag ved kvart i fem tiden, hvor der er tusmørke, var de helt mørkelagt. 

Så det virker som om toningen sker på baggrund af klokken mere end omgivelserne, eller et af kamerarene i forruden. Det gør i hvert fald sidespejlene pænt ubrugelige ved højresving, hvis man vil se efter cykelister. 

Oplever I det samme? 

CaptainChaos
CaptainChaos Jan 7 '20
Citat fra AgentP

Jeg skal lige høre, om I andre også oplever at spejlene toner ned - uanset om der er noget at tone ned for.  

Om aftenen er alle spejle tones meget ned, også selv om der ikke er nogle biler bagved. I dag ved kvart i fem tiden, hvor der er tusmørke, var de helt mørkelagt. 

Så det virker som om toningen sker på baggrund af klokken mere end omgivelserne, eller et af kamerarene i forruden. Det gør i hvert fald sidespejlene pænt ubrugelige ved højresving, hvis man vil se efter cykelister. 

Oplever I det samme? 

Ja det er desværre præcis det samme på min. Hvis det regner når det er mørkt kan jeg stort set ikke bruge sidespejlene til noget :(
NiA
NiA Jan 7 '20

Jeg kan også bekræfte det. Jeg kommer til at trække de stik ud der aktiverer det når jeg lige har haft bilen længe nok til at sikre at der ikke er noget garantimæssigt der skal fixes :-) 

DeaconWP
DeaconWP Jan 7 '20

Ja, det er blot endnu en funktion ved min Tesla model X, som er totalt usmart.

Noogi
Noogi Jan 8 '20

Det opleves også på en del andre biler med sidespejle der automatisk blænder ned. 

Nogle gange skyldes det at toningsmekanismen i sidespejlet er defekt. Jeg har også set mange BMW sidespejle der er blevet helt regnbuefarvede af slid.

På en Model S aktiveres toningen hvis lyset der bliver registreret i bakspejlet er skarpere end lyset der registreres foran. 

Taget fra teslamotorsclub: 

One way to prevent the dimming is to block the light sensors in the rear view mirror. I sometimes use an elastic wrist sweatband to do this. Slide it over the left side of the mirror so it blocks both the sensor looking forward (on the back of the mirror housing), and directly on the other side of that on the mirrored part is a sensor looking back (it's not visible except at some angles). A wide rubber band should work as well if placed exactly right. A sweatband covers part of the mirror but it's still quite useable.

The sensors seem to work in tandem such that when the light seen by the forward looking sensor is dimmer than the light seen by the backwards looking sensor, the mirrors dim. They dim pretty quickly, but undim much slower. You can use your hand to block the mirrored side temporarily, but it takes a long time to undim. In a pinch I've pushed a glove over the entire left side of the mirror.

It's not pretty, but it works.