Loading...
dk

Model 3 Performance | Tesla Forum

MrCoffee
MrCoffee Jan 14 '20

Hej Tesla buddies.

Kigger lige ind efter næsten et par års fravær. Solgte min Model S tilbage i 2018 og kører lige p.t en Bmw 530e. Lurer på en model 3P og prøvekørte en i går. Der kogte jeg sgu lidt blev meget i tvivl og tænkte at nu spørger jeg "nørderne" (venligt ment) 

Ingen tvivl om at BMW er en meget bedre bil set ud fra kvalitet, dørlukning m.m. en kammerat har skiftet hans A7 ud med en, dog ikke lev. endnu, så jeg tænkte de må virkeligt have løftet sig (Tesla) men jeg blev i tvivl...

Tesla har sløjfet måtter og kroge i frunk, fair nok, men  også garageåbner som åbenbart var standard er nu et tilkøb til 300 dollaser, småting nuvel men dog cheap ikke at inkludere på top modellen. Driveunit, hyler og hviner noget i forhold til min gamle S. Da den sagde sådan efter 80.000 km skiftede Tesla den ub.. Sælgeren ville tjekke om der var noget unormalt, men har ikke vendt tilbage...Ladekablet er ikke til min 16A gamle kraftstik, men en wallcharger skal tilkøbes (kan jeg nok komme omkring men alligevel) nu surfer jeg rundt herinde og kan se at flere ejere, vistnok af Model S klager over nedsat ladehastigheder ved SC hvilket jo er helt sort. Fortsat vand i baglygter m.m. Jeg elsker Tesla for deres løbende udvikling og softwareopdateringer m.m. men frygter jeg bliver skuffet efter levering - hvad tænker I gutter/gutterinder herinde ?  Pft.   Peter

jramskov
jramskov Jan 14 '20

Jeg er fint tilfreds med kvaliteten i vores M3, men jeg kommer fra en Ford C-Max, så kan vist ikke helt sammenlignes :D 

Kroge i frunk, har de fjernet dem i M3? Ikke at det vil betyde noget for os, vi har ikke brugt dem endnu og har da haft bilen siden marts.

Har ikke bemærket at drive unit hyler eller generelt siger ret meget, men erindrer at den have hørt den har en anden lyd end i Model S. Man skal også lige huske på at det er en væsentlig billigere bil. 

Jeg er ikke som sådan utilfreds, men lydisoleringen måtte de gerne forbedre.

Alt i alt er vi vildt tilfredse med vores LR AWD, men du kommer helt sikkert fra en anden "verden" end vi gør. 

KimT
KimT Jan 14 '20

UMC'en som følger med nu (vist også S/X) er kun en 1 faset oplader. Der følger en Schuko adapter med, og tror næsten også de har sparet det løse blå camping stik væk. 

Og mht. ladehastighed (herunder regen, forvarmning af batteri m.m.) er der desværre sket en hel del på de pre-faceliftede biler efter en brand i Kina i april

NikolajK
NikolajK Jan 14 '20

Det kan næppe overraske at Tesla hele tiden prøver at gøre det bedre. Jeg læste om en som har købt nr. 2 Model 3, og han kunne konkludere at den nyeste af de to var blevet markant bedre i forhold til vindstøj og generel lydisolering. 


Og så er det rigtigt at de har fjernet måtter og kroge fra frunken.

selsoe
selsoe Jan 14 '20

Har aldrig brugt kroge i frunk. Rimeligt ubrugeligt da det alligevel er begrænset hvor langt indkøbsposerne kan trille væk i det lille rum.

MrCoffee
MrCoffee Jan 14 '20

Ja, jeg er nok efterhånden  blevet godt forkælet mht. isolering fra vindstøj mm som er noget højere i M3 Blot lidt facts så gav jeg 599.000 for Bimsen (kørt 5000 km) hvor Tesla M3P lander på 515.000 så de er egentlig ikke så langt fra hinanden, men har jo kun ca 30 km el pt. og savner den rene elkørsel, men vil ikke over i den store Model S igen.Hvad er den reelle rækkevidde på M3P ca. 400 km ?  Tak for jeres input... Peter

Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '20

Du kender det jo fra S'eren. VInd og vejr er hårde ved elbiler.

 

Erfaring fra LR3D, P burde ikke være så forskellig.

Du kan ved gode forhold og pæn kørsel køre 500 på landevej. Er der 0-5 grader, modvind og regn en del af tiden, så skal du ikke regne med meget over 380-400 på samme strækning.

Sommer 125 i snit på motovejen kan du køre 400-420.

Om vinteren nok nærmere 340.

Men M3 lader voldsomt ved næsten tomt batteri, 1200 km/timen. Så det er noget hurtigere end du var vant til i S.

 

Med mindre den er leaset så koster det altså også at skifte efter 5.000 km. Ville nok beholde 530e i det mindste til sidst på året, og se om hvad afgiften ender med i 2021.

 

530e er en flyder og selvom den absolut ikke er langsom, så står den jo stille ved siden af en 3P.

Er dertil sikker på BMW'en føles klasser over i kabinen og hvis du går samlinger efter med millimeterbånd, men om det er ligestillet med om den holder længere, det ved jeg ikke. Tænker hvis M3 kan holde til de kræfter og stadig ikke vride sig, knirke eller noget, så er det nok ikke så ringe alligevel.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 14 '20
MrCoffee
MrCoffee Jan 14 '20

Hej Ice2Ev - tak for input, skal dog præcisere at jeg nu har kørt ca. 36000 km i bimmeren og da jeg købte den havde den kørt 5000 km.Handler jeg gør jeg det nok nu, har betilt en på nettet forleden, men blev lidt i tvivl efter prøvekørslen. Accelerationen kan man ikke sige noget til udover man er ved at besvime i en M3P :) ville blot følge op herinde om der var andet jeg skulle være obs på in real life.

jramskov
jramskov Jan 14 '20

Angående rækkevidde sakser jeg lige lidt jeg skrev i en anden tråd her på forum forleden:
 

Med 320km dagligt vil det give en væsentlig besparelse at køre på strøm i stedet for benzin/diesel.

Når det er koldt vil du nok have behov for at lade undervejs uanset om du vælger det ene eller det andet hvis det ren motorvej med 120km/t. Vi har en Model 3 LR AWD med Aero wheels og kørte i weekenden fra Aarhus - Ringkøbing, tur - retur. Det er en tur på cirka 280km og knap 200km er motorvej. Det skal siges at det var en fyldt bil (5 personer), men jeg ved ikke om det reelt gør den store forskel. Bilen var varm og opladt til 95-97% ved afgang om morgenen og vi endte med at have 13% tilbage på batteriet da vi kom hjem.

 

Den anden tråd hedder "Brugt Model S eller ny Model 3"

 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 14 '20
Twinauto
Twinauto Jan 14 '20
På 19" vinterdæk, mest motorvej 125-130 km/t og landevej der går min M3P max 300 km på 100%, men med lidt mere blandet kørsel og sommerdæk/temp tænker jeg 350-400 ægte km ved 100%