Loading...
dk

Kan det betale sig? | Tesla Forum

Per35
Per35 Jan 29 '20

Hej allesammen

Jeg går med tanken om at skifte til en Tesla, men som sædvanlig er der en del spørgsmål som presser sig på. Lidt info om hvor langt og hvad jeg kører nu. Jeg kører til daglig 320km til og fra arbejde. Jeg bruger ca. 5500kr om måneden på diesel. Kan det betale sig at skifte over til el og hvad koster det i strøm pr. måned 

Mvh. Per

NikolajK
NikolajK Jan 29 '20

Ja, det kan i den grad betale sig.
Vil du gøre det nemt for sig selv, så få et flatrate abn. hos EON eller Clever. Det vil sparer dig for min. de 4500 kr. om mdr.
Alternativt kan du leje en boks fra evse.dk og få 1 kr./kwh refunderet.

Men 320 km om dagen så skal du nok op i en Long Range, men mindre du har mulighed for at lade på arbejde.

ZacharySmith
ZacharySmith Jan 29 '20

Ved et Clever abbonement kan jeg tilføje at at det virker ved at man betaler et fast beløb om måneden (799,- om måneden med en stander derhjemme her i 2020) Så bliver den forbrugte strøm refunderet med 2 kr/kwh (2020 pris), uanset hvad man har betalt for strømmen. Så hvis man er i en situation hvor man giver mindre pr. kwh i hustanden end de 2 kr/kwh som de refunderer, vil man "tjene" pr. kwh forbrugt.

MOS
MOS Jan 29 '20

Jeg kan kun tilslutte mig de andre kommentarer. Det er en no-brainer. Med det kørselsbehov, så skal du have en M3 Long Range og et Clever abonnement giver den klart billigste ladeløsning. Du kan naturligvis også overveje en S/X Long Range, hvis du vil have en større bil og har pengene.

Kun hvis du altid har mulighed for at lade på arbejdet, kan du evt. overveje at nøjes med en kortere rækkevidde.

Min tommelfingerregel hedder: Dit daglige kørselsbehov bør ikke være længere end ca. 0,6 gange bilens WLTP-rækkevidde, hvis du vil være rimeligt sikker på at have rækkevidde nok til både motorvejskørsel, vintervejr, modvind, et par små svinkeærinder udover din daglige pendlertur, lidt buffer i top og bund af batteriet, samt lidt ekstra til degradering af batterikapaciteten, når batteriet bliver slidt efter nogle år. Så burde du kunne klare dig uden problemer på 99% af årets dage. De sidste 1% af dagene kan du så klatlade lidt på hjemturen, eller du kan vælge at køre lidt mere sparsommeligt og klare den hjem alligevel.

Kemp
Kemp Jan 29 '20
Jeg har lavet et regneark hvor jeg udregner hvor meget man sparer på de forskellige abonnementer alt efter kørselsbehov/ kørsels mønster/ strøm priser osv. skal se om jeg kan smide det herind ved lejlighed. Har et ca. forbrug på 200 Wh pr. km (m3 awd lr) har en rimelig tung speeder fod ;-) hvordan ser i andres gennemsnits forbrug ud.
Vildgut
Vildgut Jan 29 '20
Quote from Kemp Jeg har lavet et regneark hvor jeg udregner hvor meget man sparer på de forskellige abonnementer alt efter kørselsbehov/ kørsels mønster/ strøm priser osv. skal se om jeg kan smide det herind ved lejlighed. Har et ca. forbrug på 200 Wh pr. km (m3 awd lr) har en rimelig tung speeder fod ;-) hvordan ser i andres gennemsnits forbrug ud.
Er de 200 et gennemsnit som inkluderer nogle gode sommermåneder? Jeg ligger pt på 219, men har kun haft den hvide pony i en lille md. 
Ice2EV
Ice2EV Jan 29 '20

199 Wh/km samlet siden 12, april og 26.287km uden ladetab, altså direkte læst i bilen. Forholdsvis tung fod men kan også køre pænt. Acc får dog ofte kniven.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 29 '20
Kemp
Kemp Jan 29 '20
Citat fra Vildgut
Quote from Kemp Jeg har lavet et regneark hvor jeg udregner hvor meget man sparer på de forskellige abonnementer alt efter kørselsbehov/ kørsels mønster/ strøm priser osv. skal se om jeg kan smide det herind ved lejlighed. Har et ca. forbrug på 200 Wh pr. km (m3 awd lr) har en rimelig tung speeder fod ;-) hvordan ser i andres gennemsnits forbrug ud.
Er de 200 et gennemsnit som inkluderer nogle gode sommermåneder? Jeg ligger pt på 219, men har kun haft den hvide pony i en lille md. 
Har haft min siden slut dec. Kørt ca 5000 km og kun på vinterdæk :-)
Per35
Per35 Jan 30 '20

Fedt at i alle gider at melde ind med jeres erfaringer. Jeg vil rode lidt videre med mit elbil-projekt:) 

Vildgut
Vildgut Jan 30 '20
Quote from Kemp
Citat fra Vildgut
Har haft min siden slut dec. Kørt ca 5000 km og kun på vinterdæk :-)
Ja ok... Det samme her, 4000 km og kun vinterdæk. Spændt på om jeg kan få mit forbrug ned når nyforelskelsen aftager sig(hvis jeg da så ikke ender med at købe boost:D) og der bliver noget varmere. 
Vildgut
Vildgut Jan 30 '20
Quote from Per35

Fedt at i alle gider at melde ind med jeres erfaringer. Jeg vil rode lidt videre med mit elbil-projekt:) 

Hej Per, det er så lidt. Men der er ikke så meget at rode med, og da slet ikke med alle de km du kører årligt. Bare ind og bestil bilen... Jo før du får det gjort, jo før kan du få en lækker ny bil, gøre noget for miljøet... Og samtidig muligvis spare en lille skilling da du brænder så afsindigt meget af på diesel allerede.