Loading...
dk

Ideel lader til en model 3, i et hus med lodret jordvarme og solceller | Tesla Forum

MrLodretJordvarme

Hej,

Jeg afhentede min Model 3 LR AWD i Aarhus i December. Havde en Tesla ladeboks installeret i forvejen, som var brugt til at oplade en Renault Zoe, da husstanden havde sådan en.

Troede derfor jeg havde styr på det der med opladning, men finder jo hurtigt ud af at det er lidt af en jungle. 

Som de fleste sikkert allerede ved, får jeg strømmen billigt fordi jeg har jordvarme.
Solcellerne kan vi holde ud af det indtil videre, for jeg er med på en ordning (gælder 6 år mere), hvor jeg får 1 kr. for hver kWh jeg sælger, og derfor er det lidt hip som hap, om jeg bruger strømmen fra solcellerne eller om jeg sælger.

Jeg bor i nærheden af Billund, så offentlige ladestandere er en sjældenhed her på egnen. Derfor har jeg anskaffet mig forbrugsbaserede brikker til E.ON og Clever, til de gange jeg skal ud på længere ture.

Har kørt omkring 3.500 km i januar, men synes det er meget i forhold til mit tidligere kørselsmønster. Nuvel, hvis vi tager 40.000 km årligt som udgangspunkt, kan jeg prøve at lave nogen regnestykker.

En del af mine ture vil nok være af en karakter, hvor jeg kan køre både ud og hjem uden at lade. Et konservativt gæt ville være 12.000 km af den type.

Af de resterende km vil jeg nok kunne køre ud på min opladning hjemmefra, men skulle lade for at nå hjem. Lad os bare antage at det er 23.000 km af den type, hvor 50% er hjemmeladning og 50% er ude.

De sidste km kan være ture, hvor jeg må lade flere gange uden at være hjemme forbi. Det kan så være de sidste 5.000 km, hvor 20% er hjemmeladning og 80% er udeladning.

Samlet set giver det 12.500 km udeladning og 27.500 km hjemmeladning.

Jeg antaget for nemhedens skyld, at Tesla'en kan klare 5 kilometer pr. kWh, inkl. spildstrøm til Sentry Mode osv.

Det giver 2.500 kWh ude og 5.500 kWh hjemme.

E.ON og Clever ligger på ca. 750 kr. pr. måned, og så vil jeg kunne lade de fleste steder, men skal stadig betale, hvis jeg kører til en Supercharger eller Ionity (medmindre der er noget jeg har misforstået).

Her vil jeg derfor få en udgift på 9.000 kr. om året til Clever og ca. 5.500 kr. til strøm.
Clever skriver at de giver 2 kr. i refusion pr. kWh, og det vil i så fald give en indtægt på 11.00 kr, hvorved den samlede udgift til strøm bliver på 3.500 kr. pr. år.

E.ON skriver at de ikke kan udbetale refusion for elafgiften, hvis man har jordvarme eller solceller. De giver derfor 1,1 kr. Det giver god mening hvis det er sådan, og mon ikke det så også gælder Clever, der bare har skrevet det med småt et sted?
En sådan ændring ville medføre at indtægten bliver 6.050 kr. og dermed er den samlede udgift til strøm 8.450 kr. pr. år.

Hvis jeg forsætter med den ladeboks jeg har fra Tesla, skal jeg selv betale alt strømmen både ude og hjemme.
Hjemme bliver det ca. 5.500 kr. årligt.
Ude kan jeg antage at halvdelen sker til 3 kr. pr. kWh hos Tesla og den anden halvdel til 6 kr. pr. kWh hos andre. Dvs. i gennemsnit 4,5 kr. pr. kWh.
Ude bliver derfor 11.250 kr. årligt.
Samlet pris lander på 16.750 kr. pr. år.

Med det kørselsmønster virker det åbenlyst, at jeg burde have et "Unlimited abonnement" af en eller anden art.

De seneste år har jeg ikke kørt mere end 20.000 km. årligt, og det ændrer selvfølgelig meget på regnestykket.
Hjemme bliver det til 3.750 kWh, mens det vil blive 750 kWh ude, og så lander jeg på en årlig udgift på 7.125 kr.

Ovenstående reflektioner giver anledning til en række spørgsmål:
- Er mine beregninger overordnet set realistiske?
- Er det korrekt, at man kun får 1,1 kr. retur fra E.ON og Clever, hvis man har jordvarme?
- Jer der har E.ON eller Clever, hvor meget benytter I Tesla's superchargere?
- Er der andre lademuligheder jeg har overset, der kan ændre regnestykkerne?
- Fås E.ON og Clever ladere med Teslaknap, så man ikke manuelt skal frigive laderen?

Forummets indlæg er redigeret af MrLodretJordvarme Feb 1
baldur
baldur Feb 1

Eon og Clever har et joint venture der bygger hvad de kalder for UFC ladere. Det er 150+ kW ladere. Indtil videre gratis at benytte men på et tidspunkt skal man naturligvis have abonnement. Der er ikke ret mange af dem og det synes at være utroligt svært at få et overblik. Er der nogen der kender en god måde at finde dem? Jeg kender personligt til Karlslunde og Korsør. Men planen er at der skal være en del stationer.

Hvis du ofte kører forbi en UFC så ændrer det regnestykket en hel del. Jeg lader altid i Korsør når jeg krydser Storebælt.

Ionity har jeg afskrevet. Har ikke tænkt mig at lade til den pris. Jeg ville ikke regne dem med, men jeg kender naturligvis ikke dit kørselsmønster. I min verden dækker Teslas supercharger netværk så godt, at man altid kan planlægge sig ud af at skulle lade andre steder. Savner måske lidt dækning på Nordsjælland.

Tilsvarende når UFC er blevet udbredt, så vil du næppe lade ret meget hos Tesla eller andre steder hvis du har abonnement. Man tager de steder der er "gratis" eller følger med det abonnement man nu har.

RUNE2
RUNE2 Feb 1
Overvej modstrøm klimapakken (gratis strøm om natten) + SuC til langtur. Det giver tryghed at være nogenlunde uafhængig af politiske refussionsaftaler og evt. prisstigninger hos clever/eon. 
Johannelund
Johannelund Feb 1
@mrlodretjordbarme, få dig et CLEVER abb de giver 2 kr i refusion uanset om du er klimabevist i forvejen.
Ice2EV
Ice2EV Feb 1

Har selv lige skiftet til Modstrøms klimapakke som koster 69 kr om måneden at aktiverer. Med en snit pris på 20 øre i tidsrummet 00-06. Så skal du altså suge 345 kWt om måneden før du har betalt klimapakke afgiften.

Johannelund
Johannelund Feb 1
@baldu<br />
CLEVER og E.on Dk har ikke lavet en join-vendor, Det er CLEVER og E.ON Tyskland der har lavet en Join-vendor. så det danske el opladning samarbejde er håbløs, fjern ladeudbydernes elafgiftfritagelse fritagelse, hvis de ikke vil samarbejde.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Feb 1
RUNE2
RUNE2 Feb 2
Quote from Ice2EV

Har selv lige skiftet til Modstrøms klimapakke som koster 69 kr om måneden at aktiverer. Med en snit pris på 20 øre i tidsrummet 00-06. Så skal du altså suge 345 kWt om måneden før du har betalt klimapakke afgiften.

Mon ikke knap halvdelen af det, allerede bruges af mandens jordvarme mv.
Fx ved 6000kWh/år til opvarmning, og 30% af det om natten giver det 150kWh/måned i natligt varmeforbrug. 
Så skal bilerne kun lade 200kWh/måned om natten før det er tjent ind, eller ca. 12kWh/arbejdsdag. 
Pensionisten
Pensionisten Feb 2

Hej alle, her et indlæg mens jeg venter på min M3 SR+. Et skærmbillede af el-priserne hos ØRSTED i dag. Den mørkegrå nederste del er priserne for el, det ovenover er transport og afgifter, men uden faste abonnements priser, målerafgift ect. Her er tale om et alm. time afregnings abonnement. Så det er vist ikke så svært for Modstrøm at levere gratis el om natten.

MrLodretJordvarme

Tak for svarene. Lige nu synes jeg pilen peger på Clever.

Er der en der har Clever, som kan fortælle om de har en Tesla-knap på laderen?

ZacharySmith
ZacharySmith Feb 3
Citat fra MrLodretJordvarme

Tak for svarene. Lige nu synes jeg pilen peger på Clever.

Er der en der har Clever, som kan fortælle om de har en Tesla-knap på laderen?

Jeg har Clever løsningen derhjemme, og der er desværre ikke en "Tesla-knap" på laderen. 
Har gået og søgt efter om man kunne få sådan en knap sat på, eller om det kræver nyt kabel, men indtil videre uden held. Så hvis der er nogen derude som kender til sådan en løsning, så sig endelig til. 

KimT
KimT Feb 3

For en del år side kom der sådan en i handlen - men har ikke set dem i lang tid. :

https://www.amazon.co.uk/EV-Cables-Charge-Remote-Opener/dp/B01HC2HKSI

Johannelund
Johannelund Feb 3
Tjaa med en keyfob fra en model s 2015 kan man åbne bilens strømudtag ved at lave et laaangt tryk på keyfob bagklap
nko
nko Feb 3

https://www.youtube.com/watch?v=kLcHkvqIHzI — hvis Clever-laderen fås med type2 stik (uden kabel)?

MrLodretJordvarme
Citat fra nko

https://www.youtube.com/watch?v=kLcHkvqIHzI — hvis Clever-laderen fås med type2 stik (uden kabel)?

Det kunne godt være en løsning med sådan et kabel.
Men hvad sker der mon, når bilen ikke er sluttet til, kan man så bare tage kablet ud af laderen og løbe med det?