Citat fra MOS
Som nævnt ovenfor top balancerer bilen kun ved 90% eller højere. Men for at BMS kan få det fulde overblik af cellernes kapacitet skal "bunden" også "læres". Hvis muligt kør bilen under 10% og lad den stå 2-3 timer før du oplader til 90% er mit bedste råd.
Jeg har set andre få lidt rækkevidde tilbage på denne måde. Vi har ikke det fulde overblik over hvordan Tesla's BMS estimerer batteries kapacitet.Den form for batteri-op-og-afladnings-gymnastik giver ikke de enkelte celler større kapacitet. Men hvis cellerne ikke er balanceret, så kan én celle f.eks. være ladet op til 100%, mens nabocellen er ladet op til 99%. Tilsvarende vil den ene celle så være afladet til 1%, mens nabocellen er afladet helt til 0%. Som jeg forstår det, vil BMS'en så stoppe opladningen, når den mest fyldte celle når op på 100%, selvom der er lidt mere plads i nogle andre celler.
Læs igen: BMS'en kender ikke cellernes reelle maksimale kapacitet. Men den kender minimum og maks volten cellerne må have. Så alle de mAh cellerne kan optage under opladning fra 3,3v->4,3v per celle er cellens mAh kapacitet. Det tal ændrer sig over tid afhængig af alder, temperatur osv.
De fleste moderne BMS balancerer under opladningen. Men når første celle når maks volt på eks 4,3v nedsættes den maksimale ladehastighed til at BMS kan holde spændingen på den celle 4,3v imens de andre celler lades op.